Noen i rana distriktet med erfaring å holde vasspest?

Inaktiv bruker
Har ett nyoppstartet akvarium jeg vurderer sette inn hurtigvoksende planter i. Noen i Rana som sliter med voldsom plantevekst? Vasspest eller andemat er mulige kandidater. Noen som fraråder bruk av andemat?
Jeg "fraråder" andemat, om man kan si det sånn Det er en pest og en plage, som kliner seg fast til alt mulig, inkl dine egne armer når du skal nedi akvariet og gjøre noe. Du finner andemat overalt i huset til slutt...! På bare en uke dekker den overflaten i et kar og skygger for alt lyset, så de andre plantene dine lider under lysmangel. Det blir en evig jobb og mas å øse ut bøttevis med andemat hver uke, for å bli kvitt det.

Hver gang jeg kjøper planter eller fisk, sjekker jeg posen om det finnes andemat der. Gjør det det, slippes ingenting ut i mitt akvarium før andematen er luket vekk. På planter kan det bety flere dager i en bøtte vann, før jeg er sikker på at siste rest av andemat er luket vekk! Jeg vil aldri ha andemat i noe kar igjen, og da må man være veldig streng og kontrollere alt før det slippes uti.

Hvis du sliter med alger, eller ønsker en plante som vokser ekstremt fort og suger masse overskuddsnæring fra vannet, så kan jeg anbefale hornblad. Det er en stilkplante med buskete utseende og nålelignende "blad". Den har ikke røtter, og skal ikke plantes i bunnlaget, da råtner stilken som er nedi sanden. La den flyte i en klase f.eks. De vokser så fort at stilkene har synlig vekst fra dag til dag!

PS! Et tips: Legg ut en annonse hvis du ønsker planter. Ikke pakk inn ønsket ditt i formuleringer her på forumdelen for å prøve og omgå regelen om at annonsering ikke er tillatt (ref til annonse-innlegget ditt i stad) Tenk hvis alle begynte å gjøre det...?
Inaktiv bruker
Hei Mona! Da er Andemat ikke ønskelig. Har ett begynnende algeproblem, så må få inn noen andre planter kjapt. Har lagt inn annonse
Har hatt masse masse vasspest, syns det er en kjempeflott plante - gror så det knaker og kan flyte og snurre seg rundt alt mulig så det er rene jungelen i akvariet.

Men så opplevde jeg noe som andre også har opplevd, den dør helt plutselig! Uten noe forandringer så blir den brun og smelter vekk. Nå skal det sies at jeg hadde planten leeeenge uten problemer, så det er ikke noe man trenger å gå rundt og bekymre seg for.

Skulle gjerne gitt deg, men har selv bare to lusne stengler etter ja, denne "vasspest-døden"
Inaktiv bruker
Grapejuice, håper du tar kontakt om du mirakeløs skulle gjenopplive Vasspesten din Slitsomt å bo i Rana med tanke på akvariehobby, må til Sandnessjøen for å skaffe fisk og planter. Skulle ha vært en akvarieklubb i distriktet, for utveksling av erfaring og tips.
Ja du snakker, det er irriterende! Jeg kjøper bare planter på nettbutikker ettersom dyrebutikkene har så voldsomme priser uansett, hehe. Akvariekjellern, rubrikken her og aquaticmagic på Ebay er bra syns jeg. Prisene der er helt texas sammenlignet med dyrebutikkene, kanskje spesielt her i nord. Forstår at det koster ekstra å ha dyrebutikker her men prisene skremmer bare folk uansett når man har nettbutikker.

Litt verre med fisk, hush. Helt vanlige cory til over 70 kr for eks, sjeldent tom til prisavslag ved kjøp av flere osv.

Tror faktisk det har vært prøvd med akvarieklubb, men det ble for få interesserte den gang ihvertfall.
Inaktiv bruker
At det koster litt ekstra spiller liten rolle for meg. Men det bør vell ikke være mere sykdom og dårligere garantier her oppe!? Har særdeles dårlig erfaring med vår lokale akvariebutikk. Liten eller ingen kunnskap, eller vilje å tilegne seg det. Da blir det å kjøre nesten 40 mil for planter og fisk da.:-/
"litt" ekstra hadde ikke gjort noe for min del heller, men de "høye" plantene de har koster vel over hundrelappen, så får man samme plante +50 andre typer på nettbutikker til 30,- kr stk

Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap