Potteplante-akvarieplante

Den 25.4 kjøpte jeg en plante i akvariebutikken på Ski storsenter. Det var 5 stilker av en grønn bregnelignende plante hvor stilkene var veldig harde uten noen form for røtter.
Planten begynte med en gang å "røyte". Det datt av små grønne biter hele tiden.
Idag tok jeg planten , som fremdeles ikke har fått noen tegn til røtter, tilbake til akvariebutikken. Her ble jeg spurt om alle plater jeg hadde trivdes hos meg . Ble fortalt om vannkvalitet og riktig lys. Planten var det tydligvis ikke noe i veien med.
Jeg så lignende planter i butikkens akvarier som så like elendige ut og så også en stor
plantedel fløt i vannet. Jeg forlot butikken uten noen kompensasjon for planten, men tok turen tilbake for å få navnet på den. Da var mine stilker satt tilbake i ett akvarie .Innehaveren visste ikke hva planten het.
Jeg har nå sett på plantedelen i Akvaforum. Er ganske sikker på at planten jeg kjøpte
heter Selaginella Willdenowii-Umrilla fern. Ifølge opplysninger der , er dette en potteplante, ikke akvarieplante. Er det tillatt å selge planter til akvarier i en akvariebutikk ,når ikke planten kan være i vann og hva kan man gjøre for at butikken ikke fortsetter å selge slike planter.
Du er ikke alene om å ha kjøpt denne planten i tro om at det var en nydelig akvarieplante, men nei, det er den altså ikke. Den er vell heller en sump plante, og den vil råtne etter noen mnd under vann. Utrolig surt, men jeg synes du skal ta en utskrift av informasjon om planten, og ta med til dyrebutikken. De har solgt deg en potteplante som akvarieplante, og hvis jeg har tolket loven riktig, så er ikke det lov.

Men på den andre siden av saken, så vil jeg tro at de ansatte i dyrebutikken ikke er klar over dette, da de tar inn planter fra samme leverandør som de får fisk ifra, og dermed går de utifra at planten er en akvarieplante.
Men da skader det jo neppe å gjøre dem oppmerksomme på det
Hei!
Takker for svar.
Nå har det seg slik at innehaver av dyrebutikken og jeg ble ganske uenige om tingenes tilstand.
Samtidig vil jeg tro at etter å ha drevet akvariebutikk i ca. 20 år, bør du vite hva plantene du forhandler ,heter.
Kjøpte samme planten for en tid tilbake! Jeg fikk da beskjed fra butikken her at det egentlig ikke var en undervannsplante og at etter noen måneder ville den nok råtne. Jeg sa det var greit, fordi jeg egentlig bare trengte noe til å "fylle" akvariet med etter at jeg hadde luket ut kjempemasse.

Mine tok seg egentlig helt fint ut i mitt akvariet, de holdt en god stund, helt til jeg fikk nye planter, og da fikk mamma disse "falske" akvarieplantene.. typisk nok så døde de bare uker etterpå, altså når de fikk stå i luft igjen. (og modern er god med planter altså, hehe)

Kanskje mine bare var "vant" med å stå under vann, men innmari surt at de ikke sier ifra, det syns jeg er innmari dårlig. Spesielt når de selger plantene DU har levert OG betalt for.. de får jo dobbelt vinning for dette!
Dem tapte vel en kunde der,så vinninga gikk vel over til tap,vil jeg tro. Rart butikker gidder og være så useriøse.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Magne Asbjørnsen
Reklame for plussmedlemskap