Forslag til lave planter?

Som overskriften sier. Er det noen som har forslag til pene lave planter? Jeg tenker ikke på forskjellige former for plen nå. Tror faktisk ikke jeg skal ha plen i det hele tatt i det nye karet. Det er snakk om en 30 liter som er 35 cm høy. Jeg har en stilig, ganske store stein som skal stå opp i ene hjørnet og en del javamose som jeg ikke har bestemt meg helt for hvordan jeg skal dandere enda.

Tror jeg skal få tak i en anubias nana petite også. Har den i fluval edgen og syns den er veldig fin. Går denne an å sette på en stein som har mange hull i seg, men ikke er porøs? Hehe hvis noen skjønte hva jeg mente. Trenger den å kunne bore røttene sine inn i steinen/rota, eller holder det at jeg kan stappe den inn i et hull og røttene bare ligger der/er løse i vannet?

Forslag til planter som ikke virker alt for voldsomme i et så lite kar? Det er forsovet ikke noe problem å måtte luke, men jeg vil ikke ha planter med store, breie blader.

Kan jo nevne at jeg ikke skal ha noe spesiell belysning eller co2, og fordi det skal reker oppi karet blir gjødslinga sparsom.
Cryptocoryne walkeri blir stilig burgunderrød her hos meg, og ca 5 cm høy. Cryptocoryne 'parva' holder seg også veldig lav. Echindorus quadrostaticus var. magdalengensis er lav, og sender ut utløper med stjerner på som er yndige mot javamose festet på slangeholder med sugekopp litt høyt i karet, rekene elsker det.

Echinodorus parviflorus 'Tropica' er også en miniplante, brede blader men den holder seg godt samlet...

Cryptocoryne og Echinodorus tar opp mye næring gjennom røttene, så jeg har lagt næringssubstrat under sanda, det blir ikke rekene plaget av.

En yndig plante i lite kar er Cardamina lyrata, eller Hydrocolyte leucocephala hvis man har hardere vann, begge er flott kontrast til mørkere planter og mose.

Når det gjelder Anubias'en din, er hovedsaken at røttene henger fritt i vann, så bare fest i vei :o)

Pleier å lenke til plantene, men er forvist til en bitteliten bærbar uten mus, håper jeg er tilgitt :o)
Det går helt fint! Tusen takk for forslag. Skal tenke litt mer på dem og se hva de har på butikkene her. Ellers begynner det vel snart å bli varmt nok til å sende planter og
Tilfeldig bekjentskap
© Elin Pedersen
Reklame for plussmedlemskap