Planteproblem

Inaktiv bruker
Hei. Har i det siste hatt et problem med den ene plantetypen i akvariet mitt. Finner ingen løsning på problemet selv, og håper noen andre har kunnskap om akkurat dette. Problemet er at bladene blir harde. Det kan også se ut som at bladene har svarte alger på seg. Plantene er gamle, har hatt dem en god del år. De virker friske, de forplanter seg til og med ved å produsere frø, men de harde, nogenlunde svarte plantene er ikke akkurat er veldig vakkert syn. De ble først slik da jeg begynte å bruke plantegjødselen til jbl, kan dette ha noe med saken å gjøre? Håper på svar mvh Martin.
Mulig jeg tar feil, men dette ligner på en Fredslilje, en sump plante og ikke en akvarieplante.
Om ikke så er det en anubias, de liker ikke så godt og stå med røtter ned i sand/grus, og vil bli mer fornøyd om du knuter den fast i en rot eller en stein.
Dette er en Anubias-art, muligens en barteri, eller en underart av denne, og de vokser seint. Derfor kan de lett få alger om de står for lyst. De passer i grunnen best i mørke hjørner eller under større planter som dekker for lyset. Har du flyttet på andre planter slik at de står mer i lyset nå kanskje? De har i utgangspunktet litt harde blader, men mulig ekstra gjødsel gir de tykkere blad. Må innrømme at mine ikke ser ut til å påvirkes av gjødselmengde, men det kan jo hende dine blir det.

Om den vertikale grønne stengelen får ligge oppå bunnlaget, med bare de lyse røttene nedi, så trives den fint på bunnen også etter min erfaring.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap