Planter og sandbunn

Hei, jeg har byttet til biltemasand i alle mine kar og lurer på om det er slik at plantene da ikke får næring fra bunn nå eller trekker avføring fra fisk og for rester ned i sanden også?

Plantene ser ut til å trives bra men de tar kanskje opp næring via bladene? yngste karet har gått med sand i ca 2 måneder nå

Lurte eventuelt på om jeg skulle hive i sandsnegler i karene for å "lufte" litt på sanden, men det høres ut som de kan bli litt vell mange etter hvert.
Hvis det er kun sand i karet (ikke noe næringssubstrat under), er det jo ingen næring i bunnen uansett. Svært lite "faller" nedi sanda med mindre den vendes/luftes. Spørsmålet er også hvor dyp sand du har, for det er begrenset hvor mye sirkulasjon man får i bunnen av et tykt sandlag. Sandsnegler vil hjelpe med å snu sanda og få bedre sirkulasjon der slik at sanda ikke kompakteres for mye.

De fleste plante-arter tar opp næring både via røtter og blader. Stengelplanter klarer seg godt uten rotnæring, mens bladplanter/rosettplanter (f.eks. sverdplanter, cryptocoryner) er veldig avhengige av rotnæring. Så til dem er det lønt å bruke rot-tabletter.
Da høres det ut som sandsnegler kan være en god ting
Det er fortsatt en fordel å tilsette plantenæring i vannet
Hei, ja jeg hadde noen kuler som ligner på torv jeg kastet oppi (husker ikke hva de heter, så nå gror det bra utenom at SAE er veldig glad i å trimme noen av plantene når de når en viss høyde ) Har også sandsnegler i nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap