Ulovlig plante - i norge!
Vasspest er Ulovlig å : Omsette, holde og kjøpe - i Norge!
Det stod å lese om lovteksten i akvariebladet medlemmer får fra NAF. (Husker ikke helt hvilken utgave, men tror det er en fra i våres.)
Vil gjerne minne folket på at denne loven finnes, fordi jeg ser at planten annonseres til salgs og at den ønskes kjøpt - her inne.
Det stod å lese om lovteksten i akvariebladet medlemmer får fra NAF. (Husker ikke helt hvilken utgave, men tror det er en fra i våres.)
Vil gjerne minne folket på at denne loven finnes, fordi jeg ser at planten annonseres til salgs og at den ønskes kjøpt - her inne.
Postet 18.08.09 kl 19:07
Postet 18.08.09 kl 19:12
Postet 18.08.09 kl 19:13
Postet 18.08.09 kl 19:13
Naf
NAF - på hjemmesiden der, finnes sikkert en link til lovteksten, eller noe skrevet ang. dette. Beklageligvis har jeg ikke tid til å lete etter den selv i dag....
Postet 18.08.09 kl 19:15
Vel....
Pål LaumannOm du tar deg tid å lese litt om saken før du fordømmer, kan det hende du får med deg at det finnes flere arter vasspest, og kun en av dem er ulovlig pga fare for spredning.
Det var bilde av den jeg har linket til i første innlegget mitt, i det som stod i akvariebladet, og navnet var Norsk; Vasspest.
Har du et problem med innlegget mitt, foreslår jeg at DU selv leter opp loven/lovteksten, og korrigerer mitt første innlegg uten å "hakke" på meg.
Ha en fin dag videre.
Postet 18.08.09 kl 19:18
Snakker om å ta av.
Uansett. det fins to arter vasspest, og kun en av dem er vanlig i norsk akvariehold. Den andre arten som du snakker om her tror jeg ikke du finner her til lands uansett.
Klart, begge kalles bare vasspest, så de blir fort blandet i annonser.
Å så hive store overskrifter om at vasspest er ulovlig blir da bare feil, da det er kun den ENE arten som ikke er lov.
Uansett. det fins to arter vasspest, og kun en av dem er vanlig i norsk akvariehold. Den andre arten som du snakker om her tror jeg ikke du finner her til lands uansett.
Klart, begge kalles bare vasspest, så de blir fort blandet i annonser.
Å så hive store overskrifter om at vasspest er ulovlig blir da bare feil, da det er kun den ENE arten som ikke er lov.
Postet 18.08.09 kl 19:22
Endret: 18.08.09 kl 19:23
AnneCNAF - på hjemmesiden der, finnes sikkert en link til lovteksten, eller noe skrevet ang. dette. Beklageligvis har jeg ikke tid til å lete etter den selv i dag....
http://nzb.no/newsDesign43.asp?news=2334
Sitat:
"Forbudet omfatter ikke tropiske arter
Merk at forbudet ikke omfatter de tropiske og subtropiske "vasspestene" som er vanlige i akvariehold: Egeria densa, Lagarosiphon major og Hydrilla verticillata. Disse artene anses ikke å ha potensial for å overleve i vill tilstand i Norge."
Postet 18.08.09 kl 19:23
Postet 18.08.09 kl 19:44
Postet 18.08.09 kl 20:04
mona o[QUOTE=AnneC]NAF - på hjemmesiden der, finnes sikkert en link til lovteksten, eller noe skrevet ang. dette. Beklageligvis har jeg ikke tid til å lete etter den selv i dag....
Sitat:
Merk at forbudet ikke omfatter de tropiske og subtropiske "vasspestene" som er vanlige i akvariehold: Egeria densa, Lagarosiphon major og Hydrilla verticillata. Disse artene anses ikke å ha potensial for å overleve i vill tilstand i Norge."
Mona slår til som vanlig. Bra jobba!
Hun har peiling på mer enn ingenting, som hun så bekjedent skriver
Postet 18.08.09 kl 20:08
Vasspest
EgilU[QUOTE=mona o][QUOTE=AnneC]NAF - på hjemmesiden der, finnes sikkert en link til lovteksten, eller noe skrevet ang. dette. Beklageligvis har jeg ikke tid til å lete etter den selv i dag....
Sitat:
Mona slår til som vanlig. Bra jobba!
Hun har peiling på mer enn ingenting, som hun så bekjedent skriver
den som er forbud er smal vasspest og vanlig vasspest(Egeria canadiensis)
begge to er kaldvannsplanter og kommer hovedsaklig fra Nord Amerika og Canada..
hadde veeeldig lyst å ta med hjemm når jeg var I LA, i sommer, massevis av dem i vannkanten, Men De er forbudt å innføre, holde og omsette i Akvarier,Hagedammer etc
Postet 19.09.09 kl 01:23
Postet 19.09.09 kl 20:46
Alle plantene i plantebasen er lovlig i Norge.
Problemet er det det norske navnet vasspest brukes både på Elodea canadensis og Egeria densa.
Forskjellen er;
Elodea canadensis Michaux, Flora Boreali-Americana. 1: 20. 1803.
Elodea brandegeeae H. St. John
Leaves mostly in 3s, spreading to recurved, linear, oblong, to ovate, 5--13 ´ (1.1--)2--5 mm, flat. Inflorescences: staminate spathes cylindric, 8.2--13.5 mm; peduncles abscissing just before or during anthesis; pistillate spathes cylindric, 8.3--17.5 mm. Flowers unisexual; staminate flowers: stamens 7--9(--18), pedicels detaching before or during anthesis; all filaments connate proximally, forming column; anthers 1.7--3 mm; pollen in tetrads; pistillate flowers: styles 2.6--4 mm. Seeds fusiform, 4--5.7 mm, basal hairs absent. 2n = 24 (Britain).
Egeria densa Planchon, Annales des Sciences Naturelles, Botanique. sér. 3, 11: 80. 1849.
Water-weed
Stems 1--3 mm diam. Leaves whorled, recurved, 10--40 ´ 1.5--4.5 mm. Staminate spathes 2--4-flowered, 7.5--12 mm; pedicel to 80 mm. 2n = 46.
Flowers summer--fall. Shallow waters of lakes and streams; introduced; 0--500 m; introduced; Ala., Ark., Calif., Colo., Del., Fla., Ga., Ill., Ind., Kans., Ky., La., Md., Mass., Miss., Mo., N.J., N.Mex., N.Y., N.C, Okla., Oreg., Pa., S.C., Tenn., Tex., Vt., Va., W.Va.; Mexico; West Indies; Central America; native, South America; Europe; Africa; Asia; Australia.
Egeria densa is native to southeastern Brazil and has been widely sold in the aquarium trade, often becoming established in nature. Only staminate plants of E. densa have been observed outside its native range. Reproduction, then, occurs entirely by vegetative methods. No differentiated vegetative reproductive structures (turions, bulbils, etc.) are known (C. D. K. Cook and K. Urmi-König 1984b); however, the species is known to live temporarily under ice. The leaves of Egeria densa, which are only two cell-layers thick, are much used to demonstrate plant-cell structure and cytoplasmic streaming in introductory botany courses.
Utbredelsekartet for henholdsvis Elodea canadensis og Egeria densa i Nord Amerika viser vel hvorfor bare den ene er forbudt i Norge.
Kilde; www.efloras.org
Problemet er det det norske navnet vasspest brukes både på Elodea canadensis og Egeria densa.
Forskjellen er;
Elodea canadensis Michaux, Flora Boreali-Americana. 1: 20. 1803.
Elodea brandegeeae H. St. John
Leaves mostly in 3s, spreading to recurved, linear, oblong, to ovate, 5--13 ´ (1.1--)2--5 mm, flat. Inflorescences: staminate spathes cylindric, 8.2--13.5 mm; peduncles abscissing just before or during anthesis; pistillate spathes cylindric, 8.3--17.5 mm. Flowers unisexual; staminate flowers: stamens 7--9(--18), pedicels detaching before or during anthesis; all filaments connate proximally, forming column; anthers 1.7--3 mm; pollen in tetrads; pistillate flowers: styles 2.6--4 mm. Seeds fusiform, 4--5.7 mm, basal hairs absent. 2n = 24 (Britain).
Egeria densa Planchon, Annales des Sciences Naturelles, Botanique. sér. 3, 11: 80. 1849.
Water-weed
Stems 1--3 mm diam. Leaves whorled, recurved, 10--40 ´ 1.5--4.5 mm. Staminate spathes 2--4-flowered, 7.5--12 mm; pedicel to 80 mm. 2n = 46.
Flowers summer--fall. Shallow waters of lakes and streams; introduced; 0--500 m; introduced; Ala., Ark., Calif., Colo., Del., Fla., Ga., Ill., Ind., Kans., Ky., La., Md., Mass., Miss., Mo., N.J., N.Mex., N.Y., N.C, Okla., Oreg., Pa., S.C., Tenn., Tex., Vt., Va., W.Va.; Mexico; West Indies; Central America; native, South America; Europe; Africa; Asia; Australia.
Egeria densa is native to southeastern Brazil and has been widely sold in the aquarium trade, often becoming established in nature. Only staminate plants of E. densa have been observed outside its native range. Reproduction, then, occurs entirely by vegetative methods. No differentiated vegetative reproductive structures (turions, bulbils, etc.) are known (C. D. K. Cook and K. Urmi-König 1984b); however, the species is known to live temporarily under ice. The leaves of Egeria densa, which are only two cell-layers thick, are much used to demonstrate plant-cell structure and cytoplasmic streaming in introductory botany courses.
Utbredelsekartet for henholdsvis Elodea canadensis og Egeria densa i Nord Amerika viser vel hvorfor bare den ene er forbudt i Norge.
Kilde; www.efloras.org
Postet 19.09.09 kl 21:52
Postet 19.09.09 kl 21:57
Postet 20.09.09 kl 15:25