Planter\oksygen?

Hei.

De 2 siste dagene har en av plantene mine sluppe en strimmel med bobler..Kontinuerlig..

Er det planten som produserer oksygen?
Svaret er at ja, det er planten som produserer oksygen. Har selv et 300 liters kar med bla 6 diskus, godt beplantet, og det viser seg at plantene holder nitratverdien min lav konstant, altså ikke nødvendig med stadige vannbytter som jo mange diskusfolk etterhvert sliter med. Mye arbeid. Min anbefaling er masse planter, gjerne hurtigvoksende de sørger for et stabilt og fint miljø i karet og du får glade fisk!
Kim Lende
Hei. De 2 siste dagene har en av plantene mine sluppe en strimmel med bobler..Kontinuerlig.. Er det planten som produserer oksygen?


Plantenes oksygenproduksjon skjer ikke på den måten

Den strimmelen du ser, er en plantes nerve som er knekt. En liten skade altså. Da "strimler" det ut bobler.
Har du vært borti planten, luket eller noe lignende i det siste?

Dette skjer av og til hos meg med sverdplantene mine, hvis jeg har kommet i skade for å håndtere den litt under vannbytte, og den midterste bladnerven i et blad er knekt. Da slipper den ut luft i en sånn boble-strimmel.

Det gir seg etterhvert
Ble nå litt usikker her...ser da stadig at mine ceratopteris, som jo er veldig hurtigvoksende faktisk slipper ei og anna luftboble uten at de på noen måte er skadet...Men aldri sett det på andre planter...
Begge deler er riktig.

Plantene produserer oksygen, dersom de produserer mye, kommer det bobler opp fra bladene, gjerne som en strek av småbobler. Dette er ganske vanlig om man bruker CO2, ikke så vanlig uten.

Dersom et blad er knukket, kommer oksygenreserver ut, og oksygen som ellers ville ha blandet seg med vannet rundt bladene kommer ut der planten er skadet.

Det forsvinner som sagt etter en dag eller tre.
Takk da har ikke øynene lurt meg likevel Ikke sett det på andre planter, men som sagt på de hurtigvoksende har jeg sett det. En annen sak, jeg liker jo å fortelle om hvor fortreffelg jeg syns det er med mye planter i discusakvariet, der man jo vil ha så lite nitrat som mulig, der ser jeg faktisk en betydelig høyning av nitratnivået i perioder med kraftig uttynning av plantene. For å si det slik så sparer plantene meg for mye vannskift på discusene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap