Bunndekkende planter og slamsuging

Jeg fantaserer om bunndekkende planter over hele eller halve akvariet.
Men hvordan er det da med slamsuging? Ser ikke for meg det blir noe lett å slamsuge
når en har planter som dekker bunnen.
Jeg har sand som bunn substrat. Eller kan en rett og slett bare bare la det gå som gjødsel til plantene, altså de som man ikke slamsuger?
Vær flink å ikke overmate, så går det bra. Dersom du i tillegg har et par reker som går og rydder opp er det ikke noe problem.

PS: I et godt balansert planteakvarium trengs sjelden noen annet vedlikehold enn vannbytte i blandt.
Ja, har tenkt på reker. Men har også tenkt på scalarer. Og det er vel ikke så god combo?
Eller... kansje det går greit når rekene kan gjemme seg?
en kompis av meg har scalarer og reker i samme 200l tank, de passer ikke sammen, men etter som han har masse planter de kan gjemme seg i, har det gått bra, når de blir store, så tror jeg det går bra uansett, men det er ingen garantier. søk litt om rekene du skal ha på forhånd, mange ferskvannsreker kan nemlig ikke formere seg i et akvarium, og noen er blitt avlet i stykker slik at de voldtar verandre hele tiden og du har nye reker så ofte det går. jeg ville funnet noen som kan formere seg men som ikke gjør det hele tiden.
Ok. Da prøver jeg finne som bare formerer seg litt.. hehe Tusen takk for svar alle.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap