Kan plantegjødningen forurense akvariet?

Som noen kanskje har fått med seg, så er ikke akvariet mitt helt i balanse for tiden. Plantene får mye grums på seg, og litt algevekst. Jeg har byttet vann, og skal bytte litt mer i morgen.

Men så er spørsmålet, bør - eller bør jeg ikke tilsette plantegjødning? Tanken er jo at plantene skal få ekstra næring så de vokser fortere, og setter røtter fortere, og bruker opp algenes energi i vannet.

MEN, så er det jo også slik at plantene nyttiggjør seg fiskenes avfallstoffer.

Men det kan jo også bli for mye. Og jeg er redd for at plantegjødningen vil gi for mye skadelige stoffer i akvariet. har allerede litt høyt nitrat nivå.

Og så viser det seg at pumpen min egentlig er underdimensjonert akvariet, selv om den angivelig skal være god nok.

og jeg satte akvariet opp på ny for en mnd siden, beholdt vann, men kastet all sand. Så akvariet er liksom litt nyoppstartet også. Og på toppen har jeg kjøpt nye fisker .... sukk, skulle gjøre ting riktig, men så har det visst ikke blitt så riktig likevel.

Men altså - tilsette gjødning, eller ikke?

Den heter Nutron Flora prodac.
Å overdosere plantenæring er ikke særlig lurt. Muligens kan for mye plantenæring føre til infusorier om det ikke er nok planter i god vekst som kan ta unna næringen. Slike små organismer oppstår gjerne når det er en ubalanse i karet.

Du burde sette inn masse hurtigvoksende planter. Pass på vannverdier til du får karet i balanse igjen. Tålmodighet er en dyd
Jeg kjøpte tre hurtigvoksende i går, og tre nye i dag, disse heter bacopa tror jeg, og det er store fine planter. Har 4-5 sverdplanter, gulrotgress, javabregne, bacopa, og en del annet jeg ikke vet hva heter. Så det er ganske masse planter i akvariet. Men de vokser dårlig, og de er fryktelig grumsete.

Så tanken med gjødning var å få dem til å vokse bedre. Men om det forurenser vannet, så er jeg jo like langt. Ser også at en del ikke liker den gjødningen jeg har kjøpt - Nutro Flora
Sånn litt forenklet blir det næring av avfallstoffer i akvariet, men ikke fullgjødsel, noen stoffer mangler for at det skal bli fullgod næring, derfor gjødsler vi med noe som ikke inneholder nitrat og fosfat (som det blir mer enn nok av ved normal belastning i karet). Blir litt som at du må ta vitamin D for å nyttiggjøre deg kalsium eller hva det var, holder ikke med bare det ene eller bare det andre...

Plantene bruker en liten stund på å komme i farta etter planting. Har du ikke gjødslet før, bruker de nok også litt tid på å sette igjang, så forsøk deg fram med en tredjedel av anbefalt dose for eksempel. Når stengelplantene skyter fart kan du øke litt hvis du mater fisken nok til at det blir nitrat til overs. Ensidig kosthold = algemat.

Når det gjelder Nutron Flora Prodac finner jeg en tråd her inne der Frank Angell ikke er spesielt imponert, og en masse på spansk når jeg googler. Da blir jeg skeptisk. Elsker Spania, men når spanjoler stiller spørsmål ved om et kjemisk produkt er trygt i bruk (gå inn på et apotek og si "me duele la garganta" og pek på din såre hals - du får greier som kan slå ihjel en hest rett over disk) ville jeg vel kanskje prøvd et annet og litt mer kjent merke ;o)
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap