Hvilke planter vokser ut av akvariet?

Jeg skulle gjerne visst om det er noen planter som kan vokse opp og ut av akvariet?
Ikke bare som blir liggende i vannskorpa, men som kan vokse videre over? Som trives like godt i vann som på land liksom.
De fleste Echinodorus arter er sumpplanter som hovedsaklig gror helt eller delvis over vann i naturen.

Det samme gjelder svært mange av cryptocorynene, alle microsorium artene og alle anubias artene.

Hvis du forteller litt om akvariet, så kan vi kanskje anbefale konkrete arter.
Ja, anubias har vi, men de er så små at det vil ta 'tusen år' før de vokser opp.. ler.
Forøvrig må det være planter som er greie å stelle, vi har ikke co2-anlegg.

Akvariet det gjelder er 160-literen vår. Vi har lyst å gjøre det helt om i forhold til slik det er nå.
Akvariet er uten dekkglass og med hengearmatur, og i den forbindelse tenker vi oss at siden det er mulighet for det så kan det være fint med noe som vokser over akvariet.
Vil det si at vanlig sverdplante (Echinodorus bleheri) kan vokse ut av akvariet uten å tørke eller visne? Er ikke lys et problem da, når det tørker ut den delen av planten som er over vann?
Bernie.. ja, det der er noe jeg også lurer på.
For har lagt merke til planter som jeg har satt i bøtte før planting, hvis de blir stående ei stund før planting så har de delene som var over vann vært litt stygge.
Men det må vel være noen spesielle arter som egner seg.
Denne
Såvidt jeg har erfart vokser denne godt utover bare den har en stilk som drar vann.
Pål.. vi har faktisk noen stilker av den du linket til, den ligger og dupper i vannflata, vet den blir mye brukt som flyteplante.
Men den har ganske tynne og myke greiner, hvordan få den til å vokse videre opp?
om du bare hjelper den litt på vei, med å legge ene enden litt opp, på pumpa eller kanten av akvariet klarer den sikkert resten selv.

Sverdplanten er sånn at den har to typer blader. en under vann og en over. Flyttes planten på land, vil bladene visne og det kommer nye. Har i allefall forstått det sånn.
Håvard.. takk for linkene.
Men bl.a javabregneartene, jeg trodde at den delen over vann ville skrumpe inn og bli pjuskete?
Det vil den jo som oftest, siden norsk inneluft generelt er altfor tørr. Altfor tørr for tropiske planter. Det er også stor risiko for at de bladene som kommer opp over vannet blir svidd av lyset (veldig varmt under lyset). Bladene vokser jo som oftest i retning av lyset, som en møll mot åpen flamme

Har man derimot et eget akvarierom e.l. med mange akvarier, øker som oftest luftfuktigheten betraktelig, og da er det nok større sjanse for å få se overvannsvekst og frodighet også over vannflaten

Mine Echinodorus uruguayensis blomstrer i et kjør, og sender oppp laaange kraftige stilker som går langt over vannflaten, tett besatt med små, hvite blomster på den delen av stilken som er i lufta.
Jeg får dem ikke til å slutte med den blomstringen. Jeg er litt lei av å ha de lange stilkene stikkende opp overalt, skal jeg være ærlig, men jeg har ikke før klippet av en, så dukker det opp en ny.

Nærbilde av en blomst
[External Image]

Stilk med blomsterknopper på (den kan bli lenger enn dette)
[External Image]
Heia Mona.. ja, tørr inneluft er mange plaget med, generelt i alle hus som du sier, mer eller mindre iallefall.
Vi tenkte hvertfall som så at siden akvariet er uten dekkglass så må det vel være en del fuktigere luft over og rundt det.

De plantene du la inn bilde av er jo nydelige da. Vakker blomst må jeg si!
Tror jeg skal prøve å få tak i noen av den sorten også. Kunne vært artig å prøve for å se hvordan det blir. Skulle du finne på å selge planter så si ifra.. ler.

Flotte bilder!
De fleste plantene vi har i akvariene våres er dyrket over vann, men det er som Mona sier: ikke alle klarer den tørre lufta vi har i husene våres.
Selv har jeg Javabregne som vokser opp av vannet, men uten topplokket så ville den nok ha tørket ut.

Av planter som kan sette blader som tåler tørr luft så er det noe mer begrenset.

Hydrocotyle som nevnt er en klassisk plante som setter hvite små blomster over vann og klarer seg utmerket over vann.
Hygrophila artene bør fungere utmerket.
Hygrophila difformis gir små lilla blomster når den vokser over vann.
Jeg har noe Hygrophila polysperma som jeg ikke har fått blomster på ennå, men også den vokser ut av akvariet.
Ludviga repens vet jeg det er en del som har hatt til å vokse ut av akvariet.

Når det gjelder sverdplanter så er det varierende, noen har blader som er stive og vokser raskt ut av de fleste akvarier, mens andre vil tørke ut med en gang de kommer ut av vannet og inn i den tørre stue lufta.

Det du bør være obs på er at de bladene som vokser under vann ofte ikke er egnet for et liv over vann og vil tørke ut.

Det er også flyteplanter slik som Pistia og Vannhyasint som har mye av bladene sine over vann, men begge disse to krever mye lys for å bli store og ha blader som står opp.
Rusle.. takk for svar.

Vanlig sverdplante har vi, de ble stående i ei bøtte ei stund før planting, og bladene som stakk opp av vannet tørket og ble stygge veldig fort, så de orker vi nok ikke å prøve.
Pistia har vi også. De formerer seg voldsomt, men de blir jo liggende å flyte i vannskorpa så de er heller ikke aktuelle. Røttene vokser dyrisk hvertfall.. ler.
Men kanskje hydrocotyle kan være verdt å prøve. Finnes ikke noe å kjøpe her på stedet så vi må uansett bestille en eller annen plass, så vi får se hva vi får tak i. Men nu har vi iallefall noe å spørre etter.
Bladene på plantene jeg nevnte vil visne over vann, men det vil komme nye luftblader som bedre tåler lufta. Disse bladene er stivere og ser annerledes ut. Luftfuktigheten bør nok være høyere enn det som er normalt i et norsk hjem.
Hva med saururus cernuus? Den flyter og vil danne "tuer" over vann, men kan også plantes i bunnlaget...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap