Mose

Har tenkt lenge på å ha mose i akvariet , men vet ikke hvordan mose som er lurt å starte med. Helst en som er bra for yngel og/eller reker. Har noen erfaring med dette?
Tror faktisk ikke jeg har funnet mose på dyrebutikken her.
Inaktiv bruker
javamose?
har sett etter det men har ikke funnet det i butikken. har hørt den skal være bra
Akvariemoser er noe som først og fremst skifter hender folk i mellom, altså noe man stort sett finner på privatmarkedet. Det lønner seg uansett å kjøpe privat, siden du da som oftest får større porsjoner enn de bittesmå greiene butikkene tar blodpriser for.

Du sjekker annonsene under planter til salgs jevnlig, og slår til når noen nær deg har noe å selge. I sommerhalvåret kan du velge selgere fra hvor som helst i hele landet og få det tilsendt pr post, javamose takler fint postgang. Men nå i vinterkulda er det kanskje ikke det lureste sjakktrekket å få planter i posten. Det kan fort gå galt.
I Sverige var det en som hadde satt en liten bit javamose i hagedammen sin en sommer. Dammen bunnfrøs på vinteren. Sommeren etter vokste den seg kjempesvær. Leste det på redbee.se,så den tåler en støyt ser det ut til. Men ville ikke gitt noen garanti,nei
Snakker om hardfør javamose.... Jeg kom til å tenke på noe. En gang i tiden hadde jeg litt kokosnøtter rundt om i akvariene mine, da jeg holdt Apistogramma-ciklider. Når det ikke var bruk for dem, slang jeg kokosnøttene i en pappeske. Der lå de, helt tørre. Noen av dem med javamose inntørket på, i flere måneder lå de tørt.
En gang tok jeg opp en sånn tørr kokosnøtt og satte den i karet uten å bry meg med å dra av de inntørkede javamoserestene.
Stor var min forbløffelse da javamosen etter kort tid under vann igjen, faktisk begynte å gro og dekket til slutt kokosnøtta helt! Den overlevde altså tørke i flere mnd over vann.
Kanskje jeg skal satse på javamose. høres ut som en som tåler en støyt
Men denne javamose. festes den bare med gummistrikk eller hyssing, og så fester den seg?
Hadde tilbake i tid javamose, fy f.. for en pest å plage, den tok nesten overhånd i akvariet. Festet seg på alt som var. Men smak og behag, noen liker det
Matias Hagtvedt
Men denne javamose. festes den bare med gummistrikk eller hyssing, og så fester den seg?

Ikke bruk gummistrikk og tråd i akvariet, det er en potensiell fiskefelle, spesielt for maller. Prøv å bare dandere mosen på f.eks en trerot sånn som den er, hekt den fast i små utstikk o.l. på trerota så den holder seg der. Ettersom tiden går, vil den sitte bedre fast og enkelte steder vil mosetråder gro fast i treverket.
EBAY.COM

Jeg har bestilt flere sorter mose (java mose, perlemose, x-mas mose, flammemose, hengemose og gråtende mose) på ebay, med vellykket resultat.

Jeg err dårlig på linker, men her er veien jeg gikk:
Ebay.com - pet supplies - aquarium - live plants (evt java moss)

Hvis du da krysser av for "buy now" og "free shipping" kjøper du mose til en brøkdel av butikkpris, du får gratis frakt og rikelige porsjoner. (jeg har bestilt andre planter også) P.S. Der får du også kjøpt strips til å feste mose og planter på en trygg måte.
Lykke til!
AquaStyle1 er en god og seriøs selger på eBay som selger mose av god kvalitet. De har også litt annet utstyr som CO2 osv…
Når jeg har kjøpt mose på Ebay, har jeg fått frimerkestørrelse Er det bedre porsjoner nå for tiden?

Eller, frimerke var litt å ta i, men 5 x 5 cm firkant har jeg fått.

PS! Det er noen år siden nå.
AquaStyle1 har nok en litt kortere linjal enn vi har i norsk skolevesen, men deres 8x8 er ca 7x7 cm. Det er mange på eBat som selger knøttsmå porsjoner, men flertallet har skjønt at de overlever ikke som eBay selgere ved å lure kundene sine. Fordelen med denne mosen herfra er at den alltid er snegle- og algefri og de tilpasser seg nytt kar veldig godt.
Jeg kom over et bilde jeg tok av den vesle moseporsjonen jeg fikk av en selger i Malaysia i april 2007 Sammen med mosen bestilte jeg en nettingvegg som samme selger reklamerte for og solgte. Her skulle det lages mosevegg, ja, i en std 28 liter.

Det sto ingenting om at porsjonene måtte vokse et års tid eller mer først....

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap