Plante tips

Heihei : )

Jeg har en ny 240 liter, har ikke peiling på hvilke planter jeg skal ha :S
Noen tips?
Har tenkt å ha Valsniera eller hva de heter i bakrunden : )
Takk for svar : )
Emil
Gratulerer med nytt akvarium!

Vanskelig å gi noen tips om nøyaktig hvilke planter, men visse ting er lurt å tenke på ved valg av planter;

*'Trappetrinnseffekt' - velg planter med lav vekstfor til forgrunnen, middels til midten og høy ved bakgrunnen/sidene. (Vallisneria, som du nevner, er jo veldig fin å ha bak.)

*'Tekstur' - Velg planter med forskjellig vekstform. Ikke kjøp f.eks. bare stengelplanter. Bryt opp med andre plantetyper med f.eks. rosettplanter, moser, rhizomplanter (anubias, microsorum). Husk også å velge planter med ulik bladform f.eks. runde blader, flikete blader, store/små blader osv...

*'Farger' - Velg planter med forskjellige grønn-nyanser på bladene. Noen lyse, noen mørke. Og har du godt nok lys i akvariet er røde planter veldig anvendelige til å bryte opp i alt det grønne. (Cryptocoryne er planter med nydelige farger, og de trenger ikke sterk belysning).

Og titt i basen her inne før du kjøper noe, slik at du er sikker på at du har godt nok lys til plantene du velger. Det finnes alt fra enkle planter til veldig vanskelige planter, og det er ofte lys-styrken i karet som avgjør hva man får til å vokse. Det finnes uansett masse planter man kan velge, og velger man utifra hvor sterkt lys man har vil man alltid finne planter som vil trives.

I et nyoppsatt kar kan det også lønne seg å sette inn noen hurtigvoksende planter (Ceratophyllum, Vallisneria, Hygrophila osv...). Det vil hjelpe til med algebekjempelse den første tiden.

Lykke til!
Takker for veldig godt svar : )
Har sett litt på Javabregne som kan være i midten med Cryptocoryne som du nevnte. Vis jeg har nok lys da?? Jeg skal kjøpe en ny armatur etter som at den gamle så så stygg ut og det var problemer med det elektriske, så det er Juwel Rio 240 standard armatur.
Bak skal jeg ha noen anubias på røttene og Vallisneria helt bak. Og kanskje noe mose eller sånn ferskvannstang(Får se om jeg får kjøpt på auksjon) på noen andre røtter. Og en plante som er veldig lav eller sånn "Gress"(Det koster 49,- for en liten bunt på butikken så det blir litt for dyrt kanskje?? Jeg er jo bare 12, snart 13 år).

Skal få et bilde ut når det er ferdig : )
Tusen takk igjen for svaret : D
De plantene vil nok gro fint i 240 literen din. Bortsett fra muligens gresset som du nevner. Slike lave plantesorter trenger ofte masse lys, og helst Co2 for å trives. Hvis du ønsker en bunndekkende plante til fronten i akvariet, ville jeg heller prøvd en lav variant av Cryptocoryne. Det blir jo ikke det samme som gress, men...

Det skal bli artig å se bilde av resultatet.
Okei : )

Også skal jeg ha en stor plante med store runde blader i ene enden av karet. Vet ikke hva den heter, men det er en så kalt moderplante så den koster veldig mye : )
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap