Sliter med å holde planter!

Hei,
sliter litt med å holde planter i selskapsakvariet.

Av planter har jeg både sakte og rasktvoksende:

Ceratopteris thalictroides
Echinodorus decumbus
Anubias afzelii
Egeria densa

For et par uker siden fjernet jeg 8 stygge planter fra akvariet og la til 10 friske, knall grønne planter (de samme som nevnt ovenfor). No er en rekke av de nye plantene begynt å se brunlige ut, de vokser svært sakte (kan ikke se at de har vokst den perioden jeg har hatt de). Anubias er den eneste planten som ser ut til å klare seg.

Jeg har ikke tilført noen form for plantenæring, har en del nitrat i akvariumet.
Tilfører heller ikke CO2. Har dog blitt lurt til å kjøpe et CO2 system som tilfører vannet CO2 ved bruk av elektrolyse. Siden jeg hørt så mye negativt om dette systemet tenker jeg bare å levere det tilbake.

bunnsubstrat = biltemasand

Tips til hva jeg kan gjøre for at plantene skal begynne å vokse + holde seg grønne?
Nå er ikke jeg noe "plantemenneske" ,men det første som slo meg er hvilket lys du har og om det er lenge siden lysrørene ble skiftet ?
takk for svar!

Jeg har T8 lysrør. 2x 18W hvitt "sollys"hvis jeg ikke tar helt feil. Jeg har ikke montert reflektor på dem. er vel ca 10mnd siden jeg byttet.

Akvariumet står i stuen, er god belysning der, så det får mye "naturlig" lys i tillegg til det som er montert i akvariet.
Hvor mange timer per dag står lysene i karet på?
Lyset i rommet er ikke sterkt/konsentrert nok til at det har noen effekt på plantene.

Ta gjerne et bilde av karet, ofte kan man se ting og gi tips ut i fra det.
Lyset står på i 14 timer hver dag. Altså lengre enn det plantene har nytte av.
Er på høyskolen no, skal ta bilde når jeg kommer hjem!
Sto
takk for svar! Jeg har T8 lysrør. 2x 18W hvitt "sollys"hvis jeg ikke tar helt feil. Jeg har ikke montert reflektor på dem. er vel ca 10mnd siden jeg byttet.

Det vil hjelpe om du leser på lysrørene og skriver av hvilket merke og slikt det er. Kan du se om du finner et tall (firesifret) med en K eller Kelvin bak? Det er veldig interessant å vite hvor mange Kelvin lysrørene dine er på.

Det er ikke bare å gå i matbutikken og kjøpe lysrør for husholdningsbruk. Det må være lysrør som avgir et lys planter kan nyttiggjøre seg og de må ha høy nok Kelvin.

Når planter bare sakte og over tid svinner bort, tyder det på at en av to ting mangler: næring og lys. Planter kan klare seg uten næring fra menneskehånd temmelig lenge da de lever av fiskenes avfall, og selv om det ikke gir så voldsom vekst når de må klare seg med lite, så dør de altså ikke av det. Så jeg tror ikke det er næringsmangel som dine planter lider av. Det at de svinner bort i løpet av noen uker, tyder på lysmangel. Altså lys av en type planter kan nyttiggjøre seg, med riktig Kelvin og riktig bølgelengde.

Det er anbefalt å bytte lysrørene en gang pr år, da effekten avtar og blir dårligere med tiden, lenge før lysrørene faktisk slutter å virke. Så hvorfor ikke bytte nå, da det uansett er tid for det snart likevel? Så ser du om det er lyset som er årsaken?
Du finner plantelysrør i akvarienettbutikkene rundt om.
Se f.eks. hos Aquamanias, Webzoo eller den tyske Aquaristikshop (min favoritt).
Lysrørene kommer fra dyrebutikken. Er 4500 kelvin.
Sto
Lysrørene kommer fra dyrebutikken. Er 4500 kelvin.

Det er for lavt. At et av dem var det, kunne passert, men ikke begge. De bør være over 6000 K for å fremme plantevekst skikkelig.

Anbefaler 6700 K.

De beste lysrørene jeg har hatt: [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=908300+*+908301+*+908302+*+908303+*+908304+*+908305&t=temartic_e&userid=0yQ2OeIGaBPSSN8sqgFDXIFRKGjlKmb1kKJ]Dennerle Amazon Day[/URL]

Dette står det om Dennerle lysrørene:
"Dennerle TROCAL fluorescent tubes have a useful life of 10,000 to 15,000 lighting hours, corresponding to a service life of up to 3 years. This means there is no need to replace them after 12 months."
Med 2*18W så har du lys til 70-90 Liter. Hvor stor er tanken din?

Med nok lys (6500K+) så burde disse 2 klare seg hvis du tilsetter litt plantenæring:
Ceratopteris thalictroides
Egeria densa

Anubiasen karer seg uansett.

Echinodorusen skal ha næring ved røttene og det får den ikke av biltemasand. Substrat under sanden er best men noen "Gjødselpiller" funker vel også.

Mikro plantenæring og kanskje litt makro avhengig av fisk og for. Næring ved røttene til Echinodorusen. Hvis du har bruse-stein med luft så er ikke planter noe glad i det. Nok lys 0,4-0,5W pr. liter.

Hvis du begynner med CO2: Mer næring, mer lys.
Takker for alle svar! Tanken er 200L (hjørne).
Får kjøpe meg nye lysrør. http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=908300+*+908301+*+908302+*+908303+*+908304+*+908305&t=temartic_e&userid=0yQ2OeIGaBPSSN8sqgFDXIFRKGjlKmb1kKJ er denne nettbutikken safe, hvor lang leveringstid er det?
Får også kjøpe plantenæring (kuler som jeg legger ved røttene på planter). Noe annet? Anbefaling av rimelig CO2? Da tenker jeg på system som ikke koster mer enn 2000.- (samme pris som CO2 greiene jeg tenker å levere inn)
Med 200L trenger du flere rør. ikke bare nye rør. Se om du kan få plass til en holder til inni lokket. Noe ala dette: http://webzoo.no/default.pl?showProduct=4446&pageId=201.

Ett ekstra rør er bedre en ingenting!
Sto
Takker for alle svar! Tanken er 200L (hjørne). Får kjøpe meg nye lysrør. [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=908300+*+908301+*+908302+*+908303+*+908304+*+908305&t=temartic_e&userid=0yQ2OeIGaBPSSN8sqgFDXIFRKGjlKmb1kKJ]http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=908300+*+908301+*+908302+*+908303+*+908304+*+908305&t=temartic_e&userid=0yQ2OeIGaBPSSN8sqgFDXIFRKGjlKmb1kKJ[/URL] er denne nettbutikken safe, hvor lang leveringstid er det? Får også kjøpe plantenæring (kuler som jeg legger ved røttene på planter). Noe annet? Anbefaling av rimelig CO2? Da tenker jeg på system som ikke koster mer enn 2000.- (samme pris som CO2 greiene jeg tenker å levere inn)

Aquaristikshop er safe ja, definitivt. Jeg (og mange andre her på Akvaforum) har brukt dem i mange år. Handlet derfra hver eneste måned i perioder
Skal du først handle plantenæring derfra i samme slengen, så velg Dennerle plantegjødning. Det er den beste plantegjødningen jeg har vært borti. Du kan bokstavelig talt (nesten) se plantene vokse

CO2....nja.... kan kanskje spare pengene dine foreløbig. Du har liksom ikke de helt store utfordringene plantemessig. Plantene du nevner er greie og lette å ha med og gjøre, de MÅ ikke ha CO2 tilskudd for å vokse. Lys og næring, så vil du se forskjell.
Jeg synes egentlig CO2 tilsetning er "å kaste perler for svin" så lenge man ikke har et plante-akvarium med masse avanserte planter og skal gå inn for å ha plantekar.

Vent litt med CO2'en, er mitt råd. Det kan komme senere, hvis du finner ut at det er planter du vil egne din akvarieinteresse for. Da er det verdt å bruke pengene på det et skikkelig CO2-anlegg koster. Husk at det er en viss fare forbundet med å gi CO2. Feildoserer du, kveles fiskene og de dør. Så man skal vite hva man gjør!

Du har ikke nok lys i akvariet ditt pr i dag til å passe til CO2 tilskudd. Skal man gi CO2 må man ha lys som matcher. Hjørneakvarier er de verste å få til når det kommer til lys. Pga utformingen er det rett og slett ikke plass til nok lys i forhold til antall liter vann. Plantene vil dessverre lide under det.
Ser jeg ikke svarte på en ting:
Jeg har ikke brusesten, til gjengjeld har jeg utblåsning mot vannoverflaten.

Da skal jeg bestille litt utstyr, regner med at jeg også burde bestille reflektor i samme slengen? Ser at Det ikke står mål på lysrørene, bare antall W. vil det si at dersom jeg bestiller 18W lysrør, vil disse passe i akvariet?

Når det gjelder ekstra lysrør, tviler jeg på at det er noen lett måte å montere fler.

Synd at plantene må lide for at jeg har hjørnekar, får bare gjøre det beste ut av det.

Når vi er inne på lys: jeg har nettopp satt opp et 200l "vanlig" tank. Dette har et vanlig hvitt lysrør og et lysrør som ser ut som "blacklight/uv lys?" altså knall lilla lys. er dette noe siste eier har satt inn på gøyt, eller har det noen funksjon? Kanskje det tar alger?
Sto
Jeg har ikke brusesten, til gjengjeld har jeg utblåsning mot vannoverflaten.

Du trenger ikke brusestein. Det er stort sett overflødig, så lenge du har filterutblåset justert slik at det blir bevegelse i vannoverflaten. Det er bevegelse i vannspeilet som gjør at vannet opptar oksygen.
Det er vel for pyntens skyld at mange har brusestein, tror jeg. Noen synes de boblene er dekorative. Selv synes jeg det bråker unødvendig mye, luftpumpe og brusestein i lag...:p

Sto
Da skal jeg bestille litt utstyr, regner med at jeg også burde bestille reflektor i samme slengen? Ser at Det ikke står mål på lysrørene, bare antall W. vil det si at dersom jeg bestiller 18W lysrør, vil disse passe i akvariet?

18 W har standard lengde ja, så du får samme lengde lysrør som du har fra før hvis du bestiller det.
Reflektor er bra, det kan øke lysutbyttet for plantene dramatisk. Så det kan anbefales
Takker mona for svært god hjelp. Credit til deg!

En ting jeg skrev etter du hadde laget posten:
Når vi er inne på lys: jeg har nettopp satt opp et 200l "vanlig" tank. Dette har et vanlig hvitt lysrør og et lysrør som ser ut som "blacklight/uv lys?" altså knall lilla lys. er dette noe siste eier har satt inn på gøyt, eller har det noen funksjon? Kanskje det tar alger?
Burde jeg fjerne det?

Har en del planter i dette akvariet også, håper at disse kalrer seg bedre enn hjørneakvariet. De har kun vært der siden fredag.
Sto
Når vi er inne på lys: jeg har nettopp satt opp et 200l "vanlig" tank. Dette har et vanlig hvitt lysrør og et lysrør som ser ut som "blacklight/uv lys?" altså knall lilla lys. er dette noe siste eier har satt inn på gøyt, eller har det noen funksjon? Kanskje det tar alger? Burde jeg fjerne det?

Jeg forstår det sånn at dette er et brukt akvarium du har kjøpt? Og at lysrørene derfor også er brukt?
Det lilla/rosa lysrøret er et såkalt planterør (som [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=158000+*+158001+*+158002+*+158003+*+158004+*+158005+*+158006+*+158007&t=temartic_e&userid=0yQ2OeIGaBPSSN8sqgFDXIFRKGjlKmb1kKJ]dette[/URL] f.eks.) Fargen på det kommer av lysbølgene det avgir er spesielt godt for planter. De kan ikke brukes alene, men må brukes sammen med lysrør med høyere Kelvin (+6000 K)
Jeg har som oftest brukt å ha det planterøret bakerst i karet, og så et vanlig lysrør foran. Eller jeg har gått for to vanlige rør av typen Dennerle Amazon Day.

Siden du har kjøpt akvariet brukt, ville jeg rett og slett gått ut fra at lysrørene er gamle og modne for utskiftning med en gang. De kan ha stått der i årevis, og du vet ikke kvaliteten. Bytt dem ut. Så setter du en liten post-it-lapp på siden av armaturet (fest med en liten teip-bit) "Byttet lysrør DATO". Da har du huskelapp til neste år, så vet du når det er tid for å skifte rør igjen.

Anbefaler at du bytter dem ut med to Dennerle amazon day rør, like så godt. Dennerles planterør anbefaler jeg ikke, det har et aldeles gyselig gult lys. Jeg tror ikke du heller ville like det Det gjør sikkert nytten sin altså, det er ikke det, men fargen på lyset er ikke særlig pen, nei. Jeg vet ikke hvorfor Dennerle har gult lys i sitt planterør, når alle andre produsenter har rosalilla lys i sine planterør. Men uansett; Dennerle går for å være planteeksperten innen utstyr i akvariehobbyen, så det er sikkert ikke noe dårlig rør selv om det er knallgult.

Dennerle Amazon Day rørene derimot har et skikkelig fint, behagelig nøytralt dagslys i lysfarge.

Sto
Har en del planter i dette akvariet også, håper at disse kalrer seg bedre enn hjørneakvariet. De har kun vært der siden fredag.

Det kommer nok an på hvor gamle lysrørene er, men som sagt over; gå ut fra at rørene er gamle dersom de kom i et akvarium som er kjøpt brukt, og bytt dem ut.
2x18 watt (T8-rør) er altfor lite til 200 liter. Det blir 0,18 watt pr liter, altså langt, langt under anbefalt minimumverdi. Når det dessuten er et hjørnekar, blir forholdet ytterligere forverret ettersom slike kar vanligvis er høye. Svært lite av lyset, som allerede i utgangspunkktet er for svakt, vil nå ned til plantene. Annen belysning i stua gjør ingen nytte i denne sammenheng. Så problemet du beskriver er helt naturlig under de rådende forhold.

Co2-tilførsel i et kar med så svakt lys har ingen positiv effekt på planteveksten. Karbonet i co2-gass er plantenes viktigste byggesten, men de kan ikke nyttegjøre seg karbonet hvis lyset er for svakt. Noe av det samme gjelder tilførsel av gjødning Planter som vokser dårlig pga for lite lys, forbruker svært lite næring, og vannet kan fort bli overmettet.

Rent generelt kan man si at co2 er unødvendig for å oppnå moderat plantevekst. Vil man likevel ha det, må lysstyrken stå i forhold.

14 timer lys i døgnet er ikke til glede for andre organismer enn alger. Husk at man IKKE kan kompensere for svakt lys ved å øke belysningstiden. Det er lysstyrken, ikke varigheten som er avgjørende. 12 timer svarer til lyset i et tropedøgn, ofte klarer man seg også med kortere tid.

Rørene dine har for lav Kelvin-faktor. Dette, sammen med for svakt lys, gjør plantene bedrøvet. Dagslys pleier å defineres til 6500 Kelvin. Biltema selger slike rør i 18 og 36 watts styrke,. De er billige og gir svært god plantevekst, noe jeg har god erfaring med etter 20 år med plantekar av skiftende størrelse. Men her er hjørnekar med sin begrensede overflate et problem. Skal man få sterkt nok lys her, må man over på en helt annen (og dyrere) lysteknologi.

I et hjørnekar ville jeg overveid en annen type akvariebiotop, f eks med steinformasjoner og afrikanske cichlider, og kanskje noen få planter som Anubias og javabregner, som stiller svært små krav til lyset.

Du nevner ikke hvor ofte du bytter vann, og hvor stor del av volumet du bytter.

Stephan

Kjekt å få så gode forslag til hva jeg kan gjøre.
Er veldig takknemlig for all hjelp!

@mona
Stemmer, det er et akvarium jeg har kjøpt.
Akvariumet er dog 8 mnd gammelt (fikk med kvittering)
så regner med jeg kan bruke lysrøret en liten periode til? (er jo for all del bare å bestille dette sammen med det andre fra nettbutikken)
Det med post-it lapp var veldig lurt, det skal jeg gjøre no når jeg bytter lysrør.

@Stephan Sandemose
Dersom du har god erfaring med biltema sine lysrør, er det vel bare å prøve. Er det disse du snakker om: http://biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/Lysror/Lysror-G13-44775/ ?
de koster jo 1/10 av prisen på dyrebutikker. Høres nesten for godt ut til å være sant.

det er ikke ønskelig med en annen biotop i hjørneakvariet. Så tenker vi prøver med nye lysrør, reflektor etc og ser om det bedrer seg.
Hvis ikke, må det jo absolutt vurderes å lage en annen biotop som du nevner.

før byttet vi vann 1 gang per mnd. No har vi trappet opp til 1 gang i uken, da vi har høye nitrat verdier.

Å bytte vann (ca en tredjedel av volumet) en gang i uken er en grei tommelfinger-regel til vanlige selskapsakvarier. Det er ofte sånn at "hvermannsen" gjerne har for mange fisk på for liten plass og mange overfôrer også ofte. Dette gjør at det behøves vannbytter regelmessig og relativt ofte. Så en gang i uken er fint

Tynt "befolkede" kar med svært sparsom fôring kan byttes vann på noe sjeldnere. Dette er ting som kommer med erfaring, man vet hva som trengs. Men inntil da er altså en gang i uken en grei huskeregel. Mange har fast "akvariestell-dag" på søndager

Jeg har hatt opptil tjue akvarier, og hadde vannskift en gang i uken som regel, men har i noen tilfeller hoppet over et vannskift hvis det f.eks. knapt er fisk i karet.

Hei igjen,

Ja, det er de rørene jeg mener. Da jeg for mange år siden ble oppmerksom på dem, var jeg i utgangspunktet skeptisk, men kjøpte noen som et rent eksperiment. Jeg kunne snart slå fast at planteveksten ble meget god, og har siden fortsatt med disse rørene, som jeg bytter ut med 7-8 måneders mellomrom. Jeg har bl a et planteakvarium på 325 liter hvor f eks Ludwigia repens blir sterkt røde. Rotala rotundiflora blir rødere og rødere jo mer de nærmer seg overflaten, og en plante som Rotala wallichii (som danske Tropica betegner som vanskelig) får vakre, røde topper. Det må lukes ut hver fjortende dag så ikke ikke det hele skal gro igjen. Jeg bruker 5 36-watts T8-rør på nevnte akvarium (noe som blir ca 0,6 watt pr liter).

Høye nitratverdier er særlig uheldig når planteveksten er dårlig, så hold øye med at det holder seg lavt ved hjelp av hyppig delvannsbytte.

Lykke til!

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap