Andemat og vasspest som falmer og blir gul + noe alger

Jeg startet opp et 28 liter akvarie i desember, men har litt problemer med planteveksten nå. Jeg har satt inn andemat og vasspest i håp om at disse skulle ta noe av næringen for å unngå alger. Ellers går det fire sebrafisk i karet, og jeg har verken hatt utslag på nitritt eller ammoniakk på minst en uke.

Etter at andematen og vasspesten ble satt inn har de vokst veldig dårlig, og en del av bladene på andematen har blitt gule, og vasspesten er blek og delvis gjennomsiktig. Hva kan årsaken til dette være? Jeg har lest litt om sporstoffer, jern osv., men er ikke sikker på hva som kan mangle i karet.

Jeg har også litt alger på grusen, kokosnøtten og etterhvert på javabregnen, men ikke spesielt mye. Skal gå til innkjøp av noen eplesnegler for å beite litt på dette.
Andemat
Andemat og vasspest kan reagere på vannkvaliteten, som oftest hvis den blir gul eller visner er det et tegn på at forholdene den krever ikke er optimale for den..
hos meg vokser den som tusen, på en uke har noen få blader dekt et 200 liters akvarie.
i akvariet jeg har discus, vil den derimot ikke vokse, pga høy filtrering og sirkualsjon i overflaten samt at temperaturen er ganske høy i det akvariet.

Andematen vokser best rundt 20-24 grader og med gode vannbytter ,1 gang i uka.
av lysrør, så bruker jeg grolux og aquastar. da vokser den super fort.
eneste planten jeg ikke får til er vasspest. den blir bare tynn og ruklete og dør etter en stund.

I det karet som har mest vekst av andemat, har jeg også enorm vekst av javamose. den har nesten tatt helt av.
Vet ikke hvilke vannverdier du har eller hva slgs belysning. Men først ville jeg prøvd med litt mer lys.

Temperaturen ligger på 22 grader, og jeg bytter 30-40% vann en gang i uka. Vannverdier som GH eller jerninnhold har jeg ikke tester for, men jeg har en heller unøyaktig pH tester fra Tetra, den måler fra pH 5.0 til pH 10.0.. Med den fikk jeg at pH i akvariet var 8, og springvannet rundt 7.5.

Jeg skal prøve å flytte pumpa lenger ned slik at det blir mindre bevegelse i overflate, så får vi se om det hjelper. Mer lys blir det nok ikke helt enda, men lurer på å lage noe hjemmelaget etterhvert.
Ph/kh
det er ph spm gjør at andematen din ikke trives helt..
den vokser best fra 6.5 til 7.5.
I hardtvann trives den dårligere.

en annen ting er belysning og filtrering, om det er mye rørelser i vannet drukner den bare..
filathor
det er ph spm gjør at andematen din ikke trives helt.. den vokser best fra 6.5 til 7.5. [I]I hardtvann trives den dårligere.[/I]


Sikkert bare en liten glipp, men hardheten på vann er GH. Surheten er PH

Tror det finnes kun en ting som tar livet av andemat, og det er mangel på NO³ (nitrat). Eller med andre ord, mangel på næring.

Hvis du tester for NO³, vil jeg tro du har minimum av utslag. Og algene som du har begynt å få , er nok rødalger (penselalger).

Hadde samme symptomene, og all andematen døde (heldigvis). Men så kom pensel-algene for fullt, og dem kunne jeg klart meg godt uten. Har fortsatt en del penselalger, snart 1,5 år etter. Men dem er heldigvis på vei bort.

Og siden vasspesten også holder på å dø, så er det sikkert mangel på næring. For vasspesten er en hurtigvoksende plante, og av den grunn trenger masse næring.

Løsningen er å redusere kraftig vannbyttene, slik at du ikke kvitter deg med nitraten (ikke det samme som nitritt). Og event. å begynne å bruke tropika sin plantenæring +, siden den inneholder nitrogen.

Stine Sofie
[QUOTE=filathor]det er ph spm gjør at andematen din ikke trives helt.. den vokser best fra 6.5 til 7.5. [I]I hardtvann trives den dårligere.[/I]


Sikkert bare en liten glipp, men hardheten på vann er GH. Surheten er PH

ja det var en liten glipp der ja,. huff!

men riktig det.. GH, (generell hardhet) er hardheten på vannet
Ph er surheten ja,..

Andemat trives i surt til mellom surt vann,og vokser dårlig i ph over 7,5.
dessuten liker den som hakke skriver høyere nitrat verdier.
men er vannet for dårlig(lite vannbytter) så trives den ikke så godt heller.

vær obs på foringen din , når det gjelder alger,for mye foring øker næringsinnholdet i vannet(nitrat) samt at man lett kan få nitritt før høyning, om man skorter på vannbyttene, så ha gode vannbytte rutiner så skal du se at andematen blomstrer fortere en du klarer å få den bort..

har vel ca en million trillion av det greiene der..
Filip Sund
Jeg startet opp et 28 liter akvarie i desember, men har litt problemer med planteveksten nå. Jeg har satt inn andemat og vasspest i håp om at disse skulle ta noe av næringen for å unngå alger. Ellers går det fire sebrafisk i karet, og jeg har verken hatt utslag på nitritt eller ammoniakk på minst en uke. Etter at andematen og vasspesten ble satt inn har de vokst veldig dårlig, og [B]en del av bladene på andematen har blitt gule[/B], og vasspesten er blek og delvis gjennomsiktig. Hva kan årsaken til dette være? Jeg har lest litt om sporstoffer, jern osv., men er ikke sikker på hva som kan mangle i karet. Jeg har også litt alger på grusen, kokosnøtten og etterhvert på javabregnen, men ikke spesielt mye. Skal gå til innkjøp av noen eplesnegler for å beite litt på dette.


At andematen blir gul er et sikkert tegn på næringsmangel, mest sansynlig No³. At det kun går 4 sebrafisk som kan produsere avfallstoff, som kan ommdannes til nitrat. Og store ukentlige vannbytter, som tynner ut det lille av No³ så blir det ikke noe igjen til plantene. Med andre ord så sulter plantene i hjel.

Helt enig med Hakke. Både andemat og vasspest liker seg i næringsrikt vann.
Mange flotte svar her, takk for det!

Jeg har nå laget DIY CO2-anlegg, og hatt dette gående i noen dager. pH har sunket fra ca 8 til rett over 7, noe som betyr at det løses litt CO2 i vannet.

Jeg har gått opp til to foringer per dag til fiskene, så håper jeg dette hjelper litt på næringsmangelen. Så skal jeg følge med på nitritt- og ammoniakk-verdier, og ta litt færre vannbytter. Satser på at dette får plantene mine til å vokse godt. Har ikke sett noe til dette enda, men det skal få surre og gå en ukes tid før jeg sier noe for sikkert.

Det som er litt merkelig er at jeg får en litt uklar hinne på vannoverflaten, og slik jeg forstår det skal dette være pga. næringsoverskudd?? Jeg har prøvd å fjerne den, men den kommer tilbake etter noe dager. Har hatt dette så lenge jeg har hatt akvariet.

Jeg har flyteplanter, og ifølge filator lenger oppe i tråden skal ikke de ha mye strøm rundt seg. Derfor er pumpen utblåsningen flyttet ned i akvariet, for å unngå dette. For en løsning for å bli kvitt hinna er jo å ha mye bevegelse i overflaten.

Ellers er jeg i gang med bygging av lyskasse til å ha på toppen av akvariet for å få bedre lys. Har bare en 11W Arcadia Arcpod nå, men skal ha to stk 23W vekstlys- sparepærer. Dette bør også hjelpe på planteveksten. Planen er å prøve å få til et teppe av en lavtvoksende plante, så jeg trenger godt med lys.
Planter og proteinhinne
dette er et evig problem, flyteplanter liker ikke mye strøm i vannet,da visner de, men da kommer den evindlige proteinhinna.
den har jeg valgt bare å leve med, den forsvinner ikke uten at vannet er i bevegelse i toppen..
en ting som minsker hinnen er mindre foring med proteinrik mat.for proteinhinnen er ofte rester av feit mat som fiskene spiser samt uopløst organisk materiale.
har hørt at folk har skummere i ferskvanns akvariet, for å bli kvitt dette, men om dette er helt nødvendig? aner ikke, syns det er greit at den hinnen er der, for både ande mat og plantene generelt vokser som ugress,..
Det eneste problemet jeg har med den proteinhinnen er egentlig at det ikke ser så pent ut, og at de små boblene fra CO2-anlegget mitt legger seg under denne hinnen istedenfor å sprekke.

Men kanskje sebrasneglene som kommer fra Heidi neste uke hjelper litt på, så kan jeg prøve å skaffe alternativ mat til fiskene også. Det har gått i kun flakfor til nå, men tenkte å prøve litt røde mygglarver eller lignende.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap