Oliver knott

Har noen prøvd bunnlag fra Oliver Knott? Er små kuler som fungerer som både bunnlag og plantenæring. Kunne tenke å prøve denne alt i ett løsningen istedenfor substrat og sand/grus
Endelig en fra helge lands kysten.
Det er mulig ja og høres kult ut.
Bra om du bruker 1-2-Grow fra Tropica.
Har sjekket på annet forum og fått anbefalinger om ADA amazonia eller Tropica soil. Er kanskje tilnærmet samme produktene som Oliver Knott soil? Som kan fungere fint uten bruk av substrat?
Disse tre substratene har mange fellestrekk, ja. De senker pH, og påstår at de senker GH. Så er dette vannforhold du streber etter, passer de fint.

Alle tre lekker ganske mye ammoniakk fra starten av, så det er litt mer komplisert å kjøre inn slike kar. ADA kan lekke i et par måneder, og man bør da ikke ha fisk i karet.

Disse substratene er spesielt godt egnet til plantekar der man "driver" plantene ganske hardt med lys og CO2. Planter med små tynne røtter kan ha vondt for å feste seg i starten, mens grovre røtter som på cryptocoryner og Echinodorus klarer seg fint. Imidlertid er de ikke godt egnet til bunnlevende og gravende fisk. De har også begrenset levetid...etter en viss tid er næringsverdien redusert og kulene kollapser til grøt, slik at man må sette om karet.

Så det er fordeler og ulemper med alle tre...man må veie for imot i forhold til eget bruk og hva man vil med akvariet.
Akvariet mitt er 200L og hadde ikke tenkt at dette skulle være et aquascaping kar, men et selskapskar med god plantevekst. Har 2x39W T5 rør med demping. Har diverse tetra, ancistrus og corydoras og scalare. Bruker akvastabil grus som bunnlag i dag med kornstørrelse 3-8mm.

Planteveksten har vært variabel er kun en art av cryptocoryne som jeg har fått til å trives stabilt over mange år. Så tenkte kanskje at bytte av bunnlag kunne være veien å gå, men lurer nå på om de ovennevnte bunnlag kanskje passer best til mer high-tec plantekar? Bruker også ada gjødningsstick med jevne mellomrom.
Får du ikke vekst, er det sannsynlig at det er ett eller flere næringsstoffer som mangler i dine rutiner. Mangel på så lite som ett micro-næringsstoff kan stoppe veksten. Så det er nok ikke selve bunnlaget som er problemet, men hvordan du dyrker plantene dine.

Klart du kan prøve et slikt bunnlag, men det er som sagt lite egnet for ancistrus og corydoras. Ikke for at Akvastabil grus på 3-8 mm er noe bedre...den gir ikke coryene mulighet til å utøve sin naturlige favorittsport (siling av sand gjennom gjennom gjellene).

En mulighet er å lage en sandkasse til dem med rundkornet 0.4-0.8 mm sand, adskilt fra det andre bunnlaget. Men magene til både ancistrus og corydoras har mye bedre av sand over det hele. De hviler jo på dette hele tiden, mer eller mindre.

Personlig har jeg løst planter/cory-problematikken med et mer inert og grovkornet bunnlag underst, og sand oppå. Dette gir god sirkulasjon rundt røttene i bunnlaget og motvirker at det tetter seg (som sand kan gjøre). I tillegg måles N-P-K verdier jevnlig, slik at eventuelle mangler ikke oppstår, og mikronæring tilsettes ved hvert vannbytte. Man kan se det som mye "arbeid", men god plantevekst kommer ikke flytende på ei fjøl. Utbyttet er overdådig plantevekst og lite alger...vel verdt litt ekstra innsats
N P K er det nitrat fosfor og kalium? Selges det tester for disse tre stoffene i zoo butikker?
N-P-K = nitrogen, fosfor og kalium.
Nitrogen måler man i form av nitrat, som er den uorganiske nitrogenkilden plantene har tilgang til (de foretrekker amoniakk, men det har vi jo ikke i karene våre i særlig stor grad). På samme måte med fosfor...man måler fosfat, fordi det er den tilgjengelige uorganiske fosfatbindelesen som fins i akvariet. Disse er det jo tester for...og også for kalium.
SilverShaded
N-P-K = nitrogen, fosfor og kalium. Nitrogen måler man i form av nitrat, som er den uorganiske nitrogenkilden plantene har tilgang til (de foretrekker amoniakk, men det har vi jo ikke i karene våre i særlig stor grad). På samme måte med fosfor...man måler fosfat, fordi det er den tilgjengelige uorganiske fosfatbindelesen som fins i akvariet. Disse er det jo tester for...og også for kalium.



Hvis man mangler et av disse stoffene i akvariet må man vel bruke et produkt som inneholder alle tre pluss kanskje andre stoffer? Slik at man kan tilføre et stoff man allerede har nok av i akvariet, og få problemer med alger?
For det første vil ikke en slik løsning automatisk bety alger. Så lenge plantene har alle næringsstoffer og nok lys/CO2, vil de være i stand til å utkonkurrere det meste av alger. En skjev fordeling kan imidlertid ha en innvirkning på hvilke alger man har.

Men for å ta spørsmålet ditt : nei, man behøver ikke bruke et produkt som tilfører alle tre stoffene. Det er ikke noe problem å få nitrogen-, fosfor- og kalium-salter som kun inneholder akkurat det næringsstoffet man er ute etter. Personlig bruker jeg kaliumsulfat (K2SO4) for å øke kalium-nivået, kaliumnitrat (KNO3) for ekstra nitrat, og kaliumdihydrogenfosfat (KH2PO4) for fosfat-mangel. Ja, det er kalium i alle, men i mindre ratio i de to siste. Og det er helt greit...kalium er et næringsstoff man godt kan ha litt overflod av uten at det gjør noe. Trenger man å øke nitratnivået med 10ppm av KNO3, vil man få med 6 ppm kalium, og kan dermed slippe å dosere kaliumsulfat den uka.
Du verden dette med planter er avanserte greier. Neste trinn for mitt vedkommende er å skaffe tester for å kartlegge hvor mye av de nevnte stoffer jeg har i akvariet? Har ok lys tror jeg 2x39W T5 med reflektorer, akvariet er 50cm høyt. Har foreløpig ikke tenkt å tilføre co2. Er det andre ting jeg burde være oppmerksom på eventuelt sjekke for å få bedre plantevekst?
2x39W er ikke allverden i en 200 liter som er 50 cm høy, men det er mange planter som burde gro bra hos deg. Men kanskje best å holde seg unna de aller mest lyskrevende.
Det eneste som gjenstår da, må være lystid. Og husk at lengre lystid ikke kan erstatte mere watt.
SilverShaded
Disse tre substratene har mange fellestrekk, ja. De senker pH, og påstår at de senker GH. Så er dette vannforhold du streber etter, passer de fint. Alle tre lekker ganske mye ammoniakk fra starten av, så det er litt mer komplisert å kjøre inn slike kar. ADA kan lekke i et par måneder, og man bør da ikke ha fisk i karet. Disse substratene er spesielt godt egnet til plantekar der man "driver" plantene ganske hardt med lys og CO2. Planter med små tynne røtter kan ha vondt for å feste seg i starten, mens grovre røtter som på cryptocoryner og Echinodorus klarer seg fint. Imidlertid er de ikke godt egnet til bunnlevende og gravende fisk. De har også begrenset levetid...etter en viss tid er næringsverdien redusert og kulene kollapser til grøt, slik at man må sette om karet. Så det er fordeler og ulemper med alle tre...man må veie for imot i forhold til eget bruk og hva man vil med akvariet.


Hvor lang ca levetid har slike substrat før de må byttes ut?
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap