Oliver knott
Postet 08.08.15 kl 21:33
Postet 15.08.15 kl 10:11
Postet 15.08.15 kl 22:15
Disse tre substratene har mange fellestrekk, ja. De senker pH, og påstår at de senker GH. Så er dette vannforhold du streber etter, passer de fint.
Alle tre lekker ganske mye ammoniakk fra starten av, så det er litt mer komplisert å kjøre inn slike kar. ADA kan lekke i et par måneder, og man bør da ikke ha fisk i karet.
Disse substratene er spesielt godt egnet til plantekar der man "driver" plantene ganske hardt med lys og CO2. Planter med små tynne røtter kan ha vondt for å feste seg i starten, mens grovre røtter som på cryptocoryner og Echinodorus klarer seg fint. Imidlertid er de ikke godt egnet til bunnlevende og gravende fisk. De har også begrenset levetid...etter en viss tid er næringsverdien redusert og kulene kollapser til grøt, slik at man må sette om karet.
Så det er fordeler og ulemper med alle tre...man må veie for imot i forhold til eget bruk og hva man vil med akvariet.
Alle tre lekker ganske mye ammoniakk fra starten av, så det er litt mer komplisert å kjøre inn slike kar. ADA kan lekke i et par måneder, og man bør da ikke ha fisk i karet.
Disse substratene er spesielt godt egnet til plantekar der man "driver" plantene ganske hardt med lys og CO2. Planter med små tynne røtter kan ha vondt for å feste seg i starten, mens grovre røtter som på cryptocoryner og Echinodorus klarer seg fint. Imidlertid er de ikke godt egnet til bunnlevende og gravende fisk. De har også begrenset levetid...etter en viss tid er næringsverdien redusert og kulene kollapser til grøt, slik at man må sette om karet.
Så det er fordeler og ulemper med alle tre...man må veie for imot i forhold til eget bruk og hva man vil med akvariet.
Postet 15.08.15 kl 23:03
Akvariet mitt er 200L og hadde ikke tenkt at dette skulle være et aquascaping kar, men et selskapskar med god plantevekst. Har 2x39W T5 rør med demping. Har diverse tetra, ancistrus og corydoras og scalare. Bruker akvastabil grus som bunnlag i dag med kornstørrelse 3-8mm.
Planteveksten har vært variabel er kun en art av cryptocoryne som jeg har fått til å trives stabilt over mange år. Så tenkte kanskje at bytte av bunnlag kunne være veien å gå, men lurer nå på om de ovennevnte bunnlag kanskje passer best til mer high-tec plantekar? Bruker også ada gjødningsstick med jevne mellomrom.
Planteveksten har vært variabel er kun en art av cryptocoryne som jeg har fått til å trives stabilt over mange år. Så tenkte kanskje at bytte av bunnlag kunne være veien å gå, men lurer nå på om de ovennevnte bunnlag kanskje passer best til mer high-tec plantekar? Bruker også ada gjødningsstick med jevne mellomrom.
Postet 16.08.15 kl 11:26
Får du ikke vekst, er det sannsynlig at det er ett eller flere næringsstoffer som mangler i dine rutiner. Mangel på så lite som ett micro-næringsstoff kan stoppe veksten. Så det er nok ikke selve bunnlaget som er problemet, men hvordan du dyrker plantene dine.
Klart du kan prøve et slikt bunnlag, men det er som sagt lite egnet for ancistrus og corydoras. Ikke for at Akvastabil grus på 3-8 mm er noe bedre...den gir ikke coryene mulighet til å utøve sin naturlige favorittsport (siling av sand gjennom gjennom gjellene).
En mulighet er å lage en sandkasse til dem med rundkornet 0.4-0.8 mm sand, adskilt fra det andre bunnlaget. Men magene til både ancistrus og corydoras har mye bedre av sand over det hele. De hviler jo på dette hele tiden, mer eller mindre.
Personlig har jeg løst planter/cory-problematikken med et mer inert og grovkornet bunnlag underst, og sand oppå. Dette gir god sirkulasjon rundt røttene i bunnlaget og motvirker at det tetter seg (som sand kan gjøre). I tillegg måles N-P-K verdier jevnlig, slik at eventuelle mangler ikke oppstår, og mikronæring tilsettes ved hvert vannbytte. Man kan se det som mye "arbeid", men god plantevekst kommer ikke flytende på ei fjøl. Utbyttet er overdådig plantevekst og lite alger...vel verdt litt ekstra innsats
Klart du kan prøve et slikt bunnlag, men det er som sagt lite egnet for ancistrus og corydoras. Ikke for at Akvastabil grus på 3-8 mm er noe bedre...den gir ikke coryene mulighet til å utøve sin naturlige favorittsport (siling av sand gjennom gjennom gjellene).
En mulighet er å lage en sandkasse til dem med rundkornet 0.4-0.8 mm sand, adskilt fra det andre bunnlaget. Men magene til både ancistrus og corydoras har mye bedre av sand over det hele. De hviler jo på dette hele tiden, mer eller mindre.
Personlig har jeg løst planter/cory-problematikken med et mer inert og grovkornet bunnlag underst, og sand oppå. Dette gir god sirkulasjon rundt røttene i bunnlaget og motvirker at det tetter seg (som sand kan gjøre). I tillegg måles N-P-K verdier jevnlig, slik at eventuelle mangler ikke oppstår, og mikronæring tilsettes ved hvert vannbytte. Man kan se det som mye "arbeid", men god plantevekst kommer ikke flytende på ei fjøl. Utbyttet er overdådig plantevekst og lite alger...vel verdt litt ekstra innsats
Postet 16.08.15 kl 11:45
Postet 16.08.15 kl 15:59
N-P-K = nitrogen, fosfor og kalium.
Nitrogen måler man i form av nitrat, som er den uorganiske nitrogenkilden plantene har tilgang til (de foretrekker amoniakk, men det har vi jo ikke i karene våre i særlig stor grad). På samme måte med fosfor...man måler fosfat, fordi det er den tilgjengelige uorganiske fosfatbindelesen som fins i akvariet. Disse er det jo tester for...og også for kalium.
Nitrogen måler man i form av nitrat, som er den uorganiske nitrogenkilden plantene har tilgang til (de foretrekker amoniakk, men det har vi jo ikke i karene våre i særlig stor grad). På samme måte med fosfor...man måler fosfat, fordi det er den tilgjengelige uorganiske fosfatbindelesen som fins i akvariet. Disse er det jo tester for...og også for kalium.
Postet 16.08.15 kl 16:08
SilverShadedN-P-K = nitrogen, fosfor og kalium. Nitrogen måler man i form av nitrat, som er den uorganiske nitrogenkilden plantene har tilgang til (de foretrekker amoniakk, men det har vi jo ikke i karene våre i særlig stor grad). På samme måte med fosfor...man måler fosfat, fordi det er den tilgjengelige uorganiske fosfatbindelesen som fins i akvariet. Disse er det jo tester for...og også for kalium.
Hvis man mangler et av disse stoffene i akvariet må man vel bruke et produkt som inneholder alle tre pluss kanskje andre stoffer? Slik at man kan tilføre et stoff man allerede har nok av i akvariet, og få problemer med alger?
Postet 16.08.15 kl 20:43
For det første vil ikke en slik løsning automatisk bety alger. Så lenge plantene har alle næringsstoffer og nok lys/CO2, vil de være i stand til å utkonkurrere det meste av alger. En skjev fordeling kan imidlertid ha en innvirkning på hvilke alger man har.
Men for å ta spørsmålet ditt : nei, man behøver ikke bruke et produkt som tilfører alle tre stoffene. Det er ikke noe problem å få nitrogen-, fosfor- og kalium-salter som kun inneholder akkurat det næringsstoffet man er ute etter. Personlig bruker jeg kaliumsulfat (K2SO4) for å øke kalium-nivået, kaliumnitrat (KNO3) for ekstra nitrat, og kaliumdihydrogenfosfat (KH2PO4) for fosfat-mangel. Ja, det er kalium i alle, men i mindre ratio i de to siste. Og det er helt greit...kalium er et næringsstoff man godt kan ha litt overflod av uten at det gjør noe. Trenger man å øke nitratnivået med 10ppm av KNO3, vil man få med 6 ppm kalium, og kan dermed slippe å dosere kaliumsulfat den uka.
Men for å ta spørsmålet ditt : nei, man behøver ikke bruke et produkt som tilfører alle tre stoffene. Det er ikke noe problem å få nitrogen-, fosfor- og kalium-salter som kun inneholder akkurat det næringsstoffet man er ute etter. Personlig bruker jeg kaliumsulfat (K2SO4) for å øke kalium-nivået, kaliumnitrat (KNO3) for ekstra nitrat, og kaliumdihydrogenfosfat (KH2PO4) for fosfat-mangel. Ja, det er kalium i alle, men i mindre ratio i de to siste. Og det er helt greit...kalium er et næringsstoff man godt kan ha litt overflod av uten at det gjør noe. Trenger man å øke nitratnivået med 10ppm av KNO3, vil man få med 6 ppm kalium, og kan dermed slippe å dosere kaliumsulfat den uka.
Postet 16.08.15 kl 21:07
Du verden dette med planter er avanserte greier. Neste trinn for mitt vedkommende er å skaffe tester for å kartlegge hvor mye av de nevnte stoffer jeg har i akvariet? Har ok lys tror jeg 2x39W T5 med reflektorer, akvariet er 50cm høyt. Har foreløpig ikke tenkt å tilføre co2. Er det andre ting jeg burde være oppmerksom på eventuelt sjekke for å få bedre plantevekst?
Postet 17.08.15 kl 16:41
Postet 17.08.15 kl 18:24
SilverShadedDisse tre substratene har mange fellestrekk, ja. De senker pH, og påstår at de senker GH. Så er dette vannforhold du streber etter, passer de fint. Alle tre lekker ganske mye ammoniakk fra starten av, så det er litt mer komplisert å kjøre inn slike kar. ADA kan lekke i et par måneder, og man bør da ikke ha fisk i karet. Disse substratene er spesielt godt egnet til plantekar der man "driver" plantene ganske hardt med lys og CO2. Planter med små tynne røtter kan ha vondt for å feste seg i starten, mens grovre røtter som på cryptocoryner og Echinodorus klarer seg fint. Imidlertid er de ikke godt egnet til bunnlevende og gravende fisk. De har også begrenset levetid...etter en viss tid er næringsverdien redusert og kulene kollapser til grøt, slik at man må sette om karet. Så det er fordeler og ulemper med alle tre...man må veie for imot i forhold til eget bruk og hva man vil med akvariet.
Hvor lang ca levetid har slike substrat før de må byttes ut?
Postet 25.10.15 kl 21:55