Hagejord som vekstsubstrat?

Hei!
Jeg har tenkt å prøve ut noen tips angående bunnsubstrat fra Diana Walstads bok "Ecology of the Planted Aquarium", der hun hevder at et lag med hagejord under substratet skal gjøre stor forskjell på plantevekst.
Hun understreker i boken at hagejord ikke må inneholde gjødningstilsetning av andre slag (grunnet tilsetning av tungmetaller?), derfor bør man kjøpe en slags "naturell" hagejord til dette formålet.

Mitt spørsmål er dermed: Har noen med hell prøvd ut forskjellige typer hagejord? Hvilke typer anbefaler dere? Kvier meg for å eksperimentere for mye på egen hånd, da konsekvensene tydeligvis kan bli store for akvariets beboere hvis man mot formodning kjøper feil type jord med ugunstige tilsetningsstoffer.

Har noen anbefalinger til hvorvidt man skal bruke sand eller grus som overflatesubstrat oppå laget med hagejord? Det virker på meg som om sand er tryggere, da et gruslag antageligvis skaper større åpninger mellom hagejorda og akvarievannet. Jeg ser for meg at dette kan forårsake et algeproblem.

På forhånd takk for svar!
Hagejord har jeg ikke prøvd, men da jeg for lenge siden satt opp et 250 liters kar, brukte en godt lag med gjødselsubstrat (fra JBL) under sanden (rådasand), det fungerte fint ift plantene, men med en del maller i karet fungerte det heller dårlig. Maller liker å grave i sanden, ihvertfall de jeg hadde, så det endte med at de dro opp mye slik gjødsel hele tiden og vannet ble uklart stort sett hele tiden.

Hagejord har jeg bare brukt som bunnsubstrat sammen med torv i karet med lev daphnier.

Hagejord ville eg aldri ha brukt da det grumser så veldig. Det finnes bedre alternativer da det finnes 100vis forskjellige typer soils som finnes på markedet nå.

Men det som er negativ er prisen på disse soilene. Men du kan kjøpe en pose og prøve deg fram. Lag på lag metoden. Først grus,plantesoil og sand.

Tropica har et bra plantesoil, og det finnes også andre bra merker.
Prøv dette dette. Jeg har nettopp satt opp et kar med dette underlaget, har ikke fått sett så mye til effekten ennå, men det grumser ikke ihvertfall.
Jeg bruker naturell torvjord og torv fra plantasjen på tre kar nå. Over er det lagt et generøst lag med sand.
Det fungerer greit, men jeg planlegger å bytte til biltema sand likevel og kutte ut det meste av bunnplanter til fordel for blader på bunnen.
Sanda holder seg overraskende greit oppå, det blir alltid mye grums hvis jeg flytter på røtter eller annet oppi. Det blir mye torv som går i filteret over tid.
Fiskene mine liker å stappe hodet nedi torva som har kommet oppå.

Bunnlaget mitt er minimum 5 cm dypt. I starten kom det stadig opp svære co2 bobler og sandsneglene holder seg kun i sandlaget så det blir nok veldig kompakt nedi. Nå fungerer det bedre og planteveksten er svært god selv uten co2 eller spesielt godt lys. Antar at det er planterøttene som gjør jobben med lufting nå.
Har du tenkt å dekke bunnen med planter og ha et plantekar tror jeg det kan være en grei løsning om du kan leve med pissegult vann en stund. Er det primært selskapskar med fokus på fisk tror jeg jeg ville valgt noe annet.
Ser også for meg at det blir mye gris om når en etter ca 1 år skal begynne å gjødsle nedi bunnlaget eller legge et nytt.

Soiler har jeg ingen tro på, finn ut hva de inneholder og bland det selv.
mulig at de bruker leire som bindemiddel?

Coops kattesand er et godt alternativ om du ikke har bunnfisk i karet. Luftig og fint for planter.

Det er en metode som jeg ikke husker hva heter, men hvor man putter jord og plantenæring i en nylonstrømpe og planter direkte i denne. Jeg vil anta at den lekker ut endel farve i karet. Kanskje en mulighet?

Hilsen Ola
Jeg bruker den billigste pottejorden jeg finner. Men ideelt sett skal den vel være uten torv. Du kan også spa opp jord fra hagen, men da bør du ikke velge altfor næringsrik jord med kompost osv. Du kan blande inn kattesand/zeolitt for å holde på næring. Men test først at den ikke løser seg opp i vann.

Jeg bruker sand, men fikk min fetter til å gå for et slikt oppsett, og han bruker vanlig akvariegrus. Tror ikke det har noe særlig å si.

Dersom du er redd for grums osv., sjekk ut den glimrende linken til Kulefisken. Du kan også sjekke ut underforumet "ElNatural" på det samme forumet. Det frekventeres av Wahlstad og du kan finne innlegg hun har skrevet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap