Botnegras

Er det noen her inne som har erfaring med botnegras? Har søkt her inne men får ikke noen resultat.
Jeg var ved et ferskvann her som jeg bor og plukket med meg en del som jeg har plantet i akvariet. Syns de ble fine. Det jeg lurer på er blandt annet om de vil klare seg i høyere temperatur enn det de vanligvis har. I mitt akvarie ligger temperaturen stort sett mellom 25-26 grader. Den lille informasjonen jeg finner på internet sier at det vil strekke seg en stilk etterhvert som vil gå over vannflaten, og en nydelig blomst vil komme frem. Hadde jo vært spennende hvis dette gikk
Nå har jeg hatt dem i karet i litt over en uke, og de ser foreløpig ut til å vokse og trives. Noen som vet om røttene vil feste seg etterhvert? Evt.mer info om planten basert på egne erfaringer?
Her er bilde av planten på bunnen:
Temaet å bruke norske vannplanter i tropisk akvarium, har vært oppe fra tid til annen opp gjennom årene her på forumet. Det virker på meg som om vannplanter fra norske vann vil trives dårlig på lang sikt under tropiske temperaturer. De tåler det nok kortsiktig, for f.eks. på grunna i et norsk vann vil det jo kunne komme opp i brukbare temperaturer en god, norsk sommer. Dette er plantene tilpasset å overleve. Men ikke på lang sikt, altså.

Du har nok søkt litt for spesifikt, derfor du ikke fikk noen treff på søket ditt. Søkte på "norske planter" her for deg, og fikk en hel rekke tidligere tråder om temaet å bruke norske vannplanter i tropiske kar. Denne trefflisten kan du jo lese gjennom om du vil finne ut mer.
Så flott! Tusen takk for hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap