Tips til bakgrunnsplante for skyggefullt hjørne?

Er i gang med mitt første planteakvarium (som fikk mer fisk enn opprinnelig planlagt, men pytt). Jeg ser etter en frodig plante som kan stå bak en rødlig "moserot" (dvs. et skyggefylt hjørne) og fylle godt ut, og gjerne også gi god fargekontrast til min Alternanthera reineckii «mini» som er rød og fin. Karet er ikke så stort (54 l), og substrat og grus bygger opp en del, slik at vannhøyden er ikke mer enn ca 25 cm helt bakerst. Har sett på plantebasen, men synes det er vanskelig å vurdere. Vannverdiene ligger rundt PH 6,5, Gh inntil 5, og temperatur 24 C. Forslag, noen?
Anubias egner seg godt til mørke hjørner i akvariet. Det finnes flere arter av de i forskjellige størrelser. Du får lese om de i plantebasen og se hvilken som passer best hos deg. Jeg vet ikke om jeg vil kalle den frodig, og den vokser sent, men den er en av de få artene som faktisk trives best i skygge. Den egner seg også godt til å feste på stein eller røtter. Plantes den i bunn så sørg for at den horisontale stengelen ligger oppå substratet. Bare de lyse, små røttene puttes ned i bunnlaget.
Takk for svar. Har egentlig sett Anubias for meg som en ganske bred plante og jeg har tenkt at det kan bli for trangt inn mot hjørnet. Nå kjenner jeg ikke akkurat hele spekteret av Anubias, så da fikk jeg i hvert fall en ledetråd inn i plantedatabasen! Takk, takk

Skru-vallisneria (Vallisneria spiralis) er ikke så lyskrevende, og blir smal og høy...kanskje noe å prøve.
SilverShaded
Skru-vallisneria (Vallisneria spiralis) er ikke så lyskrevende, og blir smal og høy...kanskje noe å prøve.

Supert, ser lovende ut. Hvordan kontrollerer du høyden/beskjærer? Den kan nok bli litt høy for mitt lille kar hvis den får utfolde seg helt ukontrollert...
Hvis du har et lite/lavt kar, blir nok denne litt for drøy, ja. Da kan du prøve "mini-utgaven"
Kan være verd å prøve dette, ja Takker for gode tips!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Magne Asbjørnsen
Reklame for plussmedlemskap