Ingen plante trivsel?

Hei!

Har et 300 liter med 2x39 w rør.

bruker happylife serien med co2 og happyplant.

Anubiasen får svarte blader. Alle easy planter som bacop osv bare blir svarte/brune og dør fort.

temp : 26

Er det noe jeg burde måle?
Vil tro at problemene dine i hovedsak skyldes for lite lys. Det vil ikke hjelpe noe særlig med gjødning og CO2 når lyset ikke henger med. Til og med lite lyskrevende arter vil slite i 0.26w/l.
Ok. Er nok litt mindre enn det du nevnte også da akvariet er veldig høyt.

Takk for svar.
Ja, hvis akvariet er ekstra høyt blir selvsagt resultatet enda dårlige, da mindre lys når plantene.
Du bør nok gjøre noe med dette, men husk at større antall watt på rørene alltid er bedre enn flere rør.(i.e 1x60 watt er bedre enn 2x30).
Ekorn
Anubiasen får svarte blader. Alle easy planter som bacop osv bare blir svarte/brune og dør fort.

Det er litt uvanlig at du får det du beskriver som "svarte" blader. Når du sier at plantene dør fort, hvor fort er egentlig "fort" da, vil du anslå...? Kunne vært interessant å vite og det kan hjelpe til å eliminere årsaker.
Planter som dør av lysmangel, er ikke noe som skjer "over natten". Det tar en del tid før planter dør av dårlig lys.

problemet er at dette er et 300 liter fra eheim, på 1 meter lengde. Det er lagt opp til 39w rør. Er ikke plass til noe lengre. Vurderer å henge opp noen lamper over akvariet istedenfor.

akvariet er også 65 cm høyt. 55 i dybde.

mona o
[QUOTE=Ekorn]Anubiasen får svarte blader. Alle easy planter som bacop osv bare blir svarte/brune og dør fort.

Det er litt uvanlig at du får det du beskriver som "svarte" blader. Når du sier at plantene dør fort, hvor fort er egentlig "fort" da, vil du anslå...? Kunne vært interessant å vite og det kan hjelpe til å eliminere årsaker.
Planter som dør av lysmangel, er ikke noe som skjer "over natten". Det tar en del tid før planter dør av dårlig lys.



Godt spørsmål. Antar fort er overdrivelse. snakk om 2-4 uker kanskje
OK. Jeg begynte å tenke på frostskader (fra transport i pose fra butikken og hjem nå vinterstid) når du nevnte svarte blader, for det tåler ikke tropiske planter noe som helst av.

Men da vet jeg dessverre ikke årsaken. Svarte blader hørtes drastisk ut. Noe må være alvorlig feil et sted. Brune, visne blader ok - det skjer, men svarte? Det har jeg aldri sett på noen av mine planter, så der er jeg helt blank mtp evt årsaker.

PS! Hva skjer hvis man overdoserer dette CO2 middelet du bruker fra flaske...?
kan se om jeg får tatt noe bilder.

Prøvde å skrape det svarte av.. noe gikk.
Noen som har anbefalinger til lysarmatur som kan passe over akvariet ?

Lengde: 100cm
bredde : 55
Høyde : 65

Helst noe som kan fastmonteres i karret. Leier leilighet, ikke så populært å henge fra taket
vil 4 x 45 w bli bedre? så fall passer armaturene til rio 180 oppi. kanskje jeg får plass til 3 stk. Noen som selger ? :P
Jeg sliter også med plantene mine. Har ikke fått til noe som helst det siste året. Har bestandig trodd jeg har hatt 240L, men målte nå; 90x40x43=154L (Eller tar jeg grundig feil?) Har 2x8T 20W lysrør, hvorav det ene har et rødskjær i seg. Regna ut at hvis jeg har 154, og deler på 40W, får jeg også 0.26W/L. Er det dette som er problemet mitt? Hvor mye W pr L er anbefalt? Har ikke CO2-anlegg, bruker bare flytende gjødsel fra happy-life/HappyPlant.

Edit: Vil jeg få mere futt i plantene mine om jeg kjører på med 2x28W? Da blir regnestykket som så: 56W:154L= 0.36W/L
Til Ekorn: Først og fremst bør du legge ut et tydelig bilde eller flere. Ellers blir det bare rene gjetninger. Og det trengs mer informasjon. Du skriver i innlegg nr 9 at noe av det svarte på anubiasbladene kan skrapes av. Det tyder jo på at de har et belegg. Penselalger?

Etter målene du oppgir, er akvariet på 360 liter , ikke 300. Med det lyset du har, blir det så vidt over 0,2 w pr liter. Når akvariet dessuten har en uvanlig høyde, får anubias knapt nok lys i det hele tatt. Gjødning under slike forhold vil trolig gjøre mer skade enn nytte. Og for planter som ikke vokser, har co2-tilsetning ingen hensikt. Også det kan da gjøre mer skade enn nytte.

Hvordan står det til med vannbytte? Hvor ofte og hvor mye? Og vannverdier? Hva med fiskebelastning?

Stephan

Ekorn
vil 4 x 45 w bli bedre? så fall passer armaturene til rio 180 oppi. kanskje jeg får plass til 3 stk. Noen som selger ? :P


Det ser ut som en god ide hvis karret ditt er akkurat 100cm. kan hende du må lage en liten ramme. og sett på reflektorer. og bruk high lite lys rør.

Men litt enige med de andre her vi trenger å se hvorfor de blir sorte kan godt hende du har skjegg alger. Eller frost skade på planten.
lite tips ,. LED armatur,. fra beamswork

bruker slike på mitt 325 liter saltvanns kar,. alt vokser som bare det.. så disse gir mye lys,. og prisen er ikke ille heller.
filathor
lite tips ,. LED armatur,. fra beamswork bruker slike på mitt 325 liter saltvanns kar,. alt vokser som bare det.. så disse gir mye lys,. og prisen er ikke ille heller.


Hvordan vil disse være i et ferskvannskar? Tenker på fargen på lyset?
de funker utrolig bra,.

blir rigtig nok ikke varmt lys, men plantene vokser bra med LED,. Bruker disse selv både på ferskvann og saltvann
Hmmm, fikk lyst på et par slike nå. De målene som står der er de på selve armaturet? Lurer på om den fra 60 cm passer i et 60 cm langt Juwel kar.
målene stemmer bra de har braketter som kan tilpasses akkurat den lenden du vil ha,. husk på at om du bestiller deg slike, så be om å få med europlug.. sån at du kan bruke den i norsk sokkel
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap