Bunndekkende plante som er enkel i hold og vokser fort?

Har nettopp fått satt opp akvariet mitt nå, venter på at Javamosen jeg har bestilt skal komme frem og leter imens etter en til type plante som jeg kan ha som dekker noe av bunnen. Har sett litt på det som heter "Dwarf Hairgrass" på engelsk, ser ut som at den ikke er i plantebasen, så sjangsen for å faktisk få tak i den er lav. Er det noen andre planter som kan være ganske like eller som er enkle, bunndekkende og vokser relativt raskt uten Co2 og veldig mye lys?

Her er et bilde av akvariet slik det ser ut nå.
Joda, "Dwarf Hairgrass" (Eleocharis acicularis finnes i Plantebasen.
Eller du kan velge den enda lavere Eleocharis parvula Webzoo har ihvertfall denne, og Akvariekjellern også.
Begge klarer seg med medium lys, men trenger et næringsrikt bunnlag.
Å, det var jo kjekt å se at den faktisk er der. Ikke alltid lett når noe er mindre på engelsk en på norsk :p

Problemet er vel at jeg har ikke noe bra substrat for planter. Er det noen brukbare typer av næring man putter ned som piller, eller er det like bra å bruke flytende næring, for det kommer jo til å hjelpe til på javamosen regner jeg med?
Jo, det vil absolutt hjelpe på mosen. Men teppedannende planter har ofte litt andre behov, det kan man egentlig se på utformingen av bladene hos disse (tykke stive blader er ofte ikke så gode til å oppta næring fra vannet). Og rot-tabletter er heller ikke så godt egnet til teppedannende arter. Men siden du hverken har planter eller fisk enda, så er det vel ikke noe i veien for å fikse et nærings-lag under den svarte grusen ? For eksempel kan du bruke Tropica Substrat.

Det jeg ville gjordt for å legge næringssubstrat under :
Tapp ned akvariet ganske mye, spar på en god del av vannet.
Legg en plastduk eller lignende ovver halvparten av bunnen.
Skuff grusen på den andre halvparten over på plasten.
Legg ned 1-1.5 cm av fuktet næringssubstratet på bunnen.
Skuff over det sm ligger på plasten.
Gjør likedan på den andre siden.
Hvis vannet blir grumlete, sug vekk det verste.
Legg på plasten igjen, og fyll på det oppsparte vannet utover plasten...forsiktig
Fyll opp resten med rent, forhåndslagret vann.
Done !.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap