Planter til malawi-kar..

Er der nogen der har liste/info om hvilke planter der kan leve i et malawi-kar, med kalksand som bund...

På forhånd tak
Du kan prøve Crinum-løk, f.eks Crinum thaianum.
Eller Vallisneria, f.eks Vallisneria americana "gigantea". Denne blir kraftig og lang, men det er bare å klippe den. Vokser fort.

Jeg har prøvd med saktevoksende planter, men ble bare plaget med rødalger på bladene.
Og hos meg så er det Ancistrus`ene som har spist plantene, ikke malawi-ciklidene. Ciklidene bare graver dem opp på leting etter mat i sanden. Det ordnes med litt småstein rundt planterøttene.
Tusind tak
Tak for svaret, må prøve de planter og så ligge lidt sten ovenpå
Shiramor
Og hos meg så er det Ancistrus`ene som har spist plantene, ikke malawi-ciklidene. Ciklidene bare graver dem opp på leting etter mat i sanden. Det ordnes med litt småstein rundt planterøttene.

Jeg har også Vallisneria i karet mitt. Fungerer utmerket enten det er gigantene eller de som er noe mindre. Søk Vallisneria.
Har samme problem med at plantene blir gravd opp. Den ene hannfisken min graver vollgrav helt ned til glasset langs bakgrunnen i akvariet. Pga den ujevne bakgrunnen ligger ikke isoporen helt inntil. Ønsker ikke å legge stein nedpå glasset men søker en ide om hvordan jeg kan holde plantene nede?? Har "hauger" med stein midt i karet som gjemmested for fiskene. Disse blir fullstendig begravd av all sanden som blir hentet langs bakgrunnen. Ganske håpløs situasjon og ikke særlig pent når plantene flyter, man blir svimmel av å se inn/bak i karet pga vollgraven og det står en stor gul fisk midt i karet og vokter reviret sitt.
Hehe Typisk malawi.
Jeg har tatt ut plantene fra de to karene med voksenfisk. Fikk de ikke til å trives, men tror det var pga feil lys og for tynt lag med sand, og døde planterøtter økte NO3-nivået. Litt praktisk også for nå kan jeg ha på bare ett lysrør når det ikke er folk hjemme. Det liker ikke rødalgene
I oppvekstkaret vokser det Crinum og masse V. gigantea. Har karet som "plantebank" og kan flytte over litt grønt for å pynte opp de andre karene en gang i blant.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap