Hjelp til 17 liter nano - plantekar
Jeg har kjøpt ett 17 liter Nano som skal bli plantekar.
Har aldri testet Co2 i mine kar før (har mest hatt store sør-amerikanse biotop kar), men ser nå at behovet melder seg hvis jeg skal få fres på planteveksten.
Det er to ting jeg gjerne skulle hatt litt hjelp til....
1: Pumpe
Den som fulgte med karet er bare en liten skranglete tass med fryktelig dårlig i futt i. Den må byttes i noe annet. Kunne egentlig tenkt meg en utvendig pumpe, men en kurant innvendig skulle sikkert være mulig det også. Har alltid likt fluval sine innvendige, og kanskje en Fluval U1 ville funket, eller vil denne bli for stor i størrelse?
Tips?
2: CO2
Tenkte først se om jeg blir frelst på dette før jeg kjøper noe dyrt automagisk utstyr.
Kan noen peke meg i rett retning for ett billig DIY CO2 How-to kit til min 17 liter?
Har aldri testet Co2 i mine kar før (har mest hatt store sør-amerikanse biotop kar), men ser nå at behovet melder seg hvis jeg skal få fres på planteveksten.
Det er to ting jeg gjerne skulle hatt litt hjelp til....
1: Pumpe
Den som fulgte med karet er bare en liten skranglete tass med fryktelig dårlig i futt i. Den må byttes i noe annet. Kunne egentlig tenkt meg en utvendig pumpe, men en kurant innvendig skulle sikkert være mulig det også. Har alltid likt fluval sine innvendige, og kanskje en Fluval U1 ville funket, eller vil denne bli for stor i størrelse?
Tips?
2: CO2
Tenkte først se om jeg blir frelst på dette før jeg kjøper noe dyrt automagisk utstyr.
Kan noen peke meg i rett retning for ett billig DIY CO2 How-to kit til min 17 liter?
Postet 12.12.12 kl 08:44
17 liter er ikke allverdens så her er det strengt tatt kun plass til reker og da kan du gå for to filterløsninger. Svampfilter drevet av en luftpumpe (Schego er den mest stillegående) eller et lite utvendig filter fra eBay med svampbit på innsuget...
Postet 12.12.12 kl 08:53
Jeg har laga meg en sånn DIY løsning til co2. meeen jeg har ikke satt det i gang enda, så vet ikke om det fungerer :P
Hentet inspirasjon fra youtube. Der ligger det mange gode guider for hvordan du kan lage slike ting selv. Bare å søke iveg
Selv har jeg gått for en superenkel løsning som består av 2 flasker, litt gummislange, litt silikon, en enkel sikkerhetsventil og en brusesten i enden. Skal prøve det selv når 20litern er klar
Hentet inspirasjon fra youtube. Der ligger det mange gode guider for hvordan du kan lage slike ting selv. Bare å søke iveg
Selv har jeg gått for en superenkel løsning som består av 2 flasker, litt gummislange, litt silikon, en enkel sikkerhetsventil og en brusesten i enden. Skal prøve det selv når 20litern er klar
Postet 12.12.12 kl 20:32
Postet 12.12.12 kl 21:16
Jeg endte opp med å kjøpe en innvendig pumpe, Fluval U1. Litt stor til dette karet på en måte...men fikk skjult den ganske greit bak litt røtter. Fordelen er at det er fin flow på den og justeringsmuligheter.
Også har jeg laget en liten DIY CO2 fabrikk
To halvliters pepsiflasker, en meter slange, en tilbakeslagsventil... sukker, gjær, bakepulver og vann.....fabrikken koblet til diffusoren på U1`en.
Så da er det bare å vente!
Vurderer om jeg kanskje skal kjøpe en lampe til, eller en større, men tester litt med den jeg har først.
Også har jeg laget en liten DIY CO2 fabrikk
To halvliters pepsiflasker, en meter slange, en tilbakeslagsventil... sukker, gjær, bakepulver og vann.....fabrikken koblet til diffusoren på U1`en.
Så da er det bare å vente!
Vurderer om jeg kanskje skal kjøpe en lampe til, eller en større, men tester litt med den jeg har først.
Postet 14.12.12 kl 19:37
Postet 19.12.12 kl 19:15
Noe slikt har jeg også veldig lyst å prøve - dere som har prøvd dette - hva ligger deres ph verdi på? og svinger det farlig om natten med co2? må dere slå av co2 om natten? Jeg har veldig lyst å prøve dette 110literen min, phen ligger på rundt 6, 6.5 men jeg har jo lav kh såklart så... vil det ikke bli kritisk om natten?
Postet 19.12.12 kl 19:29
Postet 19.12.12 kl 22:59