Sos plantehjelpen takk :)

Jeg trenger litt hjelp av de kloke hodene her inne. Jeg har en 250l tank som jeg startet opp for 2 måneder siden. Er litt usikker på hva bunnsubstratet kalles, men det er brune pellets/kuler som skulle være ekstra gunstig for planteveksten. har Co2 apparat og plenty med næring.
Jeg ønsker å få til et kortvokst og heldekkende teppe med gress på bunn, men dette er det en heller beskjeden utvikling på. De hurtigvoksende plantene stortrives og truer snart med å ta over hele tanken, men mitt kjære gressprosjekt og to av de saktevoksende plantene blir på stedet hvil. Har i tillegg klart å få trådalger i tanken, men har satt tre Siamesiske algeetere på saken med å få bort svineriet. Noen gode forslag på hva jeg kan gjøre for å få til mitt heldekkende bunnteppe, evt fortelle meg hva jeg gjør feil? Har ikke så mye kunnskap at jeg vet hva slags relevant informasjon jeg bør komme med, så spør gjerne
Klokt hode vet jeg ikke om jeg burde kalle meg, men ser ihvertfall at første spørsmål må være hva slags lys du har. Plantevekst er en balanse mellom lys og næringsstoffer + CO2, så hvis en av faktorene ikke holder mål i forhold i forhold til de andre vil helekjeden kollapse.
Hva slags gressplanter er det du har ? Med hurtigvoksende planter som truer med å ta over karet, kan det hende disse skygger for bunnplantene ? Det er de veldig følsomme for.
Lyset er 2x Sera brilliant daylight 38w. Fulgte med tanken da jeg kjøpte det og skulle visst være veldig bra.
legger ved noen bilder da jeg ikke har peiling hva plantene heter.
Dette gir bare 0.3 watt/liter. Nå er det ikke bare det forholdet som teller, men det hjelper lite med masse næring og CO2 med så lite lys. Jeg ville minst ha doblet dette til planter som krever middels til mye lys. De fleste gress- og bunndekker-planter ligger i det området.
Akkurat.. hmm Har du noen forslag til hva slags rør jeg bør installere? Stoler ikke helt på gutta i dyrebutikken som gliser bredt hver gang jeg kommer inn der med spørsmålene mine og bankkortet som brenner i lomma :P

forresten: Har det noe hensikt å plassere en algekule eller to i tanken eller er dette ment som dekorasjon?
Kan se ut til at det er Lilaeopsis brasiliensis jeg har plantet. Har i dag orginalt Juwel t8 armatur (tror det er det det heter) hvilke muligheter er det til å gjøre dette om til noe mer effektivt? evt Led?
Når det gjelder rør, er du bundet til størrelsen på lystoppen din. Du får altså antagelig ikke "sterkere" rør som passer. Da har du to alternativer : Enten å sette inn et dobbelt armatur til med samme styrke rør, eller å kjøpe en helt ny lystopp med flere rør.

Vær også obs på at når det gjelder å få mer lys, er det alltid bedre med sterkere rør enn flere rør. (Altså, ett rør på 50w er bedre enn to på 25w).
Hvis det er Lilaeopsis brasiliensis du har, ser du jo i plantebasen at den trenger "mye lys til veldig mye lys". Dette vil si oppimot 1w/l.
Juwel har t5-armaturer som burde gå rett inn i lystoppen din. Rørene avhenger litt av lystoppen, altså hvilken type kar du har...hvor langt ?

To av disse hadde passet hvis du ønsker at den planten skal trives. Da ville du hatt 216watt med t5 rør.
Ser ut til at det var den du linket som passer til mitt kar. Men med så kraftig lys, må jeg ikke kutte ned på lystiden pr døgn? og finnes det alternative dekkplanter jeg kan sette?
Om du må kutte i lystiden avhenger litt av hva du har nå. Det burde være nok med 8-10 timer.
Som sagt er hovedsaken at de plantene som skal ha MYE lys ikke blir dekket till og skygget for av andre planter. Det lønner seg også å holde et strengt regime med beskjæring av plantene, er min erfaring. Særlig de hurtigvoksende må holdes tilbake slik at de saktevosende får en sjanse.
Takker så mye for gode svar

Må vente litt med innkjøp av t5 armatur så får belage meg på å heller beskjære de rasktvoksende for å lette litt for småplantene en stund til. Men er det noen enkle og raske måter å kvitte seg med penselalger, annet enn å vente på at mine tre siamesiske algespisere skal gjøre jobben?
Amanoreker et visstnok penselalger. Som for SAE så gjeld regelen om at dei ikkje bør ha tilgang til anna og meir fristande mat (planterestar, andre algar, forrestar, etc) då ingen akvatiske dyr (som eg kjenner til) har penselalgar som favorittmat.

Ellers er det jo det stadig tilbakevendande tipset om å få orden i vannverdiane. Buddy ratio snakker om forholdet mellom PO4 og NO3 men dette gjeld visstnok meir for grønalgar og BGA.

For eigen del så hadde eg ei oppblomstring av penselalgar som viste seg å skyldast høge PO4 verdiar, i allefall vart problemet drastisk redusert etter eg fekk redusert PO4 nivået. Om dette skuldast PO4 reduksjonen aleine eller om det handla om NO3/PO4 ratioen veit eg ikkje.

Eg er i allefall igang med å auke PO4 nivået igjen for å få ein hensiktsmessig NO3/PO4 ratio (då NO3 nivået har gått opp). Om dette tek knekken på dei resterande penselalgane vil framtida vise
Godt svar av Dag Atle der.
Ellers henger disse to problemene litt sammen. Lys og alger, mener jeg. Hvis plantene sliter litt og lever på vedlikeholdsstadiet, blir det mye lettere for algene å få grep.
Reflektorer på rørene er en billig og effektiv måte å øke lysmengden på, men husk at plantene skal være med i svingene og reguler lystiden eller sett på en av gangen. Det er et godt stykke ned til bunnen i et så stort kar, forsøke seg fram med andre planter kanskje? Alle planter trives ikke over alt, og det finnes mange man kan prøve. Echinodorus tenellus ligner jo, E. quadricostatus er litt grovere som plen, men tåler mer og vokser fort. Eleocharis parvula blir også plen, og tåler å klippes. Cryptocoryne parva er også et alternativ. Litt kompromiss kanskje, men heller friske planter litt til venstre for det ideelle enn slitne ønskeplanter som sturer tenker jeg...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap