Trimme planter for max opptak av næring?

Hei igjen, Som overskriften sier så lurer jeg på om planter tar opp mer næring hvis man trimmer den, eller om den tar opp mest ved villvoks??
Kanskje ett av disse spørsmålene man tenker litt på, og ikke egentlig finner noe fornuftig svar på hvis man ikke er biolog? En plante som stusses vil ta seg en hvil for å skyte nye skudd, men om det øker eller minsker næringsopptaket...

Blir litt vel akademisk tror jeg, alt her i huset stusses og knipes med mellomrom og aldri samtidig, rett og slett fordi det ellers blir alvorlige plassproblemer :o)
Nei, si det du. Med noe gammel plantefysiologi i bakhodet beveger jeg meg ut i gyngende farvann:

Om jeg oppfatter sprøsmålet riktig så lurer du på om du kan forbedre plantens næringsopptak ved å trimme den, ikke rent fysisk "hvor mye tar den opp", right?

Jeg tror ikke du forbedrer næringsopptaket noe ved å knipe av blader. Planten får små sår som den raskt leger, før den skiller ut andre hormoner for å gi beskjed om endret vekst rudt dette området, siden dens opprinnelige "arbeidsplan" for hvordan den skal vokse er blitt forstyrret. Særlig gjelder dette om du kniper av stengelen. Dette merarbeidet går ikke spesielt mye fortere, den lille endringen i vekstrate er så vidt jeg husker svært forskjellig fra art til art og kan like gjerne sinke som øke veksten (og dermed også opptaket). Så det er vanskelig å si... den vil ikke bruke signifikant mye mer næringsstoffer, men det vil endre utseendet (som jo også er hovedgrunnen for de fleste til å trimme plantene sine ofte).

Man jo si det slik at den biten du kniper av representerer en bestemt mengde næringsstoffer som planten allerede har tatt opp og omgjort til mer plante. Når du kniper den av fjerner du den innsatsen og du får x antall cm mindre aktiv overflate som planten bruker til å utvikle seg på, ta opp næring over og drive fotosyntese på i dens streben etter å vokse seg stor igjen og feste næringen du tilfører i nye blader. Ved å knipe den av vil hele planten totalt sett ha mindre overflate til å jobbe med, rett og slett, og dermed forbruke ørlittgranne mindre næring.

Så har man alder og stadier i vekst. En plante som er nær sin maksstørrelse vil endre sin energiprioritering, og heller ta opp næringsstoffer for å lagre dem som en forberedelse på formering (blomstring). Det er fysiske begrensninger som kommer inn, planten kan ikke vokse mer uten å få problemer, økt inntekt går opp i opp med økt vedlikeholds-behov rett og slett. Men for de fleste planter gjelder det å bli størst mulig, flere celler som kan produsere

Komplekst, og lite viktig i et så stort miljø som et akvarie. Jeg vil påstå at så lenge du ikke har mangel på noe så er næringsopptaket for trimmet og ikke trimmet plante uviktig. Grunnen til å trimme er for å endre vekstform og holde planten i en passe størrelse, påvirkningen på næringsopptaket er mikroskopisk.


Så, hva er det egentlig som får deg til å lure? Lettere å tenke i riktige baner/svare på riktig spørsmål da
Høres logisk ut det siande
Grunnen til at jeg lurer er våres alle fiende svartalgen/penselalgen. Jeg har nok overskudd i karet for tiden,Av næring og alger, Det jeg vil prøve er og få opp plantenes opptak av næring i vannet for og fjerne grunnlaget til algene, Så jeg har satt inn Ceratopteris thalictroides for og suge ut overskudd næring,samt Najas guadalupensis av den samme grunnen. Mater minimalt, justert ned vannmengde samt retning vannet blåser pluss 2 vannbytter i uka og akvariegjødning flytende, og jern. Da håper jeg at plantene skal vokse fortere og algene skal bli borte, Har holdt på med dette i 14 dager nå, Og det har ikke blitt værre i allefall. Så da gjennstår det og se hvordan dette går

Takk for innspill alle sammen
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap