Hvorfor dør plantene mine?

Legger ved et bilde av planter som jeg kjøpte for 5 dager siden. Bladene er gjennomsiktig, og går i oppløsning. Dette har skjedd alle gangene jeg har kjøpt planter siste året. Alle verdier er bra, nye lysstoffrør som står på 11 timer, plantegjødningstablett ved roten av hver plante, står i biltemasand og temperatur er 27 grader. Hva er galt?
Har du maller i karet, ser ut som det er en malle som har vært på mattur
Det er vanlig at planter får et lite sjokk når de havner i nytt akvarium. Vanligvis så vokser det opp nye blader etter et par uker; skjer ikke det hos deg?

Har du noe næring i vannet eller bunnsubstratet?
det er noe molefunket i det karet der ja..

sjekkliste :

nok lys i karet? er lysrørene gode nok til størrelsen, er lysrørene gamle ? Har du flyteplanter eller noe annet som skygger for lyset?

Næring: tilfører du næring til plantene på noen som helst måte? Enten ved substratkuler du dytter under planten, flytende gjødsel, næringsholdig substrat under sanden ?

Beplantning: Står de for nært hverandre? Har du tatt de ut fra potta de kom i ?

Når planter blir til salat : Hvordan fisker har du der? Har du snegler?

noen planter er vanskeligere en andre, noen har spesielle krav, og noen er ikke store problemet i det hele tatt.. Har du kjøpt planter etter hva du kan tilby?

Og som nevnt tidligere, noen planter har en akklimatiseringsperiode, når de kommer der de bare detter sammen, for så å vokse opp igjen iløpet av et par tre uker.

Råtner de eller blir de bare tynne??
Ser ut til at du har kjøpt planter som er dyrket frem over vann.Alle seriøse plante-firmaer dyrker frem plantene på denne måte,da er de fri for alger og ser ekstra grønne og fine ut når de skal selges.Se bare på hjemmesiden til f.eks Tropica i danmark,der ser du hvordan det er.
De bladene som er dyrket frem slik,vil visne og dø akkurat som på bildet.

La roten stå,knip vekk alle blader som visner etterhvert,så vil det komme frem nye fine blader som har en litt annen form enn de du har bilder av.

Litt plantenæring i bunnsubstratet er også ok,da disse tar opp næring med røttene.

Sjekkliste : Emerged / submerged

Det ser ut som bladene blir gjennomsiktig for så bare gå i oppløsning. Har 2 store og 10 små ansistruser og 2 sae i akvariet, men de er ikke ivrig på plantene. Har også snegler, men de kan vel umulig greie å ødelegge de 3 store plantene så fort? Har videre 2 golden discus, 4 dvergguramier og og en stor stim kardinalneon. Har tatt plantene ut av pottene, og lagt en plantegjødningstablett under hver plante. 2 nye 18w lysstoffrør lumilux farge 836 warm white i 190liter juwel trigon hjørne.
Joakim
Det er vanlig at planter får et lite sjokk når de havner i nytt akvarium. Vanligvis så vokser det opp nye blader etter et par uker; skjer ikke det hos deg? Har du noe næring i vannet eller bunnsubstratet?


Vokser det ikke opp nye blader som Joakim spør om?
Det har ikke kommet nye blader enda, men har som sagt bare hatt plantene i 5 dager. Jeg skal knipe vekk de styggeste bladene nå, og håper på nye blader etterhvert. Hvor ofte anbefaler dere å legge gjødning til røttene, og hvilke tabletter?
De plantene jeg hadde sist var til etter noen uker fri for blader så kun roten stod i gjen, men det kom ingen nye blader. Det var en annen type plante enn den jeg har nå.
Er det noen som kan se av bildet hvilken plante dette er?
Ser ut til at det er en Echinodorus art du har fått tak i.
F.eks Webzoo har utvalg,ville sett nærmere på kapsler en kan putte i bunnlaget

WEBZOO PLANTENÆRING
Jeg slet også med plantene i begynnelsen av akvariehobbien min. Det jeg gjorde var å investere i lysrør som passet bedre for plantene (hadde rør som kom med akvariet, og de var ikke brukanes).
Og med plantene så tok jeg å klippet røttene så de ikke var lengre enn 2cm før jeg satt dem ned i sanda. Det som kjer når man klipper røttene, er at selve planten får mer næring, da ikke røttene bruker all næring selv til å opprettholde så store røtter, og næringsopptaket blir bedre.
Her kan du se hvordan man burde plante ei akvarieplante.
Kine Kristine
Jeg slet også med plantene i begynnelsen av akvariehobbien min. Det jeg gjorde var å investere i lysrør som passet bedre for plantene (hadde rør som kom med akvariet, og de var ikke brukanes). Og med plantene så tok jeg å klippet røttene så de ikke var lengre enn 2cm før jeg satt dem ned i sanda. Det som kjer når man klipper røttene, er at selve planten får mer næring, da ikke røttene bruker all næring selv til å opprettholde så store røtter, og næringsopptaket blir bedre. [URLBLOCK1] kan du se hvordan man burde plante ei akvarieplante.

Takk for linken til YouTube. Her lærte jeg mye.
Da er de store flotte plantene redusert til små planter med henholdsvis 1,2 og 3 blader, og røttene klippet ned til 2 cm. Det blir spennende og se om de gjenoppstår i sin opprinnelige fasong.
Takk for alle gode tips, og tråden til Yuo Tube som var veldig informativ.

Ps: hvor ofte anbefales det at man legger plantgjødningstablett ved/under roten til plantene?
mykkel
2 nye 18w lysstoffrør lumilux farge 836 warm white i 190liter juwel trigon hjørne.


Beit meg merke i dette. Disse lysrørene er ikke spesielt gunstige for planter.. Lite effekt i blått og rødt spekter. Av "vanlige" lysrør som ikke er svindyre er 865 fullfarge dagslys de jeg har funnet som er best for planter enten det er over eller under vann. Philips leverer disse og de koster rundt 25kr hvis du kjenner en elektrikker som kan bestille for deg. de er nok noe dyrere om man handler dem via "vanlige" kanaler.
Da skal jeg prøve å få kjøpt er par sånne!
Plantene ble bra, og det kom nye blader. Nå har imidlertid ansistrusene gått løs på dem, og snart spist opp alle bladene. Er det noen som har gode råd bortsett fra å fjerne ansistrusene?
Fore ancistrus godt med squash eller agurk funker bra hos meg hvertfall. De gidder ikke fly rundt og ete på planter lenger når de har tilgang på squash
Forer mye med agurk og rekemix, men da prøver jeg med enda mere agurk og squash. Hvor mye og ofte tror du til 2 store og 10 små ansistrus. Kommer det nye blader på plantene?
Agurk kan du prøve å ha tilgjengelig hele tiden. Fisk ut den gamle om morgenen og putt i en ny. Jeg hadde stor suksess med det hos ottoene mine ihvertfall når de gikk i et kar som var tilnærmet algefritt. Erter er også populære greier hos meg, og mye annet grønt, så det er bare å prøve seg fram

Om plantene er helt bladløse så er det langt fra sikkert at de kommer med nye skudd, men det er vel bare å vente og prøve. Er det ikek antydninger til nye skudd etter en uke så er det nok bare å gi seg og kjøpe noen nye.
Fint!
Takk for gode råd!
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap