Flyteplante
Postet 11.12.12 kl 14:58
Kan anbefale Hornblad. Kan brukes som både flyteplante og festes i bunnen. Vokser veldig fort og lett for yngel å gjemme seg. Rekene mine koser seg i denne planten.
Postet 11.12.12 kl 15:03
Postet 11.12.12 kl 15:18
Du kan også vurdere Limnobium laevigatum, den vokser hos meg selv i kar med heldekkende topp og/eller dekkglass. Ser ut til å trives under de fleste forhold.
Postet 11.12.12 kl 15:19
Endret: 11.12.12 kl 15:25
`Matias HagtvedtDet virker som en fin plante som er lett å holde:) når den brukes som flyteplante er er det bare å legge planten i vannet uten å feste den i bunnen, slik at den bare flyter rundt?
Hornblad er en stilkplante, men det rare med den er at den ikke skal plantes i bunnlaget. Den danner rett og slett aldri røtter. Hvis man planter den i bunnlaget, råtner den delen som stikker ned i sanda/grusen, og så løsner planten og flyter opp igjen. Den trives aller best med å flyte fritt, og kan danne skikkelige villniss i rolige kroker av karet. Veldig fin til yngel, da de finner så mange gjemmesteder innimellom "nålebladene" til hornbladen.
Var jeg deg, ville jeg aldri plantet hornbladen egentlig. Du kan selvsagt om du veldig gjerne vil ha en bukett med planter plantet på bunnen, men det er liksom litt bortkastet. Da hadde det kanskje vært greit å velge en annen lignende stilkplante? Som f.eks. Limnophila sessiliflora...?
Hornblad har litt "stive" nålaktige blader. Myke nok til å klemmes sammen, men likevel stivere enn f.eks. sessilifloraen har. Sessiliflora plantes i bunnlaget og danner røtter, og selv om hornblad har rykte på seg for å vokse flere cm om dagen (litt overdrevet men ikke mye..hehe), så vokser ikke Sessiliflora akkurat sent heller. Jeg anbefaler den hvis du vil ha en stilkplante i bunnlaget, som kan vokse seg opp til overflaten og bre seg utover derfra. Den skyggelegger hele karet etterhvert om den får lov, og gir plenty av gjemmesteder til yngel og fisk pga sitt buskete utseende
Lykke til samme hva du velger
Postet 11.12.12 kl 15:30
Postet 11.12.12 kl 16:01