Trådalger som ikke blir borte

Nå har jeg slitt med trådalger i flere måneder til tross for bra vannkvalitet, minimal foring + mørklegging gjentatte ganger i opptil 2,5 uke. De blir rett og slett ikke borte. Plantene tåler ikke mer mørke, de er blitt veldig stygge. Jeg prøvde et par amanoreker, men problemet er at jeg har en svær ildål som bare spiser disse til middag. Grunnen til at jeg ville prøve er at ålen går sammen med noen små-fisk, blant annet sort neon som den aldri har rørt. Har tenkt tanken eplesnegler, men den ville vel bare tatt dem også. Eller? Har 3 SAE gående i karet, de tar ikke algene. Dvs. jeg tror de kun tar de nye skuddene og lar resten være.
Nå er jeg helt rådvill og møkka lei trådalger og vil ha dem bort en gang for alle. Neste skritt er å røske ut alt som er av røtter, men er redd dritten har satt seg i sanda også og da er jeg like langt. Noen som kan hjelpe?
Sae
tar nok bare de nye ja. Trådalger er generelt ikke letteste å bli kvitt og om du ikke får hatt amano oppi der blir det desto verre. Jeg hadde trådalger i min 150-liter lenge og 10 amanoer fikset biffen på rekordtid.
Ja, jeg begynner å bli ganske fortvila og akvariegleden begynner å forsvinne. Har også vurdert å "låne bort" ålen for å sette inn amanoreker, men jeg vet ikke om den hadde tålt flytting. Ikke har jeg noen for hånden heller som jeg kan sette den bort til.
Gul eplesnegle spiser ikke disse algene. Eller svært lite.
Jeg har ikke sett at de har rørt de. har 4 av de.
Men Pomacea canaliculata spiser en del av de.
Jeg har gånde 6 forholdsvis store Pomacea canaliculata (brun kjempeeplesnegle) hos meg.
Spesielt to av de spiser trådalger, alle 6 spiser, men 2 av de utmerker seg.

Er ikke noe super effektiv antialge snegle. Men litt spiser de

Går forøvrig sammen med en ildål her også.
Min ildål er vel rundt 45 cm nå
HegeS
Ja, jeg begynner å bli ganske fortvila og akvariegleden begynner å forsvinne. Har også vurdert å "låne bort" ålen for å sette inn amanoreker, men jeg vet ikke om den hadde tålt flytting. Ikke har jeg noen for hånden heller som jeg kan sette den bort til.


Har du vurdert å få et annet kar og invitere "ålen" til å bo der? Et ekstra akvarium har man jo alltid bruk for - hvis du altså ikke kan få parkert råtassen et annet sted.

Stephan
Jeg sliter også med trådalger, men har så absolutt ikke mulighet til å putte i mer fisk. Jeg er i utgangspunktet ikke interisert i snegler heller.

Ett triks jeg leste var å skru av lyset 1 time på ettermiddagen? Dette for å lure vekstmønsteret til trådalgen
Jeg bumper denne litt, for jeg sliter så innmari med trådalger selv. Vannbytte i hytt og pine hjelper ikke - det nærmest bare får den til å blomstre enda mer. Jeg tar ut masse annen hver dag nesten, men det bare blomstrer opp igjen. Har prøvd uten lys i 1 uke i strekk, med bare noen timers lys et par dager for så ny runde uten lys.

Jeg har sagittaria subulata, cryptocoryne, javabregner, windeløv, echinodorus, og tonnevis av vasspest. Karet er fult av vasspest, men tilogmed denne må tape mot skjegglagene. Det er faktisk mest vasspesten som er utsatt. Den blir angrepet verst av algene, den og ei rot med javbregner. Resten av plantene får stort sett være i fred. Det ser ut sojm det er mest trådalger der utblåset peker.

Det pussige er at det er trådalgene som knerta BGAen min. Jeg hadde BGA på utsatte steder hele tiden (små flekker her og der) som aldri ga seg. Så kom trådalgene og BGAen er helt borte. (eplesnegler tok ikke BGAen min)

Og det som er enda mer finurlig er at det var BGAen som overmannet penselalgene mine. De var ikke så aggressive, men de måtte trekke seg tilbake den gang jeg hadde BGA.
Trådalgene og penselalgene lever sammen nå - men penselalgene er minimale. Får litt på bladene til javabregnen, og det er noen litt halvdause pensler som sitter som limt fast på filteret - men disse får jeg ikke av uansett hvor mye jeg krafser. (men så klarer de ikke spre seg så godt heller)

Uansett. Er det andre fisk som spiser trådalger? Noen som har pøvd denne neongobyen?
Gobyen er ny for meg. Jeg har dog forsøkt praktbarber med hell. Et tips jeg fikk av leder i LOAK.
ntåååh, praktbarben var jo skikkelig fin også! synd jeg ikke har plass til den kjempefin fisk
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap