Fjerne snegler/egg fra nyinnkjøpte planter

Hvordan går man fram for å forsikre seg om at man ikke får med snegler/ egg fra nyinnkjøpte planter til akvariet.

Har hørt man kam dyppe planten I saltvann. Hvordan blander man ut vannet? Hvor lenge bør/kan plsnten stå I dette vannet?
Ikke alle planter liker saltvann, selv om det er kortvarige bad. Jeg vet ikke om det ville drepe snegler og eggene deres heller. Synd å drepe nyinnkjøpte planter.

Det finnes egen sneglegift for akvariebruk å få kjøpt, men mange har dessverre opplevd at enkelte fisk (i tillegg til sneglene den var ment for) har strøket med ved bruk av sneglegift. Det virker ikke å alltid være helt problemfritt å bruke det i akvariet, med andre ord. Mitt forslag er derfor å bruke det i en bøtte istedet, ikke i akvariet. Produsent Esha har en sneglegift som heter Gastropex. Denne kunne du dosert i en bøtte, og så lagt plantene i bløt der i noen dager (les bruksanvisningen). Om det går an å ha dem i sneglegift bare noen dager, så tåler plantene det, så lenge bøttevannet ikke blir for kaldt. Sett derfor ikke bøtta på det kalde gulvet, men heller opp på et bord eller en benk e.l. Når sneglegiften har fått virke, skyll plantene godt i temperert vann for å få vekk giften, og plant dem så på vanlig måte i akvariet.

Husk at plantene blir skrantete om du har dem for lenge i bøtte, dette pga lysmangel. Så ikke overdriv. Da visner plantene.

Verdt et forsøk å prøve i bøtte, og mye tryggere enn å dosere i akvariet.
Ok takk for grundig svar. Dette virker ganske omstendelig? Er det vanlig å gjøre dette, eller tar de fleste bare sjansen på å sett inn nye planter I akvariet uten noen spesielle forholdsregeler?

Er det forresten forskjeller mellom butikkene ang snegler I planteakvariene? På TAM Alna virket det å være endel snegler blant plantene.
Omstendelig og omstendelig... det var du som ville vite hvordan man kunne gå frem for å bli kvitt alle spor av snegler. Det er nødvendigvis litt omstendelig, da det er seiglivede små beist, og de sniker seg inn overalt.
Tror neppe akvarister flest legger så mye arbeid i å bli kvitt snegler før planter får innpass i akvariene, men noen gjør det vel. De aller fleste bare planter nye planter som de er.

Du kan selvfølgelig også velge å ikke bry deg om dem Som f.eks. jeg gjør. Det er det minst omstendelige. Jeg tar og slamsuger ut alle jeg kan se en gang i mellom, hvis de blir plagsomt mange. Det holder bestanden i sjakk så de ikke overtar akvariet helt. De vil selvsagt sakte men sikkert øke i antall igjen, så å slamsuge dem ut er noe man må gjenta en gang i mellom, men det er ikke plagsomt ofte.

Noen pestsnegler her og der tåler jeg fint å se. De gjør jo dessuten en nyttig jobb, når man tenker etter. Snegler spiser råtne planterester, alger og matrester. Sånt småtteri.
Misforstå meg ikke Jeg et takknemlig for dine nyttige svar og kommentarer! Og ja, det var dette jeg spurte om. Takket være ditt svar forstår jeg nå at det er litt omstendelig å forsikre seg 100 % at man ikke får snegler med plantene, og at det kan være like greit eller kanskje enklere å bare håndter sneglene når de måtte komme, som du beskriver
Det har dukket opp noen små kryp I akvariet. Disse er et par mm store, og beveger seg 'I sneglefart' bortover på glasset. Regner med det er små snegler? Vanskelig å se hvordan de ser ut, men kan skimte noen ørsmå følehorn. Antar det bare er å plukke dem en etter en, hvis man ikke vil ha dem...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap