Planter visner
Postet 27.12.11 kl 14:06
Postet 27.12.11 kl 14:09
Postet 27.12.11 kl 14:27
Kan plantene dine ha frosset når du kjøpte dem og var på vei hjem? Har du gått med posen dinglende i hånda et stykke utendørs? Husk at det tar bare sekunder for frosten å trenge gjennom en plastpose som plantene pakkes i. Hvis plantene dine er relativt nyinnkjøpte og bare visner på et par dager etter at du satte dem i karet, ville jeg først og fremst mistenkt frostskade på denne årstiden. Tropiske planter tåler INGENTING av frost og kulde.
Postet 27.12.11 kl 15:10
Postet 27.12.11 kl 15:17
Du ville merket det med en gang om det var frostskader. Hvis dette har skjedd (det med visningen) hele to uker etter at du plantet dem, må du se på andre faktorer. Ph, gh og temperatur. Enkelte planter er litt sarte når det kommer til temperaturen f.eks. Har du sjekket dine vannverdier og sammenlignet med plantens krav i plantebasen? Noen avvik der?
Ser du skriver vannet er blitt grønt, og da har du dessverre overdrevet gjødslingen og/eller det er for sterkt og for mye lys. Jeg ville tippe overdreven gjødsling, da du sannsynligvis har hatt samme lyset lenge uten å få grønt vann?
Ser du skriver vannet er blitt grønt, og da har du dessverre overdrevet gjødslingen og/eller det er for sterkt og for mye lys. Jeg ville tippe overdreven gjødsling, da du sannsynligvis har hatt samme lyset lenge uten å få grønt vann?
Postet 27.12.11 kl 16:29
Endret: 27.12.11 kl 16:31
Postet 27.12.11 kl 16:50
Hemianthus callitrichoides regnes som en litt krevende plante. De man kjøper, er ofte drevet frem i fuktig luft over vann og kan være litt vanskelige å få til å trives under vann. I hjemlandet (Cuba) vokser de gjerne langs elvebredder og slikt, ovenfor vannlinjen. Tropica oppgir optimal temperatur til 25 grader, men de kan holdes i temperatur mellom 20 og 28. Det er nok ikke CO2 som har skadet plantene. de hører til dem som gjerne vil ha ekstra CO2-tilførsel. De er også glad i ekstra jerntilførsel. Men man skal her som ellers være forsiktig med gjødning inntil man ser at plantene virkelig er i vekst.
Grønt vann tyder på oppblomstring av svevealger, som igjen er vanlig i nyoppstartede akvarier med næringsoverskudd. Belysningstid 10 timer i døgnet lyder bra, men det kan være spørsmål om fargespekter og styrke på lyset.
Håper det ordner seg!
Stephan
Grønt vann tyder på oppblomstring av svevealger, som igjen er vanlig i nyoppstartede akvarier med næringsoverskudd. Belysningstid 10 timer i døgnet lyder bra, men det kan være spørsmål om fargespekter og styrke på lyset.
Håper det ordner seg!
Stephan
Postet 27.12.11 kl 21:28
Postet 28.12.11 kl 01:56
Balanse
Hei, jeg har ikke drevet på så lenge men har lest mye - drister meg til noen kommentarer som gjerne må justeres av andre her på forumet
Et tips er å tenke på dette som en balanse øvelse med (svært) mange faktorer. Det som kompliserer ytterligere er at dette varierer over tid så tid er en viktig faktor også.
Generelt etter å ha lest mye og fått litt erfaring vil jeg påstå at dersom plantene har nok lys, nok co2, nok mikronæring (typisk fra vanlig akvarie gjødsel og fra gjødsel i bunnlaget) og nok makronæring (typisk fra fisk osv i et innkjørt akvarium) så vil de vokse og utkonkurrere algene.
De første ukene trenger plantene tid på å "sette seg", slå røtter og tilpasse seg nytt miljø. Noen skifter til og med ut blad med andre som passer bedre til det nye miljøet. I denne perioden (eller når andre årsaker gjør at de ikke vokser) så greier de ikke å konkurrere ut algene og man bør være litt forsiktig med gjødslingen.
Når veksten kommer igang så må man forsøke å finne balansen i sitt miljø. Endre på en faktor av gangen, la det gå en uke og så justere en annen inntil man finner hva som virker for seg og sitt miljø.
Personlig ville jeg vært forsiktig med algedrepende midler. Du kan forsøke å fordele de 10 timene med lys i to omganger med en times pause midt på dagen. Planter kommer raskere igang med fotosyntese enn alger så det gir dem en fordel når det blir et slikt avbrudd. Kan også tenkes at du i innkjøringsfasen ikke skal kjøre med svært sterk belysning (f.eks uten reflektorer).
Er imidlertid helt sikker på at det ikke er co2 tilsetningen som har gjort plantene dine brune.
Lykke til, del erfaringene og legg gjerne inn noen bilder underveis
Et tips er å tenke på dette som en balanse øvelse med (svært) mange faktorer. Det som kompliserer ytterligere er at dette varierer over tid så tid er en viktig faktor også.
Generelt etter å ha lest mye og fått litt erfaring vil jeg påstå at dersom plantene har nok lys, nok co2, nok mikronæring (typisk fra vanlig akvarie gjødsel og fra gjødsel i bunnlaget) og nok makronæring (typisk fra fisk osv i et innkjørt akvarium) så vil de vokse og utkonkurrere algene.
De første ukene trenger plantene tid på å "sette seg", slå røtter og tilpasse seg nytt miljø. Noen skifter til og med ut blad med andre som passer bedre til det nye miljøet. I denne perioden (eller når andre årsaker gjør at de ikke vokser) så greier de ikke å konkurrere ut algene og man bør være litt forsiktig med gjødslingen.
Når veksten kommer igang så må man forsøke å finne balansen i sitt miljø. Endre på en faktor av gangen, la det gå en uke og så justere en annen inntil man finner hva som virker for seg og sitt miljø.
Personlig ville jeg vært forsiktig med algedrepende midler. Du kan forsøke å fordele de 10 timene med lys i to omganger med en times pause midt på dagen. Planter kommer raskere igang med fotosyntese enn alger så det gir dem en fordel når det blir et slikt avbrudd. Kan også tenkes at du i innkjøringsfasen ikke skal kjøre med svært sterk belysning (f.eks uten reflektorer).
Er imidlertid helt sikker på at det ikke er co2 tilsetningen som har gjort plantene dine brune.
Lykke til, del erfaringene og legg gjerne inn noen bilder underveis
Postet 02.01.12 kl 10:09
Postet 02.01.12 kl 12:00
Postet 02.01.12 kl 19:17
Postet 03.01.12 kl 18:46
Postet 03.01.12 kl 18:55
Postet 03.01.12 kl 19:03
Postet 04.01.12 kl 23:34
Postet 05.01.12 kl 02:04