Vekstvilkår ludwigia natans

Hei. Har i lengre tid hatt Ludwigia natans. Fantastisk plante med fine rødbrune blad. Men, den ser aldri ut til å trives. De har bare noen få bladkrans øverst og vokser langsomt. Lys er det nok ettersom den har fin rødfarge. Ser i basen og overalt ellers at den er lettstelt. Hva er hemmeligheten? Noen som har den og får det til? Hva er hemmeligheten?
Ja, si det. :-S Når jeg prøvde den for først gang, for ca et år siden, trur det var ludwiga natans/repens jeg hadde. Det var ihvertfall en ludwiga plante som var rød øverst. Jeg gjort ingenting med den, lot den bare være - og de nederste bladene var vel litt stusselige, men den ble høy og rød og fin øverst, vokste godt. Så plutselig gjorde jeg noe feil for nå vokser den sakte, den er sjeldent rød (blir aldri så høy at den får nok lys til å bli rød?) - stusselig rett og slett..

Jeg lurer på om det kan være at den ikke går overens med noe andre planter som jeg har fått gjennom tidene. Har du andre planter som tar til seg veldig mye næring kanskje?
Hemmeligheten er nok beskjæring og næring. Planten har jo ikke rare rotsystemet og har hovedopptak av næring fra vannet, så en gjødselskvett setter den pris på. Alle hurigvoksende stengelplanter blir stusselige i bunnen etterhvert, særlig fordi buskete topper tar lyset. Bare kniper av under et nytt rot-sett og dytter på plass. Lar du en god stubb stå igjen skyter den flere sideskudd på den ynkelige resten og blir lubben og fin. Tar du bare toppen blir den veldig "ovatung" og snodig, og enda ynkeligere nederst...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap