Ferskvannstang, hjelp plis.
Fikk kirsebærreker i dag, og sammen med dem en fin dose med ferskvannstang. Men når jeg skulle skylle av den så var jeg så smart at jeg skulle skvise vannet ut av den, og ødela da hele greia. Det fløt småbiter rundt i hele akvariet, og jeg samlet sammen alt jeg kunne (vi snakker veldig små flak) og prøver nå å holde det hele på rota med litt grovmasket strømpebukse. Er det noe håp? Noen med erfaringer med denne planten/mosen?
Postet 07.10.09 kl 14:00
Postet 07.10.09 kl 14:48
Du må ikke skvise planter vettu..he he
Jeg har også slike dotter med ferskvannstang. Mine var veldig faste og fine som små rosetter da jeg fikk de. Jeg skylte også mine men rista de bare lett. Dette er jo planter som ikke har røtter som jeg forsto og vokser veldig sakte. Jeg hadde kjøpt disse en gang tidligere og disse var sånn at de gikk i oppløsning men de jeg kjøpte sist er faste og fine. Men fra forrige gang så var det en liten bit som tydeligvis hadde overlevd og den hadde vokst seg såpass at jeg så hva det var. Så tror nok at noen av disse bitene kan begynne å vokse....du får prøve og la de være og se hva som skjer...
Jeg har også slike dotter med ferskvannstang. Mine var veldig faste og fine som små rosetter da jeg fikk de. Jeg skylte også mine men rista de bare lett. Dette er jo planter som ikke har røtter som jeg forsto og vokser veldig sakte. Jeg hadde kjøpt disse en gang tidligere og disse var sånn at de gikk i oppløsning men de jeg kjøpte sist er faste og fine. Men fra forrige gang så var det en liten bit som tydeligvis hadde overlevd og den hadde vokst seg såpass at jeg så hva det var. Så tror nok at noen av disse bitene kan begynne å vokse....du får prøve og la de være og se hva som skjer...
Postet 07.10.09 kl 14:48
Heidi IngdalDu må ikke skvise planter vettu..he he Jeg har også slike dotter med ferskvannstang. Mine var veldig faste og fine som små rosetter da jeg fikk de. Jeg skylte også mine men rista de bare lett. Dette er jo planter som ikke har røtter som jeg forsto og vokser veldig sakte. Jeg hadde kjøpt disse en gang tidligere og disse var sånn at de gikk i oppløsning men de jeg kjøpte sist er faste og fine. Men fra forrige gang så var det en liten bit som tydeligvis hadde overlevd og den hadde vokst seg såpass at jeg så hva det var. Så tror nok at noen av disse bitene kan begynne å vokse....du får prøve og la de være og se hva som skjer...
Tusen takk for svar! Det jeg fikk var ihvertfall ikke som små rosetter. Tror jeg bare skal hive ut klumpen inne i strømpebuksa og håpe på at noen av de små bitene som flyver rundt formerer seg, for dette blir bare griseri.
Postet 07.10.09 kl 14:50
Majones[QUOTE=Heidi Ingdal]Du må ikke skvise planter vettu..he he Jeg har også slike dotter med ferskvannstang. Mine var veldig faste og fine som små rosetter da jeg fikk de. Jeg skylte også mine men rista de bare lett. Dette er jo planter som ikke har røtter som jeg forsto og vokser veldig sakte. Jeg hadde kjøpt disse en gang tidligere og disse var sånn at de gikk i oppløsning men de jeg kjøpte sist er faste og fine. Men fra forrige gang så var det en liten bit som tydeligvis hadde overlevd og den hadde vokst seg såpass at jeg så hva det var. Så tror nok at noen av disse bitene kan begynne å vokse....du får prøve og la de være og se hva som skjer...
Tusen takk for svar! Det jeg fikk var ihvertfall ikke som små rosetter. Tror jeg bare skal hive ut klumpen inne i strømpebuksa og håpe på at noen av de små bitene som flyver rundt formerer seg, for dette blir bare griseri.
Her er et bilde av mine som jeg fikk. Mine var så faste og fine at jeg fikk delt de opp i mindre rosetter som på bildet og bare festet med sytråd til skjellet. Det var synd at det bare var biter for disse er virkelig populært til rekene og sneglene også. Men ta vare på de største bitene for de kan begynne å vokse. Det gjorde den lille biten som hadde gjemt seg unna til meg...)
Postet 07.10.09 kl 15:03
Postet 07.10.09 kl 15:10
MajonesEr det noe håp? Noen med erfaringer med denne planten/mosen?
Ja, det er håp Hver bit er en potensiell ny stor dott med ferskvannstang Forutsatt at biten (-e) havner på et sted med bra nok lys, så vil den begynne og gro. Den har en slik vekstmåte som består av massevis av små biter som bare løselig henger sammen. Rister man på den, går de fra hverandre, og det som skjer da har du jo opplevd av egen erfaring nå De må behandles som glass egentlig, få ligge i ro og ikke flyttes rundt til stadighet. All håndtering bør skje med begge hender, med støtte under dotten og så løfte den forsiktig dit den skal.
Dette er en type plante som det ikke går særlig bra med i kar med høy eller sterk sirkulasjon. Den MÅ få ro og ligge i fred og vokse.
Derfor kuttet jeg den ut, siden Corydorasene mine rotet i den hele tiden Hadde den imidlertid i det eneste Cory-løse karet mitt ganske lenge (bare guppy) og der trivdes den veldig godt.
Postet 07.10.09 kl 16:44
har nå liggende en stor håndfull med slik tang, og lurer veldig på hvordan jeg skal få plantet denne. Den skal altså ikke ned i sanden, men må bindes fast? Problemet her er at coryer , kuhliier og snegler og de andre fiskene sikkert kommer til å plukke den fra hverandre. Men jeg må vel bare prøve.
Er det bare å surre den fast og håpe at den blir sittende der?
Er det bare å surre den fast og håpe at den blir sittende der?
Postet 18.04.12 kl 00:01
Inaktiv bruker
Er det ikke bare å snurre den fast på en stein?
Postet 18.04.12 kl 00:14
Postet 18.04.12 kl 22:57