Plante i vann for første gang

Hei

Jeg har hatt planter og dyrking som hobby i 15 år, og har nå til og med begynt på gartnerutdanning i voksen alder. Når jeg nå skal begynne med akvarium er planter i karet en viktig del av gleden. Men jeg har ingen erfaring med planter som vokser under vann, og føler meg litt fortapt når jeg forsøker å orientere meg. Dette har jeg skjønt (tror jeg):

Skal planter i karet virkelig trives må de få et substrat å vokse i utover sanden som jeg har tenkt å ha i bunnen. Det er utviklet egne substrat som egner seg spesielt godt for planter. Dette substratet legges i bunnen av karet med sand (eller grus) over. En stor del av innholdet i substratet er vanligvis leire og silt. Substratet er svært kostbart, og noen bytter dette ut med andre og rimeligere løsninger. Noen bruker kattesand av en spesiell type, andre bruker jord fra hagen og andre igjen bruker jord kjøpt i sekker på hagesenter. Ulempen med å bruke vanlig jord er at den kan inneholde uheldige tilsetningsstoffer som kan være giftige for fisken i karet, eller det kan inneholde for mye næring, da gjerne nitrogen. Dette kan føre til algeoppblomstring og forgiftning. Plantene trenger næring og ofte en tilførsel av CO2. Næring tilføres best ved å legge langtidsvirkende gjødsel i substratet der man faktisk planter plantene.

Dette stemmer, eller? Så noen spørsmål.

Kan man tenke seg at man fyller "poser" med substrat, planter i disse, og plasserer disse under sanden? Tenkte for eksempel laget av nylonsstrømper, hvor størrelsen på posen tilpasses størrelsen på planten og rotsystemet? På land dyrker vi jo planter både i potter og direkte i poser med jord. Fordelen er at sjansen for forurensing fra substratet blir redusert, det blir lettere å flytte plantene og næring og substrat blir værende akkurat der rota er. Dette er selvsagt ikke en god løsning for bunndekkende planter, men kan kanskje fungere for andre?

Kan det være en idé å blande ut dyrt bunnsubstrat med for eksempel kattesanden som er omtalt her flere steder? Dette selvsagt for å spare penger, og om man sørge for tilgang til langtidsvirkende næring, burde det vel ikke være et problem. Eller?

Jeg så også en tråd der noen dyrket planter i potter i akvariet, men finner ikke tilbake til tråden. Er det noen som kan gi meg noen tips om dette, eventuelt hjelpe meg med en lenke?

Takker for alle gode innspill

Susanne
Planter er spennende ;D

Dersom du ikke skal ha fisker i karet som krever høy ph, så er det veldig greit å bruke ren, ugjødslet torv under sanden. Billig og bra.

Coop kattesand er et godt substrat, men om du bruker dette under sanden, så vil den etterhvert komme til overflaten og bli liggende oppå sanda. (Selverfart). Dette inneholder ikke næring i seg selv, siden det i praksis er knøttsmå lecakuler.

Mange planter tar opp næring via røtter på stenglene, og ikke fra bunnlaget. Disse vil ha flytende gjødsling i vannet.

Planting i potter kan være praktisk i kar der du skal fange fisk ofte, eller for planter som får voldsomme rotsystemer.

Lykke til ;D
Har næringssubstrat i alle kar her, det er bare en centimeter som skal til der du planlegger å ha planter med hovedopptak fra røttene (som Echinodorus og Cryptocoryne). Hadde et kar med planter i leirpotter og bar bunn ellers, var tenkt som yngel/karantenekar der alt skulle kunne tas ut på kort varsel. Ble litt mye styr og ikke veksten jeg ønsket antakgelig på grunn av for dårlig sirkulajon i pottene, så jeg har ominnredet med næring og sand...

Bruker [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=128011+*+128012&t=temartic_e&userid=K7bVKtFaOXb2PbSCQAoxmGBEhXmQFWF0cJg]JBL AquaBasis plus[/URL], skal sette opp flere 80-litere nå og regner med at det går med 2,5 kg pr kar. Da har plantene næring i tre år omtrent. Man kan selvfølgelig bruke næringskuler e.l, det ble dyrt og irriterende for meg, og etter å ha dratt opp en sverdplante med rot er det ikke godt å si hvor man skulle putte den. Røttene var en meter lange og spindelvevsformet, så den spiste fra absolutt hele karet!

Nå er jo ikke min løsning alles løsning, og med din plantekunnskap kunne det kanskje være spennende å lese litt om Diana Walstad?

Hun svarer på spørsmål på Aquatic Plant Central en gang i blant, det finnes et eget forum for hennes akvariemetode, med mange tips om substrat.

Veldig lett å få dilla på akvarieplanter, luking hele året! Blir ikke bedre enn det. Og så så mye vakkert som finnes!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap