Flyteplanter til kampfisk

Hvilke flyteplanter egner seg best til kampfisk? Og hvor mye skal det være av disse plantene?
Finnes sikkert flere brukbare flyteplanter, og jeg tror egentlig ikke kampfisken bryr seg så hardt om hvilken type det er. Selv foretrekker jeg Pistia. Dem blir det litt størrelse på og de har store røtter som fiskene liker å svømme mellom samtidig som de er pene. Samtidig blir de ikke enorme og er enkle å holde under kontroll. Hvor mye du bør ha kommer an på flere ting. Kamfisken liker sikkert at hele overflata er dekka, men det er ikke sikkert de andre plantene dine er like enig det. Jeg bruker å kaste en god bunke hver gang jeg skifter vann, og i løpet av en uke er overflata dekka igjen. Du trenger ikke begynne med mange plantene, for de formerer seg voldsomt. men som sakt er de enkle å ha kontroll på og fjerne om du ikke vil ha dem mer, i motsetning til f.eks. andmat. Som også er mye mindre med små røtter. Andre flyteplanter enn de to har ikke jeg erfaring med. Og andmat kommer ikke frivillig inn i mine kar...
Det går også an å bruke stengelplanter som du lar flyte i stedet for å feste dem i bunnen. Det kan noen steder være lettere å få tak i, og i noen tilfeller lettere å få til å trives.
tusen takk for svar.men er det slik at kapfisken må ha flyteplanter for å bygge skumrede?
Begge gangene kampfisken min laget skumrede, laget den det inntil kanten av glasset i stedet for blant flyteplantene. Så er ikke helt nødvendig, men de liker å svømme blant dem =]
Risåker
Lag en risåker i akvariumet, da vil du får Kampfiskens naturlig miljø! =)
Kampfisken brukes i risåkere for og spise innsekter og mygglarver, hadde hvert kult om noen hadde forsøkt å kopiere en risåker.
Risåkere er kulturlandskap, så helt naturlig er det nå ikke. Men kul ide. Spørs hvor lett det er å få ris til å trives i akvarium da, men om man leter grundig nok kan man kanskje finne det som plastplanter?
Plussmedlem
Trenger ikke akkurat lete så veldig...

Hehe
Nei kanskje ikke naturlig. Men tror det kan bli tøfft, og risplanter er jo veldig Asiatisk, så tror det ville blitt en bra match med kampfisk. Har aldri sett noen som har gjort det med akvariumet sitt, men er nok noen som gjøre det siden de lager plastikk risplanter
Tror jeg ville foretrukket å bruke vallisneria nana istedet gitt...
Stian Sundseth
Lag en risåker i akvariumet, da vil du får Kampfiskens naturlig miljø! =) Kampfisken brukes i risåkere for og spise innsekter og mygglarver, hadde hvert kult om noen hadde forsøkt å kopiere en risåker.

Jeg regner med at kampfisk ikke har risåkre som sin naturlige biotop, arten er antagelig eldre enn menneskets dyrking av ris i stor skala og selv om den nå riktignok lever naturlig i utkanten av risåkre, så finnes den også i dammer og til og med langsomtrennende bekker. Risplanter er derfor ikke nødvendigvis den "riktige" planten for å gi kampfisk et naturlig akvarium, selv om det fra et estetisk synspunkt hadde vært stilig

Jeg hadde Vallisneria spiralis tiger i mitt kampfisk akvarium, de er ikke helt ulik risplanten når det gjelder form og fasong, men kampfisken min foretrakk andre steder å legge skumredet, blant annet under bladene til Pistia og Ceratopteris cornuta.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap