Nye plante karet mitt - 240l

Lenge siden jeg har brukt dette forumet til annet enn kjøp/salg. Tenkte jeg skulle legge ut et bilde av det nye karet

Starta med 1 måned uten vann for å få plantene til å sette seg skikkelig før jeg fylte det. Har nå stått i ca. 3 uker med vann. Om du er intressert, så er det mye mer info om karet i profilen min.

Her er et bilde av det idag, ser litt kornete ut pga Co2 bobbler, glemte skru av sirkulasjonspumpa som spytter ut Co2'en. Vannet ser ut som 7'up når det er på :P
Venter på en in-line reactor så jeg slipper det.

Har ikke fått fisk eller reker i det enda, da jeg vill at HC skal vokse litt mer først så de ikke river den opp.

Fortsatt mye groing som gjenstår.

[External Image]

Så veldig bra ut dette!

Hvilke vannverdier har du nå?

Tore
Tusen takk for tilbakemelding, alltid kjekt!

Jeg bare klipper og limer det som står i profilen, skal vell dekke det meste

Spesiall bestilt akvarium med målene 120cm langt 50 cm bredt og 40 cm høyt.
Kjører 2x54w T5HO med høy kvalitets individuelle reflector, har en PAR på 50-55 ved bunnen og 150-200 ved vannoverflaten. Målt med en Apogee SQ-120.
4x9L Ada Amazonia aqua soil som bunnlag, med Dolomitt, Kaliumklorid, osmocote, rød leire og montmorillonite leire under.
Doserer tørr gjødsel hver dag. Macro 1 dag, Micro neste. Iform av KNO3,K2SO4,KH2PO4, MgSO4, CaSO4 og CSM+B
Co2 er på rundt 40-50ppm, målt med 3 forskjellige metoder.
NO3: 30ppm PO4: 6ppm Fe: 2ppm GH: 7 KH: 3

NH3/NH4: 0
NO2: 0

Link til journal av bygging og oppstart av akvariet på et annet forum: http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=829577

Planter:
Heteranthera zosterifolia
Pogostemon Helferi
Pogostemon Erectus
Alternanthera Reineckii "Mini"
Alternanthera Reineckii "Pink"
Eleocharis Acicularis "Mini"
Hydrocotyle Tripartita "Japan"
Cryptocoryne Undulata "Broad Leaf"
Cryptocoryne Wendtii "Green"
Hygrophila Siamensis "53B"
Hygrophila Corymbosa "Compact"
Staurogyne Repens sp.
Anubias Barteri "Nana"
Vesicularia montagnei
Vesicularia ferriei

Dyr etter hvert:
100 Cardinal tetra "Paracheirodon axelrodi"
20 Pygmea Cory's "Corydoras pygmeus"
14 Corydoras Strebai
12 Oto's "Otocinclus affinis"
Red Bee "Caridina cantonensis sp. Bee"
Black Sakura "Neocaridina Heteropoda var. Black"
Assasin snail "Clea helena"
WOW. Virkelig flott aquascape og flott akvarium.

Hva er erfaringen din mht CSM+B som mikrøgødning ? Altså jeg ser du også bruker osmocote og spør derfor. Har endel CSM+B liggende og vurderer å teste dette.

Videre hvordan måler du jern ? Gjør du målinger mot referanseløsninger eller stoler du på dråpetest direkte ?

Takk for det

Erfaring min med CSM+B er god. Jeg bruker det som kalles EI metoden og der er det overskudd av alle næringstyper som gjelder, og store ukentlig vannbytter for at sagt næringsstoffer ikke hopper seg opp. Testing som er gjort bak EI tilsier at næringsstoffene i seg selv ikke fører til alger, det som fører til alger er for mye lys for ditt oppsett eller for lite tilgjennglig co2. Men som sagt så bruker en allikvell mye vannbyter så det ikke bygger seg opp til ekstremer. Jeg bruker denne kalkulatoren for dosering: http://calc.petalphile.com

Dette har vist seg å fungert veldig bra for meg, men ikke sikkert det fungerer for alle.

Hadde også i starten noen problemer med at bladene på A.Reineckii "pink" og "mini" var krøllete/missformet. Økte CSM+B (Også PO4 på samme tiden, så kan ha vært det også) og det har fikset problemet for meg.

Jeg måler jern ved hjelp av Tetra sinn test, og nei jeg stoler ikke på testene/fargene. Så jeg har referanse løsning for PO4: 0.25ppm 0.5ppm 2ppm 5ppm og 10 ppm. Fe: har jeg 0.2,0.5,1,2,5 NO3 5,10,25,35,50

Grunnen til jeg har ekstra langtisdvirkene næring under ADA, er for at ADA'en skal da kunne vare lengre. Uten noen from for tilsettning sier folk på de forumene jeg har holdt meg på for det meste at næringen i ADA varer ca. 1 år ( med high tech oppsett, det vill si masse planter, masse lys, masse gjødsel og co2), med tilsettninger opptil 3 år.

Rød leira er hovedsaklig for jern, mont. leira for sporelementer, Kaliumklorid for kalium. Dolomitt for Kalsium og Magnesium, og bare for sikkerthetsskyld Osmocote (egentlig den langtidsvirkende gjødselen de har på plantsjen, men det er så å si det samme) for å dekke evnt. noe som skulle mangle.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap