Noen som vet om en plante som kryper over steiner og fjell?

Jeg har et akvarium der nesten halve akvariet er laget i isoporfjell, kunne tenke meg en slags krypplante som kunne vokse seg oppover i fjellet.

Takk for evt. svar
Pogostemon helferi, Hemianthus micranthemoides eller Hydrocotyle tripartita f.eks. Ellers kan du jo feste en evnt. flere sorter Anubias oppover der. Anubiaskar er lekre saker og har heller ikke behov for overflod av lys. Moser av ymse sorter....
P.Helferi vill kun bli "teppe" i substrat. Altså sand, jord etc. H.Tripartita blir veldig tett "teppe", som ikke trenger noe å ha røttene i dersom du har mye lys, co2 og gjødsel. Samme gjelder H.Micranthemoides.

Mose er den sikkreste og enkleste måten å få dekkt noe med planter etter min mening. Dog det kan ta noe tid, da det ikke er den kjappeste veksten om du ikke har Co2.

Du kan bruke vanlig superlim til å lime fast mosen med, for å være sikker på du finner rett lim så er det Cyanoakrylat du er ute etter. Dette er ikke giftig for noe ikke akvarie. Har selv brukt det i kar med både kardinaltetra, otoer, red bee reker, saukra reker flere ganger, ingen problem. Alle relativt sjøre arter når det kommer til giftstoffer/vannverdier. Ganske vanlig å bruke om du googler på engelsk. Kan tilogmed limes med under vann, har prøvd det også, men er mye vanskeligere å få plantene til å sitte. Limen herder MYE fortere under vann. Så du må jobbe fort.

Bare tapp ned vann, tørk av lett på isoporen, og tørke forsiktig mosen med litt papir. Så lim i vei. Bruk bare 1 liten dråpe lim på en dott og klem den ned, limen får et hvit utsende etter den herder, så du vill helst ikke bruke for mye eller søle. Pass fingrene, limer godt der og
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap