Planter uten filter?
Jeg kjøpte litt vel spontant noen planter jeg oppdaget etterhvert jeg ikke hadde plass til i mitt største akvarium (plantene var mye større enn jeg trodde!!). Jeg satt de derfor i ett akvarium jeg ikke har fått i filter/pumpe i enda, kun sand og litt vann. Hvor lenge vil de klare seg uten sirkulasjon? Evig? Bør jeg bytte vann med jevne mellomrom eller kan de bare stå slik? De er plantet ned i grusen de som kan plantes ned, den ene står på rot...
Til informasjon så er filter bestilt, venter kun på postgangen
Til informasjon så er filter bestilt, venter kun på postgangen
Postet 20.09.11 kl 22:00
Postet 20.09.11 kl 22:11
Jeg tror jeg ville sørget for litt sirkulasjon...
Det spørs jo hvilke planter du har skaffet deg. Det er nok slik at i de fleste tilfeller kan det gå bra, men hos noen planter så råtner røttene om du ikke kan gi de litt sirkulasjon. Har prøvd å holde liv i noen planter uten sirkulasjon før, og det er mulig det er lyskvaliteten det har skortet på.
Jeg ville i alle fall plantet disse i grus og ikke sand, dersom de har røtter som må plantes.
Jeg ville i alle fall plantet disse i grus og ikke sand, dersom de har røtter som må plantes.
Postet 20.09.11 kl 22:20
Har alltid planter i karantene en god stund, og nå somler jeg så fælt at jeg har flotte planter flytende på tredje uka. Cryptocoryner kan bli litt furtete, de setter jeg i sand eller noe og sørger for at ikke blir kalde på tærne. Med mindre du har kjøpt slike privat vil overvannsbladene visne uansett, det er røttene som teller. Har også hatt litt dårlig erfaring med å la planter i bunt stå for lenge uten sirkulasjon, det går bedre hvis man lar dem få sveve fritt eller putter dem i sand med litt avstand mellom stilkene. Et catappablad eller noen dråper eSHa CryptoPlus i bøtta gjør heller ingen skade...
Den haugen jeg har her nå får næringsrikt skiftevann fra akvariene når sjansen byr seg, har litt lys fra et vindu eller led-lister eller hva annet jeg finner på (har nemlig tre bokser med stiklinger også, sånn litt i smug her og der...), får en skvett micronæring ved vannskift, og så klarer de seg til silikonen er tørr :o)
Et annet tips, hvis planter har gått for lut og kaldt akvarievann litt lenge eller jeg ikke er helt sikker på tilstanden i akvariet de kommer fra, spanderer jeg noen dråper algemiddel i bøtta et par dager før planting. Det gjør jeg med planter som skal ut av huset også når jeg tenker meg om, så jeg får tusle bort og tilsette en skvett mens jeg husker det :o)
Den haugen jeg har her nå får næringsrikt skiftevann fra akvariene når sjansen byr seg, har litt lys fra et vindu eller led-lister eller hva annet jeg finner på (har nemlig tre bokser med stiklinger også, sånn litt i smug her og der...), får en skvett micronæring ved vannskift, og så klarer de seg til silikonen er tørr :o)
Et annet tips, hvis planter har gått for lut og kaldt akvarievann litt lenge eller jeg ikke er helt sikker på tilstanden i akvariet de kommer fra, spanderer jeg noen dråper algemiddel i bøtta et par dager før planting. Det gjør jeg med planter som skal ut av huset også når jeg tenker meg om, så jeg får tusle bort og tilsette en skvett mens jeg husker det :o)
Postet 20.09.11 kl 22:44
Endret: 20.09.11 kl 22:46
Plantene det gjelder er 2 stoooore Cryptocoryne cordata "blassii" (om jeg ikke tar helt feil, Cryptocoryner er det iallefall), og en rot med Microsorum pteropus "Narrow" på.
Lyset står på timer, ca 10 timer pr dag. Temperaturen ligger på ca 25-27 grader.
De har ikke fått noe plantenæring, men jeg har gitt de vann fra det andre akvariet (som får tilsatt plantenæring i flytende form og tablett form). Har ikke bunnnæring under sanden, har kun tabletter liggende, men usikker på om jeg vil/bør putte oppi til de ettersom jeg ikke vet om jeg kommer til å endre på plasseringen når jeg forhåpentligvis kommer hjem om ca 2 uker med en bråte nye planter etter ferie. Det er så lett å lage "tåke" når tablettene har begynt å løse seg opp... Catappa-blad har jeg liggende, så skal jaggu hive ett oppi!
Linda&Ove: Hva er esHa cryptoPlus og hvor får jeg kjøpt det i tilfelle?
Lyset står på timer, ca 10 timer pr dag. Temperaturen ligger på ca 25-27 grader.
De har ikke fått noe plantenæring, men jeg har gitt de vann fra det andre akvariet (som får tilsatt plantenæring i flytende form og tablett form). Har ikke bunnnæring under sanden, har kun tabletter liggende, men usikker på om jeg vil/bør putte oppi til de ettersom jeg ikke vet om jeg kommer til å endre på plasseringen når jeg forhåpentligvis kommer hjem om ca 2 uker med en bråte nye planter etter ferie. Det er så lett å lage "tåke" når tablettene har begynt å løse seg opp... Catappa-blad har jeg liggende, så skal jaggu hive ett oppi!
Linda&Ove: Hva er esHa cryptoPlus og hvor får jeg kjøpt det i tilfelle?
Postet 20.09.11 kl 23:42
Endret: 20.09.11 kl 23:44
Her finner du eSHa Crypto-Plus. Følger ikke kuren, Terje hos Dahls Dyrerike har ekperimentert oss frem til noen dråper sammen men gjødning, rett og slett som kosttilskudd for Cryptocoryner. Ser ut som om andre røde planter også setter pris på det. Har jeg Crypter i karantene tilsetter jeg litt mer for å forebygge "nedsmelting". Men du behøver ikke bekymre deg tror jeg, de står jo i et akvarium, flyter ikke fritt i en bøtte kaldt vann!
Postet 21.09.11 kl 13:54