Hvordan rengjøre ett planteakvarium?

Jeg har drømt meg bort i disse akvariene med masse planter.
Jeg har veldig lyst til å ha slikt selv.. kanskje med en del ferskvanstang.
Det jeg lurer på erhvordan jeg skal da få opp all møkka?
Nå har jeg en 3-4 planter og jeg tar bort de store røttene når jeg skal rense karet, slik at jeg får vekk mest mulig møkk.
Hvordan gjør man det med karet fullt av planter?
Jeg vil jo slevsagt fremdeles ha en del fisk. Elsker guppy som mange andre nybegynnere

Karet mitt er 120 L
Guppy bryr seg ikke om det ligger drit på bunnen, så da hadde jeg ikke stressa med å få det opp. Ellers så er det jo slik at jo større tuppen på heverten er, jo svakere blir trykket, så du kan eksperimentere med større munnstykker for ikke å rive opp plantene. Har du porøs og litt stor grus så vil jo driten havne ned i grusen og være god næring til plantene...

Om du sørger for god sirkulasjon (noe du bør ha i et plantekar), så bør det ikke være noe stort problem med avføring på bunnen uansett. Bare ikke ha store maller, gullfisk eller annet som griser mye. Små fisk, reker o.l. lager minimalt med søppel.
Det er jo litt av moroa med veeeldig tett beplantet akvarium, plantene blir en del av rydde-crewet, så man kan trygt la dybderydding være! Å bruke hevert med klokke er ikke tingen for sarte planterøtter og jeg ser på sverdplantene at de er glade for å slippe stadig beskjæring av tær, har dessuten næringssubstrat i bunnen som helst skal forbli der det er. Så en gang i blant vifter jeg frem det reker, sandsnegler og Cory ikke har vært så greie enten å fjerne eller grave ned til plantene for meg, og suger det opp med slagen hvis det er noe. Har bare et rør i enden, da er det håp om å komme til neders bakerst i jungelen uten å rive med for mye. Eller for mange ;o)

I småkar (54 liter) med egentlig litt vel mye fisk nå når det er auksjonsfri bruker jeg en tynn slange og suger opp litt ganske ofte, det er jo begrenset plass til store planter i en sånn. Så for ikke å fjerne nitraten (det er faktisk en utfordring i disse ferietider bare man har planter nok) bruker jeg heller litt tid og tar en rufs mellom vannskiftene.

Men ryddehjelp er aller best, guppy savner jeg, brukte karet de gikk i som oppvaskmaskin for Anubias og Javabregner. Ikke flakfor en dag, ned med planta - vips helt algefri. SAEr, reker, Corysjarmører, sandsnegler, eplesnegler, "pest"snegler, levendefødere av ymse slag, alle hjelper meg med renhold. Det blir mindre bøss i bøtta etter rens av 450-literen enn av ett av småkarene!
Jeg bruker sand som bunnlag jeg da.. Og jeg ser jo at all møkka blir liggende på toppen.. Kanskje jeg bare kan børste det meste bort i ett hjørne, for så å ta det opp med hevert der. Men jeg må jo si at mine fisker skiter en del.. men nå får de jo også ganske mye mat til tider... har desverre noen små som hjelper til.. "jammen mamma... jeg trodde ikkke du hadde gitt dem mat... de så så sultne ut"
Tilfeldig bekjentskap
© Simen
Reklame for plussmedlemskap