Fissidens fontanus (edelmose(?)) - vil vite mer om denne..

Finner veldig lite informasjon om denne mosen. Er den veldig sjelden?

Min erfaring er at man trenger reker for at javamosen skal holde seg fin. Er det slik med edelmose også?

Angående lysforhold, så står det litt forskjellig på de stedene jeg har lest. Stiller den store krav?
Spørsmålet gjelder kanskje også CO2.

Jeg unngår CO2 dersom jeg ikke ser behov for det.. mye fordi jeg ikke har noen erfaringer med det, og redd for å sende fiskene i ph-sjokk :p
Vil det være verdt et forsøk på CO2, med tanke på vekstrate, farger, etc? Tenker selvfølgelig spesifikt på denne mosen.

Ønsker generelt råd rundt edelmose. Kanskje noen har bilder å referere til også?
Fissidens fontanus aka Phoenix moss/mose er en veldig robust mose og ser ut til å tåle det meste. Jeg bruker mye av denne mosen siden den er så utrolig nydelig men også siden jeg ikke trenger å klippe den ned og slikt du trenger med andre moser. Jeg hadde denne på mine trollhassel-greiner men da jeg måtte flytte ble akvariet tørrlagt i noen måneder. Mosen tørket inn og prellet av. Da jeg startet opp akvariet igjen skrellet jeg av det siste som var igjen av det tørkede belegget som hadde vært den nydelige mosen og la greinene i bløtt i akvariet før oppstart. Tok en ukes tid før jeg så at overalt på greinene begynte grønne spirer å dukke opp. Nå har jeg masse phoenix mose på greinene igjen. Snakk om hardfør! Jeg bruker ikke Co2 i mine akvarium og lyset er ikke noe å skryte av heller men phoenix mosen er like fin uansett. Selvfølgelig så vil den nok vokse fortere med Co2, men ser ikke at det er nødvendig.
Lykke til med etter min mening den fineste akvatiske mosen som er
Hei,
Fissidens fontanus er en sjelden og veldig fin moseart. Den gjelder som vanskelig, men i bløtt vann som de fleste har i Norge er den egentlig ukomplisert. Eneste utfordring er, at den tiltrekker alger, spesiell grønne trådalger. Så derfor er det lurt å ha reker og her er Amanoreker første valg mot alger.
Fissidens trenger (som alle andere moser) ofte en tilpassingsperiode som kan ta fleire veker før den begynner å vokse. Handtering og flytting av mosen i den perioden skal unngåes, den trenger ro og fred. Den vokser også bra uten CO2 hos meg, men blir ikke så tett og helt så fin i utseende som med CO2. Temperaturen skal kanskje ikke være for over 25 grader og pHen lavere enn 7.
Fissidens skiller seg med sitt utseende ut fra de fleste andere moser og planter og i kombinasjonen danner den en fin kontrast. Det er en fordel at Fissidens setter seg fast på mange underlag og det er ikke nødvendig å beskjære den ofte.
Fissidens er også en av mine favoritter og kan anbefales for de fleste akvarier med reker eller mindre fiskearter.

Mvh

Micha

Tilfeldig bekjentskap
© Jarle Fabian
Reklame for plussmedlemskap