Nye planter bare dør..til tross for mange tiltak for bedre plantevekst
Jeg opplever at mange av nye planter jeg kjøper bare "visner" og dør gjerne i løpet av få dager. Dette til tross for at jeg har stort co2-anlegg, 4x T5-belysning, dypt gruslag, varmekabel og gjødsel og JBL-næringskuler her og der, stabile pH, og mange fisker som ser ut som de trives godt. De eneste plantene som overlever er de som vokser enormt fort (gjerne flere cm i uken).
Har lagt ved noen bilder av noen planter som ble kjøpt inn for 4 dager siden. De så grønne og fine ut da jeg kjøpte dem, men nå ser de ikke spesielt fine ut. Alle bladene har "rustet" kan man si..huller, grå/brune flekker og trolig vil flere av dem visne og være borte om noen dager. Har noen noe tips om hva som jeg gjør galt?
Har lagt ved noen bilder av noen planter som ble kjøpt inn for 4 dager siden. De så grønne og fine ut da jeg kjøpte dem, men nå ser de ikke spesielt fine ut. Alle bladene har "rustet" kan man si..huller, grå/brune flekker og trolig vil flere av dem visne og være borte om noen dager. Har noen noe tips om hva som jeg gjør galt?
Postet 17.09.09 kl 19:00
Postet 17.09.09 kl 19:09
Søk på ordet "gnagemerker" og det vil dukke opp flere tråder med lignende tema
De bildene taler i grunnen sitt tydelige språk: du har fisk som gnager på dem og spiser dem opp.
Ancistrus er den første mistenkte i saken - de pleier noen ganger å få sansen for akvarieplanter, og da kan ingenting stoppe dem. De er spesielt begeistret for sverdplanter når de først begynner. Ikke alle Ancistrus gjør dette, men noen få ser ut til å få smaken på en så dyr vane :p
Her er en av ca 10 sverdplanter jeg hadde i et kar, der eneste fisk var EN enslig Ancistrus-hann... etter at han hadde bodd der i to uker så alle plantene slik ut: (se bilde)
Ser du gnagemerkene etter en sugemunn her ?
De bildene taler i grunnen sitt tydelige språk: du har fisk som gnager på dem og spiser dem opp.
Ancistrus er den første mistenkte i saken - de pleier noen ganger å få sansen for akvarieplanter, og da kan ingenting stoppe dem. De er spesielt begeistret for sverdplanter når de først begynner. Ikke alle Ancistrus gjør dette, men noen få ser ut til å få smaken på en så dyr vane :p
Her er en av ca 10 sverdplanter jeg hadde i et kar, der eneste fisk var EN enslig Ancistrus-hann... etter at han hadde bodd der i to uker så alle plantene slik ut: (se bilde)
Ser du gnagemerkene etter en sugemunn her ?
Postet 17.09.09 kl 19:17
Endret: 17.09.09 kl 19:17
Har flere forskjellige algespisere i tanken ja..en stor og liten Gibbiceps, en ancistrius og en rekke L-maller, samt to trespisende Royal Panaque. Har også noen siamesiske algespisere, og to corydoras..
Men det må da være mulig å ha god plantevekst og likevel ha endel planteetere..er de så brutale at nye planter ikke har sjans?
Edit: er det isåfall noen som har noen tips til hardføre planter? Så kan jeg prøve dem ut side om side med de øvrige og se om det er stor forskjell
Men det må da være mulig å ha god plantevekst og likevel ha endel planteetere..er de så brutale at nye planter ikke har sjans?
Edit: er det isåfall noen som har noen tips til hardføre planter? Så kan jeg prøve dem ut side om side med de øvrige og se om det er stor forskjell
Postet 17.09.09 kl 19:20
Endret: 17.09.09 kl 19:24
Postet 17.09.09 kl 19:50
L-Maller kan være skikkelig harde på plantene. Har selv nettopp mistet 4 planter av samme type som deg. Den rødlige. Ble redusert til tråder i løpet av noen dager. Resten har snegler og SAE tatt seg av.
C-Maller raserer ikke planter så vidt jeg vet. Mona kan sikkert bekrefte/avkrefte.
Med en Gibbi og en Royal er vel planteakvarium nærmest dødfødt.
-Tim
C-Maller raserer ikke planter så vidt jeg vet. Mona kan sikkert bekrefte/avkrefte.
Med en Gibbi og en Royal er vel planteakvarium nærmest dødfødt.
-Tim
Postet 17.09.09 kl 20:45
Tok med meg noen skadde blader tilbake til dyrebutikken jeg kjøpte plantene hos, og de sa til meg at dette skadeverket var definitivt gjort av mallene mine. Har en rekke maller, som holder seg blandt røtter og i hulene sine hele dagen. Men vil tippe at de har hatt "ny-plante!!-nam-nam"-fest de to siste nettene ja. Hun i butikken anbefalte at jeg heller fokuserte på anibias og javabregner, da førstnevnet har mer hardføre blader mens sistnevnte er noe algespiserne ikke virker så interessert i. Kjøpte med meg to planter til (og en stor, flott L-235..har algespisersamlemani tror jeg ..), så får jeg se hvordan det går i dagene som kommer.
Forer godt med waffer mix daglig, får kanskje prøve å øke doseringen slik at de er gode og mette før lyset slukkes..?
Har 3x SAE og de har jeg inntrykk av at de er skånsomme mot plantene.
Har også forsøkt å fore med ekte grønnsaker, spesielt med tanke på de to Royal Panace-ene jeg har. Hev oppti et stykke agurk i noen timer, men ingen av dem viste noen interesse.
Forer godt med waffer mix daglig, får kanskje prøve å øke doseringen slik at de er gode og mette før lyset slukkes..?
Har 3x SAE og de har jeg inntrykk av at de er skånsomme mot plantene.
Har også forsøkt å fore med ekte grønnsaker, spesielt med tanke på de to Royal Panace-ene jeg har. Hev oppti et stykke agurk i noen timer, men ingen av dem viste noen interesse.
Postet 17.09.09 kl 21:16
Postet 17.09.09 kl 21:52
Heia!
Vi har hatt samme problem, men vi prøvde en liten vri som funket godt; la ned ekstra-fóret når lyset ble slukket.
I tillegg la vi ned ei tykk skive med squash av og til på kveldene også (virker som våre liker squash bedre enn agurk).
Iallefall fikk de 'nattmaten' når lyset ble slukket, og da spiste de det og sluttet med plantene.
Funker bare fint her hvertfall.
Vi har hatt samme problem, men vi prøvde en liten vri som funket godt; la ned ekstra-fóret når lyset ble slukket.
I tillegg la vi ned ei tykk skive med squash av og til på kveldene også (virker som våre liker squash bedre enn agurk).
Iallefall fikk de 'nattmaten' når lyset ble slukket, og da spiste de det og sluttet med plantene.
Funker bare fint her hvertfall.
Postet 18.09.09 kl 00:54
Den Ancistrusen som gnagde i seg en hel bønsj med sverdplanter hos meg (fra bildet lenger opp), ble etter "hærverket" henvist til et annet kar. Dette karet hadde kun javabregner, helt stappet med dem.
De fikk stå helt i fred. Han rørte dem overhodet ikke! Det er nok sant det som sies; de fleste grøntspisende fisk avskyr smaken av javabregner
Anubias med sine tykke seige blad er så "tykkhudet" at den også ofte får stå i fred, ettersom fisk sikkert er som alle andre levende vesener: de foretrekker et enkelt tilgjengelig måltid, og vil helst slippe å jobbe så voldsomt mye for det om de kan Enkelte hardhauser av fisk som virkelig klør i tannebissene greier likevel å ta litt av anubiasen, men det er heldigvis sjeldent.
Det stemmer. De rører aldri plantene. Ikke i det hele tatt.
De fikk stå helt i fred. Han rørte dem overhodet ikke! Det er nok sant det som sies; de fleste grøntspisende fisk avskyr smaken av javabregner
Anubias med sine tykke seige blad er så "tykkhudet" at den også ofte får stå i fred, ettersom fisk sikkert er som alle andre levende vesener: de foretrekker et enkelt tilgjengelig måltid, og vil helst slippe å jobbe så voldsomt mye for det om de kan Enkelte hardhauser av fisk som virkelig klør i tannebissene greier likevel å ta litt av anubiasen, men det er heldigvis sjeldent.
TimC-Maller raserer ikke planter så vidt jeg vet. Mona kan sikkert bekrefte/avkrefte.
Det stemmer. De rører aldri plantene. Ikke i det hele tatt.
Postet 18.09.09 kl 01:37
mona o..Enkelte hardhauser av fisk som virkelig klør i tannebissene greier likevel å ta litt av anubiasen, men det er heldigvis sjeldent.
Jeg har en pleco, og den har oppnevnt seg selv som gartner for anubiasen. Den spiser dem ikke, men klipper over stilkene, så bladene flyter opp. En ganske lei og dyr hobby...
Postet 18.09.09 kl 12:43
Endret: 18.09.09 kl 12:45
Postet 18.09.09 kl 12:59
Postet 18.09.09 kl 13:08
Postet 18.09.09 kl 13:14