Får ikke nye planter til å trives?

Hei,

Vi kjøpte et brukt akvarium med en del fisk og planter. De plantene som var med da vi fikk det har overlevd, men når vi har satt inn nye planter blir skjolder bladene og blir blanke. Dette har skjedd i to omganger, ser til og med ut som om java mosen som jeg har festet til en rot ikke liker seg. ( d e bare den som jeg vet hva heter).

Noen som vet hva som kan være galt?

De står i sandbunn.
Cecilie Berglund
Hei, Vi kjøpte et brukt akvarium med en del fisk og planter. De plantene som var med da vi fikk det har overlevd, men når vi har satt inn nye planter blir skjolder bladene og blir blanke. Dette har skjedd i to omganger, ser til og med ut som om java mosen som jeg har festet til en rot ikke liker seg. ( d e bare den som jeg vet hva heter). Noen som vet hva som kan være galt? De står i sandbunn.

Kan det være at plantene du har kjøpt bør ha litt luftigere grosubstrat? Ikke alle planter som trives i sand.. noen har det bedre i f.eks grus...
Kan jo hende at de nye plantene har andre krav til lys også... Du skriver at du kjøpte akvariet brukt. Fikk du noe info fra selger ang. når lysrørene ble byttet sist? De mister effekt over tid og bør byttes en gang i året.
Dersom du har luftpumpe stående å gå så slå den av hvertfall på dagtid.
AudunN
Kan jo hende at de nye plantene har andre krav til lys også... Du skriver at du kjøpte akvariet brukt. Fikk du noe info fra selger ang. når lysrørene ble byttet sist? De mister effekt over tid og bør byttes en gang i året.

Nei, det var mannen min som hentet det og fikk ikke/spurte ikke om informasjon om lysrørene.

Jeg har ikke peiling på lysrør i det hele tatt.
Hva burde jeg ha og hvordan finner jeg ut hva jeg har?
Finn-Erik Helberg

Jeg har vanlig filter pumpe oppi vannet.
En Fuval 3 pluss
Skutlis
[QUOTE=Cecilie Berglund]Hei, Vi kjøpte et brukt akvarium med en del fisk og planter. De plantene som var med da vi fikk det har overlevd, men når vi har satt inn nye planter blir skjolder bladene og blir blanke. Dette har skjedd i to omganger, ser til og med ut som om java mosen som jeg har festet til en rot ikke liker seg. ( d e bare den som jeg vet hva heter). Noen som vet hva som kan være galt? De står i sandbunn.

Kan det være at plantene du har kjøpt bør ha litt luftigere grosubstrat? Ikke alle planter som trives i sand.. noen har det bedre i f.eks grus...

Hun som solgte meg de siste plantene solgte meg også sand til bunnen. Men selvsagt kan godt være de ikke si noe om det... Jeg får prøve å finne litt ut hva plantene mine er
Har melisfin sand i mange kar uten å kunne skryte av dårlig plantevekst og Biltemasanden mange sverger til er ikke akkurat grov den heller, er slett ikke sikker på at det er der løsningen finnes, særlig ettersom javamosen sturer. Den trenger hverken grus eller lys for å vokse egentlig...

Men planter må ha næring, det holder ikke med nitrat/sulfat fra fiskehold. Rotplanter som Echinodorus og Cryptocoryne tar opp mest næring fra røttene, næringskuler hist og pist ordner den saken, og stengelplanter/moser tar hovedakelig opp næring fra vannet, de trenger litt flytende kosttilskudd. Som oss mennesker, vitamin D henger sammen med kalsiumopptak hvis du skjønner...

Det er veldig vanlig at butikk-planter har vokst i sump under produksjon (med bare røttene i vann, det går fortere...). de bladene har ikke planten bruk for i akvariet så de visner. Er røttene friske og fine vil det komme nye blader med undervannsform.

Lys må jo også til, det står vanligvis på rørene hva du har fra før. Du kan jo bytte ett og se om det er voldsom forskjell? Ikke lurt å bytte alle samtidig uansett, plantene må få opp farten og det går ikke så fort, har gjort den feilen til stor fornøyelse for algene. Det står mye om lys bade i tråder og artikler her inne, selv liker jeg farge på 6500 kelvin og kvalitet 9 (hvilket vil si kode 965). Skal du ikke ha full fres på planteveksten eller karet ikke er så dypt har Biltema rør med kode 865. Det er forskjell på tykkelsen på rør også, de vanlige vi har i gamle armaturer i heimen heter T8, og så finnes det T5 som er tynnere. Og for å gjøre det hele helt umulig har armaturer fra Juwel lengder som ikke er standard, da er nettbutikk løsningen...

Bratt læringskurve i denne hobbyen, men kommer man over kneika uten å hive kar med innhold ut på plenen i frustrasjon er den helt herlig!
Finn-Erik Helberg

Cecilie Berglund
Jeg har vanlig filter pumpe oppi vannet. En Fuval 3 pluss

Fluval filteret skal IKKE slås av. Det er filteret ditt og må være i drift 24 timer i døgnet.
Finn-Erik mente en ren LUFTpumpe, en som kun pumper luftbobler i vannet. Dette er med på å lufte ut CO2 fra akvarievannet, og CO2 er noe planter trenger for å trives. Det er derfor egentlig ikke særlig lurt å ha en sånn luftpumpe stående og gå til akvariet, men mange synes boblene er dekorative, så da så... Men derfor foreslo han å slå den av, HVIS det var en luftpumpe du hadde i tillegg til filterpumpen. Men det har du altså ikke, så la filteret stå i gang

Jeg ville gått til innkjøp av to ting; nye lysrør til akvarietoppen, og plantenæring. Lysrør må uansett byttes en gang hvert år, da de taper sin effekt mht plantenes lysutbytte. De slutter altså å være gode lenge før de slutter å virke.
Det finnes mange typer plantenæring og lysrør på markedet. Smak og behag... De jeg bruker, kjøper jeg fra en tysk nettbutikk, men det er kanskje ikke det du er ute etter med ditt første akvarium Kanskje andre her kan tipse om gode rør for plantene og som samtidig avgir et godt dagslys-aktig lys som er behagelig for øynene våre å se på, og som kan kjøpes fra en norsk nettbutikk.

Uansett; lysrørene du må ha, må være av en type som avgir lystypen planter kan nyttiggjøre seg. Kelvin og watt er derfor viktig. IKKE kjøp de gule lysrørene for vanlige lamper i dagligvarebutikken, de er for dårlige.

For å finne ut hvor mange watt lysrørene dine er, skru ut et av dem og gransk endene på det. Det står trykket på røret. Det står gjerne litt annet smått av info også, så skriv det inn her, det du ser står skrevet på lysrøret, så får du hjelp og forklaring.
Prøv å vent litt, hadde en gang en plante som bare rota var igjen på etter jeg hadde den i akvariet en stund å nu er den den mest dominerende planteveksten dær.
Linda W
særlig ettersom javamosen sturer. Den trenger hverken grus eller lys for å vokse egentlig...

Det virker som om javamosen kom seg litt når jeg gjorde litt endringer på roten den var festet på. Virker som det er mer liv i den nå.

Linda W
Det er veldig vanlig at butikk-planter har vokst i sump under produksjon (med bare røttene i vann, det går fortere...). de bladene har ikke planten bruk for i akvariet så de visner. Er røttene friske og fine vil det komme nye blader med undervannsform.

Det virker som om de fleste har slått røtter i akvariumet, kanskje de bare trenger å reorganisere/forplante seg..

Linda W
Bratt læringskurve i denne hobbyen, men kommer man over kneika uten å hive kar med innhold ut på plenen i frustrasjon er den helt herlig!

Hehe, ja det må jeg si, jeg kunne ingenting fra før, og plutselig nå har jeg klart å fostre opp 7 ynger som snart er 4 uker gamle

Er vanskelig å tilegne seg kunnskap synes jeg, er ikke så flink til å lese bøker og på nettet, liker helst å spørre etter informasjonen.
slapp fisken
Prøv å vent litt, hadde en gang en plante som bare rota var igjen på etter jeg hadde den i akvariet en stund å nu er den den mest dominerende planteveksten dær.

Det virker som om noen av plantene er slik du sier. Jeg vet at du har slått ganske bra rot. Får smøre meg med tålmodighet å se hva som skjer fremover.
mona o
[QUOTE=Finn-Erik Helberg]Dersom du har luftpumpe stående å gå så slå den av hvertfall på dagtid.

Cecilie Berglund
Jeg har vanlig filter pumpe oppi vannet. En Fuval 3 pluss

Fluval filteret skal IKKE slås av. Det er filteret ditt og må være i drift 24 timer i døgnet.
Finn-Erik mente en ren LUFTpumpe, en som kun pumper luftbobler i vannet. Dette er med på å lufte ut CO2 fra akvarievannet, og CO2 er noe planter trenger for å trives. Det er derfor egentlig ikke særlig lurt å ha en sånn luftpumpe stående og gå til akvariet, men mange synes boblene er dekorative, så da så... Men derfor foreslo han å slå den av, HVIS det var en luftpumpe du hadde i tillegg til filterpumpen. Men det har du altså ikke, så la filteret stå i gang

Jeg har ikke luftpumpe i akvariumet, har bare et vanlig filter. Det står på til alle døgnes tider.

mona o
Jeg ville gått til innkjøp av to ting; nye lysrør til akvarietoppen, og plantenæring.

Har du noen plantenæring å anbefale? Jeg se på webzoo, men er heeelt grønn... Jeg tror de fleste plantene i akvariumet mitt er av merket "easy".

mona o
For å finne ut hvor mange watt lysrørene dine er, skru ut et av dem og gransk endene på det. Det står trykket på røret. Det står gjerne litt annet smått av info også, så skriv det inn her, det du ser står skrevet på lysrøret, så får du hjelp og forklaring.

Nå har jeg sett på lysrørene mine. Det som står på de er følgende:
Sylvania
Aquastar
F18W/174 -T8
10000 K
Ville bare si tusen takk til alle sammen for svar. Jeg setter utrolig stor pris på hjelpen deres!
Byttet lysrør i akvariumet og virker som om plantene trives godt, men om det er pga nye rør eller pga tilpasningestid vet jeg ikke
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap