Grunnen under planter

Hvordan bør grunnen under plantene være. Nå har jeg fått inn noe slags grus som jeg bruker på bunnen, det tynneste laget er kanskje 5cm. Noen steder er det fin sand under grusen. Kan planer vokse og leve kun på denne grusen eller bør det være mere under ?
Det spørs på plantene, for noen planter skal ikke stå i sand/grus i det hele tatt. Anubias og javabregner er eksempel på planter som trives best på steiner og røtter. Dersom du skal ha planter som tar opp det meste av næringen gjennom røttene, bær du enten ha et substrat som er beregnet på planter, eller legge næringstablettet i grusen/sanden når du planter de. Andre planter klarer seg fint med vanlig grus/sand. Det beste er nok å søke opp de ulike planene som du har/vil ha og se hva de krever.
Hvor lenge varer dette plantenæringssubtratet ? som man burde lagt under sanden/grusen ? Er det kun for å gi en kickstart til plantene?
Næringssubstratet varer ett til to år. Det er ikke bare for å kickstarte plantene, det er for at de skal kunne trives langsiktig. Husk det er mye mer næring i naturen og der hvor plantene vanligvis har røttene sine, enn i "steril" akvariesand - så det er utvilsomt til stor hjelp å ha litt næring i bunnen.
vel. vist du er intresert i å legge jord, så vil jeg anbefale det på det sterkeste. jord underst også sand eller grus eller hva du vil ha oppå, anbefaler grus på minimum 2mm. ta kontakt om du vil ha en guide, gjør gjerne litt research selv også. men jeg kan forklare hvordan jeg gjore det om du vil.
Jord på bunnen høres interessant ut. Helt vanlig matjord fra butikk dette eller ?
Felleskjøpet har en type jord som heter : Bare jord. Den inneholder ikke for mye av ulike typer gjødsel, men er beregnet på å tilsette gjødsel spesiallaget for ulike planter, f.eks. gjødsel for roser, gjødsel for rhododendron etc.

I et foredrag av Diana Wahlstad i Oslo Akvarieklubb ble det orientert om to typer jord for bruk i det Diana kaller naturlig akvarium, og hun fant at ovennevnte var best.
høres bra ut, får prøve det
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap