Hva vil/kan skje ved utskifting av alle plantene?

Inaktiv bruker
Har planer om å rydde i karet og fjerne alle planter og kjøpe inn nye planter og rydde litt. Siden planter er en viktig del av balansen i karet vil jeg gjerne fine ut hva som kan skje hvis jeg skifter ut alle plantene og går drastisk ned på antallet planter.
Nå er det ukontrollert urskog og veldig tettvokst (ca 80% av bunnen er beplantet) med planter og dårlig med svømmeplass, vil ha mer svømmeplass og mindre rot.
De plantene som er i karet nå er for det meste vallisneria og noen echinodorus av diverse slag, samt et par gulrotgress.
Min opplevelse når jeg trimma ned urskogen min var at karet kom i heftig ubalanse og algene begynte å florere til de grader i hele karet.

Mao, i dag så trimmer jeg kontinuerlig i små mengder og litt oftere før det blir urskog
Inaktiv bruker
Har hatt så mye planter på grunn av algeproblem, men nå vil jeg fjerne mesteparten av de hurtigvoksende og kjøpe nye som ikke vokser så fort, siden de jeg har nå ser helt jæ***ge ut på grunn frisering på grunn av alger. De vokser ikke noe lenger og det ser ut som de råtner på rot.
Så fasiten vil da være å skifte ut noen nå og da og fjerne noen så det ikke blir for store forandringer av gangen.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap