Vallisneria vokser - som eneste plante - ikke
Jeg holder på å kjøre mitt akvarium inn og her derfor ikke hatt det i gang så veldig lenge enda.
Jeg plantet planter for runt 6 uker siden og har kjørt inn med salmiakk i runt 5 uker. Nitritt ligger mellem 1 og 3 ppm for tiden, nitrat har jeg akkurat fått ned fra 200 (som den ble under innkjøringen) til 25 med vannbytter.
Jeg har bløtt vann (3dH og 3KH) og kjemper en kamp for å holde pH oppe (den falder til 5 om jeg ikke tilsetter natron - som jeg gjør og pH ligger derfor mellem 6 og 7 for tiden og har gjort det stabilt i litt over en uke (med daglig tilsetting av natron, altså).
Jeg har ikke brukt gjødsel hittil (ikke makro- eller mikronæring), men alle mine planter vokser veldig bra:
Cabomba Carolinea (tror jeg, ikke heilt sikker)
Echinodorus Bleheri
Lilaeopsis Brasiliensis
Ludwigia Glandulosa
De tre siste er bunngjødslet med JBL 7 kugler (som var det butikken hadde).
Men mine vallisneria (som jeg husker som vanskelig å få til IKKE å vokse), vokser ikke i det heile tatt. Den har fått bunngjødsel, den har bra med lys (står litt ved siden av midten, bakerst), men den har ikke vokst i det heile tatt - hvor de andre planterne har mangedoblet størrelsen (nåja, lilaeopsis for bare flere blader opp fra bunnen, men...).
Jeg har 2x25W high-lite rør og biltemasand (altså fint sand).
Jeg skjønner ikke bæret av hvorfor en av verdens enkleste akvarieplanter ikke trives i det heile tatt. Mangler den mikronæring? Og hvis ja, hvorfor vokser de andre?
Jeg plantet planter for runt 6 uker siden og har kjørt inn med salmiakk i runt 5 uker. Nitritt ligger mellem 1 og 3 ppm for tiden, nitrat har jeg akkurat fått ned fra 200 (som den ble under innkjøringen) til 25 med vannbytter.
Jeg har bløtt vann (3dH og 3KH) og kjemper en kamp for å holde pH oppe (den falder til 5 om jeg ikke tilsetter natron - som jeg gjør og pH ligger derfor mellem 6 og 7 for tiden og har gjort det stabilt i litt over en uke (med daglig tilsetting av natron, altså).
Jeg har ikke brukt gjødsel hittil (ikke makro- eller mikronæring), men alle mine planter vokser veldig bra:
Cabomba Carolinea (tror jeg, ikke heilt sikker)
Echinodorus Bleheri
Lilaeopsis Brasiliensis
Ludwigia Glandulosa
De tre siste er bunngjødslet med JBL 7 kugler (som var det butikken hadde).
Men mine vallisneria (som jeg husker som vanskelig å få til IKKE å vokse), vokser ikke i det heile tatt. Den har fått bunngjødsel, den har bra med lys (står litt ved siden av midten, bakerst), men den har ikke vokst i det heile tatt - hvor de andre planterne har mangedoblet størrelsen (nåja, lilaeopsis for bare flere blader opp fra bunnen, men...).
Jeg har 2x25W high-lite rør og biltemasand (altså fint sand).
Jeg skjønner ikke bæret av hvorfor en av verdens enkleste akvarieplanter ikke trives i det heile tatt. Mangler den mikronæring? Og hvis ja, hvorfor vokser de andre?
Postet 04.04.15 kl 22:20
Postet 04.04.15 kl 22:58
Postet 04.04.15 kl 23:14
Postet 05.04.15 kl 12:59
Postet 05.04.15 kl 13:12
Jeg tenker jeg har fått meg americanaer. Der var ingen artsmerking på den, så det kan sagtens tenkes. De er bare 5cm høye, så det er litt vanskelig å se om de snor seg runt eller har "glatte" blade.
Som sagt, jeg får se om de kommer seg, ellers bytter jeg dem med spiralis eller noe helt annet, som er mere tolerant overfor surt vann
Som sagt, jeg får se om de kommer seg, ellers bytter jeg dem med spiralis eller noe helt annet, som er mere tolerant overfor surt vann
Postet 05.04.15 kl 13:48
Årsaken tror jeg er at Valiseneria har en tendens til å være litt "skjør" når det kommer til vannverdier. Den tåler f.eks dårlig Glutaraldehyd å vill som regel smelte, mens de fleste planter vill vokse mye bedre ved tilsettning av dette. No2 nivået ditt er nok problemet.
Både Ammoniakk, Nitritt og nitrat. kan i høye nok konsentrasjoner drepe planter, på samme måte som for mye ammoniakk/nitritt/nitrat (altså gjødsel) i vanlige potterplanter og ute i hagen også dør om du overgjødsler, bare et kjapt google søk kan konfirmere dette. Nå er ikke gjødsling problemet i ditt akvarium, men du har fortsatt/har hatt høye verdier av NH3/NH4/NO2.
Selve PH, GH og KH tror jeg ikke har så mye med det å gjøre. Fra flere ledende aquascapere som Takashi Amano (mannen som eier og leder ADA), Tom Barr (som fant opp EI metoden for gjødsling i akvarium) etc mener at så lenger du har en KH over 0, og GH over 3 (påsett at det er både Magnesium, kalsium og kalium som oppgjør GH)
så skal ikke det være noe problem. Er dette jeg følger, og har ikke hatt noen store problem så langt (3år+ siden jeg begynte å følge deres metoder).
PH er jeg ihvertfall sikker på ikke har noe effekt av personlig erfaring. Mange som kjører Co2 vill ha ganske store svingninger i PH. Da en bør skru av co2 når lysene er av, altså når plantene ikke lengre photosyntiserer, da de trenger oksygen i, kall det "søvnfasen" ikke co2. Jeg selv har en svingning fra 7.4 ph til 5.9 ph i løpet av et døgn, hvert døgn. Har flere "avanserte" planter, og ikke noe større problem med noen. Reker formerer seg som kakkerlakker, og har hatt Cory Strebai yngle flere ganger. Ikke noen annen uforklarlig død heller har mistet 1 oto av 12 og 3 kardinaler av 100 på 2 år. Så ikke noe problem for liv i karet. Store svigninger i temperatur, KH og GH er noen en bør unngå. Ta det gradvis om det må justeres
Så hadde jeg vært deg, hadde tatt et stort vannbytte får å få ned verdiene litt. Også er de veldig glad i gjødsel i bunnlaget, har du noe der?
Vill bare legge til at det er flere måter å ta seg fra punkt A til B, jeg sier bare at dette har funket for meg og logikken/faktaen bak metodene jeg bruker.
Både Ammoniakk, Nitritt og nitrat. kan i høye nok konsentrasjoner drepe planter, på samme måte som for mye ammoniakk/nitritt/nitrat (altså gjødsel) i vanlige potterplanter og ute i hagen også dør om du overgjødsler, bare et kjapt google søk kan konfirmere dette. Nå er ikke gjødsling problemet i ditt akvarium, men du har fortsatt/har hatt høye verdier av NH3/NH4/NO2.
Selve PH, GH og KH tror jeg ikke har så mye med det å gjøre. Fra flere ledende aquascapere som Takashi Amano (mannen som eier og leder ADA), Tom Barr (som fant opp EI metoden for gjødsling i akvarium) etc mener at så lenger du har en KH over 0, og GH over 3 (påsett at det er både Magnesium, kalsium og kalium som oppgjør GH)
så skal ikke det være noe problem. Er dette jeg følger, og har ikke hatt noen store problem så langt (3år+ siden jeg begynte å følge deres metoder).
PH er jeg ihvertfall sikker på ikke har noe effekt av personlig erfaring. Mange som kjører Co2 vill ha ganske store svingninger i PH. Da en bør skru av co2 når lysene er av, altså når plantene ikke lengre photosyntiserer, da de trenger oksygen i, kall det "søvnfasen" ikke co2. Jeg selv har en svingning fra 7.4 ph til 5.9 ph i løpet av et døgn, hvert døgn. Har flere "avanserte" planter, og ikke noe større problem med noen. Reker formerer seg som kakkerlakker, og har hatt Cory Strebai yngle flere ganger. Ikke noen annen uforklarlig død heller har mistet 1 oto av 12 og 3 kardinaler av 100 på 2 år. Så ikke noe problem for liv i karet. Store svigninger i temperatur, KH og GH er noen en bør unngå. Ta det gradvis om det må justeres
Så hadde jeg vært deg, hadde tatt et stort vannbytte får å få ned verdiene litt. Også er de veldig glad i gjødsel i bunnlaget, har du noe der?
Vill bare legge til at det er flere måter å ta seg fra punkt A til B, jeg sier bare at dette har funket for meg og logikken/faktaen bak metodene jeg bruker.
Postet 15.04.15 kl 12:53
Endret: 15.04.15 kl 13:12
SilverShadedV. spiralis variantene er nok noe mer surhetstolerant, men V. americana variantene er mere fine på det og vil helst ha pH rundt nøytral-punktet. Uansett liker ingen av dem pH under 6. Og både spiralis- og americana-variantene vokser bra i malawi-kar...det sier jo sitt.
At de vokser bedre i disse karene, kontra "valing" plante kar kan også forklares med at det er som regel mye mer fisk, og større fisk i et slikt kar. Så da vill du i tillegg naturligvis mate en del mer, som vill føre til mer No3 og PO4 i vannet. Altså 2 av 3 av hoved-næringstoffene plantene trenger. Den siste vill være K (kalium, lite av det i avfallsstoffer) så har du alle makro-elementene.
Postet 15.04.15 kl 13:20
Endret: 15.04.15 kl 13:22
MalakianAt de vokser bedre i disse karene, kontra "valing" plante kar kan også forklares med at det er som regel mye mer fisk, og større fisk i et slikt kar. Så da vill du i tillegg naturligvis mate en del mer, som vill føre til mer No3 og PO4 i vannet. Altså 2 av 3 av hoved-næringstoffene plantene trenger. Den siste vill være K (kalium, lite av det i avfallsstoffer) så har du alle makro-elementene.
Dette har jeg selv sett er tøys. Jeg har selv hatt vallis-arter i kar hvor det aldri forekom næringsmangel, hverken av nitrogen-/ fosfor- forbindelser, kalium- eller mikronæring. Alle disse verdier nøye målt, ofte. Og americana-arter har alltid vokst best i pH i et område rundt nøytral-punktet.
Riktig at valliser følsomme over glutaraldehyd/flytende carbo, men etter en tilvenningsperiode kommer de tilbake helt fint. Det samme gjelder Elodea-arter.
Postet 15.04.15 kl 14:26
Du har så sterke meninger. "Tøys". Hvordan er du så sikker? Har du foretatt deg forskning på dette, og kommet frem til at konkret høyere GH gir bedre vekst. Eller bare kommet frem til at det MÅ være faktoren med synsing?
Tenker vi som driver plante kar på et kanskje litt mer avansert nivå enn folk flest vill nok aldri ha noen form for mangler. Men du sa bare "malawi-kar", ikke mitt kar. A da regnte jeg med du tenkte generelt. Å tror nok få av de tilfører plantenæring i den grad vi gjør, om i det hele tatt.
Så å da sammenligne det karet en har på gutte rommet (f.eks) med en enslig javabregene og noen snegler og guppy, med et Malawi-kar, så sier det jo seg selv at Malawi karet vill ha flere næringstoffer i vannet, vist ingen av dem har noen ekstern tilførsel, derav bedre vekst på de plantene? Og grunnen til at det ikke er kommet frem at andre planter også kanskje vokser bedre i malawi, generelt, kan være pga fiskene ikke tillater å holde så mange andre typer planter.
Tenker vi som driver plante kar på et kanskje litt mer avansert nivå enn folk flest vill nok aldri ha noen form for mangler. Men du sa bare "malawi-kar", ikke mitt kar. A da regnte jeg med du tenkte generelt. Å tror nok få av de tilfører plantenæring i den grad vi gjør, om i det hele tatt.
Så å da sammenligne det karet en har på gutte rommet (f.eks) med en enslig javabregene og noen snegler og guppy, med et Malawi-kar, så sier det jo seg selv at Malawi karet vill ha flere næringstoffer i vannet, vist ingen av dem har noen ekstern tilførsel, derav bedre vekst på de plantene? Og grunnen til at det ikke er kommet frem at andre planter også kanskje vokser bedre i malawi, generelt, kan være pga fiskene ikke tillater å holde så mange andre typer planter.
Postet 15.04.15 kl 14:43
Endret: 15.04.15 kl 14:51
Ikke surr...jeg snakket om pH nettopp nå, ikke GH. At valliser også klarer høy GH helt greit, er selvsagt også med på å gjøre dem bedre egnet til malawi-kar. Og som sagt har testet dette selv, både i malawi-kar og andre oppsett. Som sagt, med varierende pH. Dette for å sjekke den informasjon som finnes både i bøker og på nettet. Og det startet med at vallisene mine ikke hadde det godt i et selskapskar med pH rundt 6 og GH på 8 , mens de derimot trivdes bra i et levendeføderkar med pH 7.8 og Gh 10.
Det beste beviset er kanskje at vallis faktisk vokser i Lake Malawi..
Det beste beviset er kanskje at vallis faktisk vokser i Lake Malawi..
Postet 15.04.15 kl 15:07
Hmm. Da her jeg igjen nok misforstått deg, eller lest litt fort. Jeg prøver bare å ha et åpent sinn til akvariet å se på de aspektene jeg kommer på. Mye av den informasjonen du finner på nettet og i bøker etter min mening er ikke alltid den beste, sjeldent gjort noe større forskning på, eller kanskje relaterer det til forskning på planter over vann. Selv etter flere år med slavisk følging av flere "folk" og "meninger" hadde jeg fortsatt store problemer med alger. Nå har jeg heller begynt å eksperimentert mye mer. Og kun stole på fakta som er dokumentert bevist, eller ihvertfall veeeelding nøye utprøvd og utfyllende forklaringer. For meg har dette vist seg å fungere bra.
Iforhold til PH så har jeg ikke klart å funnet noen forskning på konkret korrelasjon mellom vekst og planter i akvarium. Men flere motsigende meninger, med at den ene delen mener de har stor betydning, andre delen mener den ikke har. For meg har det vist seg at planten og dyrene jeg holder ikke ser ut til å ha hatt noen effekt verken til eller fra, fordi om jeg har store svingninger i PH. Er også den mening Tom Barr har (som mer eller mindre prøver å finne ut metodene Takashi Amano bruker, i samme slengen som han har oppdaget en del selv på veien) og hans råd har som regel fungert for meg.
Han er også velding nøye på hvordan ting blir utprøvd og dokumetering av det han gjør. Mye intressant lese stoff om du ikke har fra før
Iforhold til PH så har jeg ikke klart å funnet noen forskning på konkret korrelasjon mellom vekst og planter i akvarium. Men flere motsigende meninger, med at den ene delen mener de har stor betydning, andre delen mener den ikke har. For meg har det vist seg at planten og dyrene jeg holder ikke ser ut til å ha hatt noen effekt verken til eller fra, fordi om jeg har store svingninger i PH. Er også den mening Tom Barr har (som mer eller mindre prøver å finne ut metodene Takashi Amano bruker, i samme slengen som han har oppdaget en del selv på veien) og hans råd har som regel fungert for meg.
Han er også velding nøye på hvordan ting blir utprøvd og dokumetering av det han gjør. Mye intressant lese stoff om du ikke har fra før
Postet 15.04.15 kl 15:36
Endret: 15.04.15 kl 15:45
Joda, Tom Barr har jeg lest en god del av. Noe av det applauderer jeg, noe ikke.
Du blander begrepene litt mye, nå var det snakk om Vallisneria her, og det har jeg holdt meg til. Da blir det litt feil å blande sammen med en generell "pH, planter og vekst", syns jeg ? Det er et tema jeg ville svart ganske annerledes på.
Et åpent sinn er veldig bra, det...men på et forum der folk har svært ulik bakgrunn/erfaring/kunnskap leses strøtanker ofte som gudsens sannhet. Så da er det greit å påpeke at det er noe man tror. I forumet her har vi mange tråder hvor noe går galt (eller ikke fungerer) for en akvarist, og da må man ha mulige løsninger/forklaringer å gi akvaristen slik at problemet kan diagnostiseres. Så kan man elimenere etter hvert
Når det gjelder, blir den eliminasjonsmetoden veldig viktig. Ingen ferdigtygde løsninger er garanterte, fordi INGEN kar er helt like. Det som fungerer for meg, behøver ikke nødvendigvis fungere for naboen.
Du blander begrepene litt mye, nå var det snakk om Vallisneria her, og det har jeg holdt meg til. Da blir det litt feil å blande sammen med en generell "pH, planter og vekst", syns jeg ? Det er et tema jeg ville svart ganske annerledes på.
Et åpent sinn er veldig bra, det...men på et forum der folk har svært ulik bakgrunn/erfaring/kunnskap leses strøtanker ofte som gudsens sannhet. Så da er det greit å påpeke at det er noe man tror. I forumet her har vi mange tråder hvor noe går galt (eller ikke fungerer) for en akvarist, og da må man ha mulige løsninger/forklaringer å gi akvaristen slik at problemet kan diagnostiseres. Så kan man elimenere etter hvert
Når det gjelder, blir den eliminasjonsmetoden veldig viktig. Ingen ferdigtygde løsninger er garanterte, fordi INGEN kar er helt like. Det som fungerer for meg, behøver ikke nødvendigvis fungere for naboen.
Postet 15.04.15 kl 16:16
De metodene jeg sikter til er ikke garanterte metoder, men mer et system og rettningslinjer for å finne blansen mellom Co2, lys og næring i hvert enkelt akvarium. Så du må gjøre en god del jobb selv, mtp hva du har i bunnen, hva du putter oppi av næring, fisk etc og research av dette.
Kanskje for deg så blander jeg begreper litt, men for meg og metoden jeg bruker er det kun Co2, lys og næringstoffene som betyr noe, ikke KH,GH og PH. Da som sagt, jeg, og mange flere har ikke klart å sett noen innvirkning på plante vekst. Tom Barr testet t.o.m ekstremer som 2ppm Ca og 2ppm Mg, og helt optil 100ppm + av hver uten noen nevnebar effekt på verken planter, fisk eller alger. KH kunne du ikke har så store ekstremer med uten problemer for bakterie kulturen i filter. Men alt over 1 KH etter karet er ferdig med innkjøring til 12 KH var ingen problem, for hverken dyr eller planter.
Hvilken type planter du har blir ikke så mye tatt hensyn til da dette system er basert på å ha overskudd av alt i vannet, for så å "tynne" det ut igjen med 50% vannskifter 1 gang i uka så det ikke hoper seg opp. På denne måten kan du eliminere næring som et problem og heller fokusere på lys/co2 balansen. Etter hvert med målinger så vet du hva ditt akvarium bruker, og kan justere der etter for så å trappe ned på vannbyttene. Er derfor jeg ikke har sagt konkret Valisineria.
Postet 15.04.15 kl 16:44
Men kjære deg, Malakian, nå prater du om generelle ting som ikke har noe med hverken hva jeg har sagt eller hva tråden handler om. Dette gjaldt Vallisneria, ikke generelt hold av planter ! Det er i begrepene for tråden hvor du blander inn masse generelle betraktninger Tror ikke TS er så interessert i EI-prinsippet.
Men da blander jeg også inn litt generelt :
Ellers er helt enig med deg angående CO2, lys og næring...dette har jeg påpekt i mange tråder du tydeligvis ikke har sett. Og heldigvis er de fleste planter ganske tolerante når det gjelder GH/KH/pH, vallis er ett av unntakene. For man må ta visse hensyn til at enkelte planter har særkrav når det gjelder f.eks. pH og temperatur....jeg ville f,eks. ikke satt inn Cabomba aquatica i mitt cory-kar som holder 19-20 grader. Vasspest, imidlertid, den koser seg der.
Postet 15.04.15 kl 18:17
Postet 12.05.15 kl 14:46