Algeball og algespisere

Er det en god match? Har veldi lyst på algeballer i kvariet, men vil jeg sa måtte avstå fra algespisende fisk?
De spiser de ikke, så ingen fare at de blir borte
Hender de sutter litt, men blir ikke noe merke eller noe
Antar du snakker om L-maller da L046-zebra? For SAEr vil nok gjøre kort prosess på algeballer, de har spist smitt og smule av moser her og er virkelig algespisere, i motsetning til Ancistrus som helt ufortjent har fått ryktet. De er adskillig bedre på mumsing av grønne planter som smaker salat og har absolutt ingenting i et planteakvarium å gjøre. Mener jeg. Men nå mener jeg jo så mye rart, og holder slike i artskar med planter som smaker helt forferdelig

Om Amanoreker og Otoclinclus også forsyner seg av algekuler vet jeg ikke. Levendefødere er harde på alger, særlig Poecilia som Molly og Guppy, men om de synes kulene er mat vet jeg ikke helt. Gjorde et forsøk på å dele en kule for å få fine grønne røtter, det fikk jeg ikke...
Ok.. Jeg har en 60l uten fisk foreløpig. Der er grus i bunnen og jeg har planet tre planter jeg ikke ner hva heter. En har tynne lange blader, en har runde blader og en er lange stiller med piggerpå.

Jeg ønsker meg altså algeballer her.

Fiskene jeg har sett på er guppy og platy, otto og ancistrus. Men det er egentøig forde disse er de eneste jeg kan navnene på

Har så lyst å få til et fint alvarie denne gangen, uten fiske eller plante massakre pga dårlig planlegging
Da er omhyggelig innkjøring alfa og omega før du setter inn fisk ! Dette finner du masse om ved å lese f.eks. her, og her, eller å søke i forumet.

Fiskekombinasjonen din er kanskje ikke helt ideell, det lønner seg bedre å satse på fisker som trives i samme vannverdier (særlig pH og GH). Vil foreslå at du måler verdiene i kranvannet ditt og velger fisk med det som utgangspunkt.
Ja jeg mente L maller Linda
Jeg har ingen erfaring med SAE men siden de blir ganske store regnet jeg ikke med at trådstarter skal ha slike.

Ottoene har også latt algeballen være i fred så vidt jeg vet
Jeg ønsker meg små fisk

Disse L-mallene er det samme type fisk? Som blit like store? Jeg kunne tenke meg et par slike som ikke blir mer en toppen 5cm. Finnes det?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap