15)."> 15).">

Røde (?) alger

Hva slags alger er rustrød/rødebrune og setter seg på sand og planteblader? Hva kommer de av og hva kan man gjøre med dem? Er også noen rødbrune flekker på ruten som sitter godt og kommer raskt tilbake. Er ikke noe hår eller pels eller tråder.
Planteveksten i karet har blitt betydelig dårligere (fra å være "eksplosiv" har den nå nesten stagnert) samtidig som dette problemet oppstod. Det har ikke vært noen endring i belastning eller vannbytterutiner. NO3 er lav (>15).


Hvist det er rødalger du har fått? Stakkars pia.

Når det gjelder rødalger, så er tydeligvis ikke noe man blir kvitt over natta. Og som du er inne på så er et lavt nivå med nitrat i karet en faktor, muligens i kombinasjon med jern (Fe) overskudd og Co²-underskudd.

Har selv slete, og sliter fortsatt med rødalger. Og av det jeg har funnet ut, har ført til jevnt regime med næringstilskudd og DIY Co²-anlegg (gjæringsmetoden). Resultatet til nå er at plantene har begynt å vokse igjen, og det ser ut som algen har mer eller mindre stagnert. Men det er foreløbig resultat, da jeg ikke venter meg full suksess på noen mnd. ennå. Kort fortalt, så virker det som om balanse i næringstilgangen til plantene er nøkkelen. Nitraten min var borimot 0 (skal tro da hvor stort fosfatoverskudd der var..) når jeg begynte mottiltak.

Det blir alt for komplisert å forklare hvordan du skal gå frem for å bli kvitt dem, da det er store individuelle forskjeller fra kar til kar.

Så her er et par linker til sider som kan vere til hjelp:

-Denne
-Denne

Noe av grunnen den ikke har tatt over enda, er nok ad du fortsatt har nitrate så olantene fortsatt kan gjøre sag nytte av. Dermed har ikke algene fosfatet for seg selv. Så hvis du er heldig så kan det på nåverende stadie, vere nok å øke nitrate konsentratet i karet. Men det er bare gjettning fra min side.

Så får vi håpe du blir klok på det og finner løysningen som trengs i karet ditt. Lykke til med forskningsprosjektet.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap