Spørsmål: søker råd om sverdplanter

Hei!
Nå om dagen ser det ut til at to av mine Echinodorus Bleheri har sendt ut hver sin "stengel" som det tydeligvis sitter nye skudd på.

Den ene planten har to slike skudd på samme stengel, og begge disse skuddene har en hvit, rotlignende utvekst som vokser hurtig ned mot bunnlaget ("røttene" vokser ca 2-3 cm hver dag). Den andre sverdplanten har kun ett skudd *uten* en slik rotlignende utvekst.

Vil dette si at jeg kan knipe av de to skuddene med rotutvekst på den ene stengelen, og plante denne med en gjødningskapsel under hver for å få nye sverdplanter av disse?

Er det forøvrig noe jeg bør ta hensyn til for å ikke skade enten moderplanten eller disse nye skuddene?
- Hvor på stengelen bør jeg knipe/klippe av disse skuddene?
- Bør jeg også klippe av en del av de lange "røttene" før skuddene plantes på nytt?

Jeg antar også at den andre planten som har ett skudd uten rotutvekst bør få stå i fred inntil "roten" vokser ut?

Legger ved noen bilder.

Setter STOR pris på alle tips jeg kan få! Jeg er en meget fersk ("grønn"?) akvarist som er like fascinert av akvarieplanter som av fisk - men det mangler mye på ekspertisen enda!

Med vennlig hilsen,

Tobben
det er riktig, men venter du lengre, vil de få flere røtter. Jeg vil tro at det bare er en fordel, fremfor en liten rotstengel. Stengelen kan bli lengre og få enda flere avleggere også, rett som det er har jeg plutselig en stengel med 6-7 avleggere på, og de får massevis av røtter også.

Den uten røtter lar du stå i fred, så vil den også utvikle hvite røtter. Den er nok bare litt ferskere enn de andre, evt. litt treigere :p

Det er slik som dette sverdplanter formerer seg

Er du forsiktig skal det være mulig å knipe av avleggeren uten å ødelegge stengelen. Avleggeren sitter liksom "utenpå" stengelen. Men det er ikke alltid at jeg klarer de uten å brekke stengelen.

jeg pleier å klippe de nye røttene til de er ca 3 cm, før jeg planter avleggeren. Også gir jeg litt god bunn-næring, slik at den får en god start på livet
Da er vi flere ferskinger som lurer på det samme. Men jeg har erfaring med potteplanter og har hatt annet å stri med i karet, så jeg klippet bort stengelen som var i ferd med å bli brent av lysrørene, klippet stengelen i biter litt over og litt under hvert nye skudd, og slapp dem oppi en glassvase med akvarievann jeg har på kjøkkenbenken til ting jeg skal huske på å gjøre noe med.

Da jeg så innlegget ditt, fant jeg den igjen, og der var det en haug små sverdplanter med laange røtter. De har levd et stusselig liv dekket av andemat og javamose, og bladene var gjennomsiktige av mangel på jern, men det er røttene vi betaler dyrt for i butikken, sa de i "vår" butikk. Dryppet litt plantenæring i vasen, for de små javabregnene jeg klippet av gamle blader har også vokst. Kanskje det blir flere kar...

Og vannet i glasset var helt klart, etter 1 måned på benken uten vannskift og varme!
Åh, så godt at noen som kan det svarte! Jeg stusset over noen merkelige brune stenger med en kule på tuppen ut fra basen av de nye skuddene, har de stakkars plantene tenkt å blomstre?
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap