For mye planter, for lite næring?

hei! Tidligere har jeg bare hatt noe Anubias planter, tre stk i et 110 liters kar. (det sto at to av de var Anubias barteri, men jeg tror bare en av de var det, og de andre to noen høye anubias. uansett, så kjøpte jeg noe slags gress-strå lignende, og ehmm to små planter til, men ingen av butikkene hadde navnelapper. De var lett stelte planter da.

Den lille anubias planten min ser ut til å ha det OK, men den også begynner å se litt pjusk ut. Gress-strå planten har det fint (er litt delt opp her og der) men resten ser ut til å bare gå i oppløsning (har en slags sverd-lignende plante som ser ut til å gå i oppløsning) og noen gulner litt her og der. De nyeste kom i karet med noen dagers mellomrom, og jeg byttet litt vann imellomtiden og etterpå også.

Kan det være at det er litt lite næring til alle plantene? Skal jeg isåfall bare kjøpe litt plantegjødsel til de? Jeg har ikke plager med alger overhodet.
Vet ikke ang næring.
Anubias liker å stå på røtter/ stener.
Kan det være en type javabregne som ligner sagblader? I tilfelle bør du sette den opp på ei rot, når den står nede i sanda råtner bladene fordi røttene ikke får luft...
Legg ut bilder så er det lettere å se hva du har.
her var et bilde der de fleste plantene er synlig. det bladet som ser enslig ut heeelt neddi høyre hjørnet står egentlig atme planten det kommer fra, en anubias plante. den slapp noen blader som jeg plasserte rundt, og disse er helt fine enda, så jeg vet ikke om de slår rot eller ikke, men håper det!

den sverd-aktige planten bak det lille skipet har på ca ei uke visnet nesten helt. er det denne som skal stå på røtter e.l? jeg har satt noen planter på røttene i håp om at de fester seg. Den avrundete planten framfor skipet lever fint enda, enn så lenge - og samme med den stengelen som står inni boblene, den ser OK ut enda. ikke tegn til å visne enda ihvertfall.
Gjødning
Det kan umulig skade å kjøpe noe gjødning for å tilsette. Tetra har masse flotte greier, og det aller meste vil ikke påvirke vannkvaliteten. Lys kan være et problem, for eksempel ikke nok lys, eller feil lysspekter. Det er sånn at akvarier liker spesielle lysrør. Blålig lys er ganske ideelt for planter.

I tillegg kan du prøve CO2, men da begynner man fort å snakke om mer kostbare og avanserte løsninger, enda Tetra har brukbare løsninger der også.

De fleste planter klarer seg plantet i sand eller grus, og tilgangen på "luft" er vel neppe problemet da noe slikt ikke finnes i vannet. Tettheten på substratet har nok mer og si, og også om det har fått muligheten til å pakke seg sammen. Prøv å holde det løst og fint, for eksempel gjennom slamsugning.
Da har jeg kjøpt en flaske med plantegjødsel og hatt litt oppi, i tillegg klipte jeg bare vekk de aller styggeste (den sverd lignende) og satte heller røttene omkring på roten jeg har. vet ikke om den fester seg, men det vil tiden vise. i tilegg har jeg flyttet litt på noen planter så ikke alle står så tett og kanskje må kjempe om lyset og næring i bunnen, så nå får vi håpe at det blir bedre!
Feste røtter
Om ikke røttene vil feste seg, kan du knyte de fast med fiskesende for eksempel. Vanlig gummistrikk vil også fungere, men den vil råtne bort etter tid. Uansett har nok røttene festet seg til da. Tar vanligvis bare et par uker.
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna og Pål
Reklame for plussmedlemskap