Enkle planter?? forslag?

Jeg skal kjøpe meg planter i morgen, det er planter som må vokse fort siden jeg skal kjøre inn et 110 l akvarie. Jeg er litt usikker på hvilke planter jeg skal kjøpe, jeg tenkte kanskje 5 planter. Har hatt sverdplanter før og har lest at de vokser fort så jeg har tenkt å kjøpe noen sånne, de er som regel i alle butikkene også så det er lett å få tak i. Men så har jeg også lyst på hornblad, men jeg har aldri sett dem i butikkene før så hvor skal jeg få tak i dem??

Er det noen andre planter dere ville anbefale meg i tillegg eller istede for de jeg sa??
Hei. Anubiasplanter er enkle planter å holde. Vokser dog ikke fort, kan plantes på røtter. Hygrophilia: Polysperma `Rosanervig` synes jeg også er en fin og lett plant å holde.
Limnophila aquatica
Denne vokser som et uvær iallefall hos meg av de plantene jeg har (også når jeg ikke har på CO2, eller ekstra gjødsling)

http://www.tropica.com/dk/planter/plantebeskrivelse.aspx?pid=046
Hygrophila rosanervig Den vokser utrolig fort her i alle fall

Ludwigia natans Ganske lik den over og veldig dekorativ i mine øyne, så lenge fiskene ikke herper den *kremt*

Micranthemum umbrosum bunndekkende

Jeg har god erfaring med å bestille fra dem så dette kan anbefalles. Men også gulrotgress gror fort og kan anbefalles. Får gjerne avleggere billig eller gratis fra andre som har.
Hygrophila polysperma Rosanervig er en fin plante den vokser fort har fine farger og fiskene digger den
Som jeg sa kjøpte jeg planter i dag og fikk satt igang akvariet. Men jeg fikk bare vite navnet på en av plantene for den var det lapp på så jeg luter på hva de andre plantene heter

Den første planta heter Micranthemum umbrosum, men de andre vet jeg ikke

Sorry for dårlige bilder men det er luftbobler på glasset
Nummer to er en Echinodorus, kanskje bleheri men den vil ikke vise sitt rette jeg før den har fått undervannsblader. Du kan godt fjerne noen av de ytterste bladene, de vil visne ned uansett. Nummer tre er muligens en Bacopa av noe slag (har forlagt plantebibelen min), får den svake linjer i bladene når duggen og boblene er borte er det en Lindernia rotundifolia, hurtigvoksende og fin er den sikkert uansett. Se om du finner flere hurtigvoksende, de gjør en så bra jobb i karet! Her er noen det er lett å få tak i, for eksempel i rubrikkannonsene her inne:

Hydrocotyle leucocephala
Egeria densa
Limnophila sessiliflora

Ikke glem at planter også må ha mat da, sverdplanten kan godt få en næringskule eller to ved røttene, de andre spiser mest fra vannet og trenger kosttilskudd i form av flytende næring. Den jeg lenker til inneholder også jern, de fleste andre er uten og da trengs det jern i tillegg...

Micrantemummen din er en litt skjør frøken, skulle hun takke for følget under tøffe innkjøringsforhold anbefaler jeg Cryptocoryner i forgrunnen, de er robuste og tåler litt juling i tillegg til at de lager sirkulasjon i bunnlaget med røttene sine, særlig hvis de får en kule og strekke seg etter. Samme sak med bladene forøvrig, er ofte dyrket med bladene over vann (fordi det går raskere og dermed blir billigere for produsenten), så de visner ned og kommer med overraskelser. Det er røttene du betaler for, de skal være hvite og friske, og det er lov å ta planten ut av potten i butikken for å sjekke det
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap