Hvordan plante nymphaea lotus?
Postet 08.05.12 kl 20:41
Endret: 08.05.12 kl 23:19
Postet 08.05.12 kl 20:58
Postet 08.05.12 kl 20:58
Postet 08.05.12 kl 21:00
Postet 08.05.12 kl 21:08
Inaktiv bruker
Sett 2/3 av løken i sanden/grusen, grav ned næring ved røttene så bør det vell gå greit.
Postet 08.05.12 kl 21:13
Opp innimellom
Jeg var på foredrag med den alltid strålende Niesar og han var av den oppfatning at planten burde dras helt opp av bunnlaget innimellom. Jeg har 2 karr hvor disse vokser så jeg må luke... og 1 karr den bare dør. Men de som vokser tar jeg helt opp hver annen måned eller så og setter dem ned igjen.
Postet 08.05.12 kl 22:29
Postet 08.05.12 kl 22:40
Jupp
Mine 2 vokste bra også før jeg hørte Niesar si dette, men særlig den i 150-literen har nok økt veksten i efterkant. Om det er pga tilfeldigheter eller at jeg fulgte rådet aner jeg dog ei.
Postet 08.05.12 kl 22:48
Nei det er ikke godt å si,men jeg vil i hvertfall ikke prøve på de i 222 literen min for de vokser noe helt ekstremt og danner avleggere hele tiden.
Disse er grønne loteuser,vet ikke om det har noe å si?
Har en rød i et annet kar som ikke vokser så voldsomt ,kanskje jeg skal prøve med denne og se om den forandrer seg .
Disse er grønne loteuser,vet ikke om det har noe å si?
Har en rød i et annet kar som ikke vokser så voldsomt ,kanskje jeg skal prøve med denne og se om den forandrer seg .
Postet 08.05.12 kl 23:04
Har bare røde
Jeg har ingen grønne så har ikke sammenligningsgrunnlag der. Husker dessverre ikke om Niesar var spesifik på de røde eller grønne heller. Har dog generelt hatt lite avleggere på mine når jeg tenker meg om.
Postet 08.05.12 kl 23:08
Postet 09.05.12 kl 11:13
Han sa at hvis en tok den opp og kuttet ned røttene og overflate skuddene så vokste den ikke så fort og stor og det gikk lengre tid til neste gang den sender opp overflate blad. han gjorde det med noen månders mellomrom. Den ene typen ble større en den andre typen, men jeg husker ikke om det var grønn eller rød.
Klippet i fra Tropica.com:
Nymphaea lotus
En smuk og meget variabel vestafrikansk art, der har grønne til rødbrune blade med en skiftende mængde rødviolette pletter. Højden varierer fra 20-80 cm. Inden den sætter flydeblade får Nymphaea lotus mange undervandsblade. Hvis man ikke ønsker flydeblade, kan rødder og blade beskæres. I et åbent akvarium har man mulighed for at se den smukke, velduftende blomst. Et næringsrigt bundlag fremmer væksten. Den forhandles ofte i en rød og en grøn variant. En anbefalelsesværdig solitærplante til store akvarier.
Klippet i fra Tropica.com:
Nymphaea lotus
En smuk og meget variabel vestafrikansk art, der har grønne til rødbrune blade med en skiftende mængde rødviolette pletter. Højden varierer fra 20-80 cm. Inden den sætter flydeblade får Nymphaea lotus mange undervandsblade. Hvis man ikke ønsker flydeblade, kan rødder og blade beskæres. I et åbent akvarium har man mulighed for at se den smukke, velduftende blomst. Et næringsrigt bundlag fremmer væksten. Den forhandles ofte i en rød og en grøn variant. En anbefalelsesværdig solitærplante til store akvarier.
Postet 11.05.12 kl 20:34
Takk for det
Da har jeg øyensynlig misforstått og således var det viktig å få det rett.
Postet 11.05.12 kl 21:00