For mye planter?

Inaktiv bruker
går det an å ha for mye planter? jeg har 14 forskjellige typer planter i 200literen min
...men det KAN bli seende litt kaotisk ut....
Det kan bli for mye, men da må det være så mange planter at fiskene setter seg fast mellom de, og sliter med å komme seg rundt i karet:P
Kine Kristine
Det kan bli for mye, men da må det være så mange planter at fiskene setter seg fast mellom de, og sliter med å komme seg rundt i karet:P

Yepp, for eksempel plantekaret i en dyrebutikk i rana. 3-4 koi i et lite kar, stappet med planter.

Fiskene beveger seg nesten ikke i det hele tatt :P
Jeg er av den mening at det går fint å ha for mye planter for enkelte fisker, men det vil avhenge av typen fisk man holder.
Enkelte liker litt åpne områder hvor de har oversikt, mens andre foretrekker å være bortgjemt blant plantene.
Det ser ikke overplantet ut i profilen din, i alle fall! Noen av plantene vokser kjempefort, og det er supert, synes jeg. Blir noen av dem for store er det jo bare å knipe i vei og dytte ned et annet sted, det har de bare godt av. Mange planter er bra for vannkvaliteten, de ordner med overskuddsnæring, sørger for sirkulasjon i substratet, holder alger i sjakk og bidrar i det store hele til stabilitet. Mener nå jeg, som elsker planter og har minst like mange i 160 liter. Fordelen med å plante mange forskjellige til å begynne med er at man finner ut hva som trives sammen i akkurat det akvariet, og så kan man akvascape etterpå. Heller friske fine lettvint-planter en pistrete sjeldenheter! Bare husk å gjødsle :o)
Linda & Ove
Det ser ikke overplantet ut i profilen din, i alle fall! Noen av plantene vokser kjempefort, og det er supert, synes jeg. Blir noen av dem for store er det jo bare å knipe i vei og dytte ned et annet sted, det har de bare godt av. Mange planter er bra for vannkvaliteten, de ordner med overskuddsnæring, sørger for sirkulasjon i substratet, holder alger i sjakk og bidrar i det store hele til stabilitet. Mener nå jeg, som elsker planter og har minst like mange i 160 liter. Fordelen med å plante mange forskjellige til å begynne med er at man finner ut hva som trives sammen i akkurat det akvariet, og så kan man akvascape etterpå. Heller friske fine lettvint-planter en pistrete sjeldenheter! Bare husk å gjødsle :o)

Gidder du å nevne navn på noen planter som du mener at er bra for vannkvaliteten, ordner med overskuddnæring osv...

Vurder å kjøpe nye planter men tenger anbefalinger for 110liter akvariet...
Agent47
[QUOTE=Linda & Ove]Det ser ikke overplantet ut i profilen din, i alle fall! Noen av plantene vokser kjempefort, og det er supert, synes jeg. Blir noen av dem for store er det jo bare å knipe i vei og dytte ned et annet sted, det har de bare godt av. Mange planter er bra for vannkvaliteten, de ordner med overskuddsnæring, sørger for sirkulasjon i substratet, holder alger i sjakk og bidrar i det store hele til stabilitet. Mener nå jeg, som elsker planter og har minst like mange i 160 liter. Fordelen med å plante mange forskjellige til å begynne med er at man finner ut hva som trives sammen i akkurat det akvariet, og så kan man akvascape etterpå. Heller friske fine lettvint-planter en pistrete sjeldenheter! Bare husk å gjødsle :o)

Gidder du å nevne navn på noen planter som du mener at er bra for vannkvaliteten, ordner med overskuddnæring osv...

Vurder å kjøpe nye planter men tenger anbefalinger for 110liter akvariet...

Ser her du, her er info til enkle hurtigvoksende akvarieplanter:

http://akvaforum.no/text.cfm?id=2029
Jeg hadde en Hurtigvoksende plante som heter Hornblad men er blitt lei av den, den vokser veldig fort og tar mye plas...
Ønsker å kjøpe planter som ser friske og fine ut...
Inaktiv bruker
Pistia tar vel overskuddsnæring godt !?
Thomas Håvarstein
Pistia tar vel overskuddsnæring godt !?

Men og lys til planter på bunn..

For å finne planter som bruker mye overskuddsnæring kan en jo søke på plantbasen etter hurtigvoksende planter.
Tilfeldig bekjentskap
© ØrjanMc
Reklame for plussmedlemskap